Reuniunea CCL – 21.06.2018.
CONSILIUL CIVIC LOCAL CLUJ-NAPOCA
Data reuniunii: 21 iunie 2018, ora 17.00
Locul de desfășurare: Sala de Sticlă a Primăriei Cluj-Napoca
ORDINEA DE ZI A DEZBATERILOR
- Poziția CCL după prezentarea proiectelor și hotărârilor CL din ultimele ședințe-prezintă dra. Andrada Marc-secretariatul CCL.
- Noutăți legislative cu impact asupra administrației locale-prezintă LADO-Cluj.
- Birocrația în Primăria Cluj-Napoca, resursele ei și consecințele asupra clujenilor-prezintă dnii. Laurențiu Căpușan și Iosif Pop.
- Diverse:
raportul anual al propunerilor CCL către consilierii aleși și către executivul Primăriei-prezintă Iosif Pop
obiectivele majore de luat în dezbaterile CCL în calendarul perioadei septembrie 2018-iulie 2019-prezintă Iosif Pop;
confirmarea voluntarilor CCL pentru activitățile perioadei: sept.2018-iulie 2019.Pentru consultarea materialelor aferente punctelor de mai sus, vă invităm să accesați documentele atașate.
De asemenea, vă rugăm să confimați participarea dumneavostră la prezenta reuniune la următoarea adresă de e-mail: clcivic_cluj@yahoo.com până cel tărziu în data 20.06.2018.
- Diverse:
Materiale anexe
Birocratia din Primarie.
Organigrama Primaria Cluj-Napoca aprobata prin H_C_L_ nr_ 36 din 12_02_2018
Salarii pt publicare
Raport pct. 4
Proces verbal
Încheiat azi, 21.06.2018, cu ocazia reuniunii lunare a Consilului Civic Local Cluj-Napoca.
Loc de desfășurare: Sala de Sticlă a Primăriei, str. Moților nr.3, în intervalul orar 17:00-19:00.
Participanți: membri CCL și public interesat de temele anunțate.
Ordinea de zi:
- Poziția CCL după prezentarea proiectelor și hotărârilor CL din ultimele ședințe.
- Birocrația în Primăria Cluj-Napoca, resursele ei și consecințele asupra clujenilor - prezintă dnii. Laurențiu Căpușan și Iosif Pop.
- Diverse: raportul anual al propunerilor CCL către consilierii aleși și către executivul Primăriei, obiectivele majore de luat în dezbaterile CCL în calendarul perioadei septembrie 2018-iulie 2019, confirmarea voluntarilor CCL pentru activitățile perioadei: sept.2018-iulie 2019.
- La primul punct înscris pe ordinea de zi s-au pus în discuție următoarele:
Domnul Iosif Pop: ridică câteva semne de întrebare despre modul în care este administrată de câtre Primărie și CL activitatea RATUC – întrucât, achiziția de mijloace de transport, se face din banii Primăriei iar compania are rezultate mult sub așteptări, dacă e să ne raportăm la anii în care făceau investiții în mijloacele de transport din resurse proprii; cât despre Cluj Innovation Park, proiectul mult lăudat este un dezastru investițional. Cu toate acestea, am dori să știm, pe ce considerente a fost aprobat proiectul și cum a fost acceptat studiul geo, dar din păcate, nu avem acces la acte și la analize pertinente.
Domnul Radu Mleșnită: cine totuși e responsabil pentru situația creată la Cluj Innovation Park? Poate ar fi indicat să adresăm o întrebare administrației în acest sens și să-i cerem lista cu persoanele care au autorizat acest proiect, să-i invităm la ședință.
Domnul Augustin Dănilă: de 2 săptămăni, s-a adoptat legea la nivel de case individuale dar încă nu cred că e publicată, am putea articula cu spațiile de incărcare, să stimulăm cumva pe cel care își face o casă fotovoltaică. Din căte am înțeles, Ministerul mediului, pe modelul casa verde, va avea și un stipendium de 5000 de euro- ceea ce nu e foarte putin- să-și pună și o stație de încarcare, astfel am constata că Clujul devine un oraș verde și am avea cateva mii de stații de încarcare – dar să le găndim preventiv, să propunem ca studiu, să existe un studiu solicitat din primărie.
Domnul Radu Mleșnită: dezvoltarea unei strategii pentru stațiile de încărcare centralizate și descentralizate la nivelul cartierelor/locuri de parcare este necesară. Cât despre fluidizarea circulației consider că nu mai sunt necesare studii pentru că avem destule în ultimii 25 de ani. Oamenii inteligenți ai Clujului așteaptă să se aplice pe cât posibil pănă la finele anului: arterele principale cu sens unic (ex. Titulescu, Turzii, Republicii, Brâncuși etc) și mai ales străzile/străduțele din cartiere; eliminarea parcărilor de pe artere principale și câștigarea a cate 2 benzi dedicate autobuzelor și taxiurilor; obligarea/amendarea proprietarilor care nu-și parchează mașinile în curte ci pe carosabil/trotuarul din fata casei îngreunând circulația (ex. Andrei Mureșanu, Bulgaria, etc.), străzi cu sens unic dedicate numai autobuzelor, taxiurilor, bicicletelor și pietonilor; sensuri giratorii formate din 4 străzi și alte sute de soluții punctuale depuse de cetățeni despre zona lor ( ex. eu am cerut să se realoce cele 15 parcări de pe stânga și dreapta intersecției Brâncuși-cu-Titulescu/Cipariu incomplet/superficial modernizată) pot fluidiza cu 40% traficul și reduce drastic poluare la schimbarea vitezei și mersul în ritm de melc. Toate acestea s-au propus de ani de zile și parcă cineva ori nu înțelege ori trebuie trimis la 2 ore de zbor de noi la Bari sau Liverpool să vadă ce simplu este sa ai ” one way only & traffic circle “.
Domnul Iosif Pop: în ultimii 3 ani, în Consiliu Local Cluj, este încurajată energia verde și casele verzi; se oferă un discount semnificativ la impozitare pe seama învestitorilor care fac astfel de echipării în partea energetică. Prin urmare, pașii spre doritul oraș nepoluat există și se cere să fie încurajat.
Eu aș aprecia pozitiv ce se întâmplă acum la Cluj-Napoca. Prin 2004, la începuturile existentei CCL, domnul Piți Rusu insista ca Primăria, prin intermediul Consiliul local să-și aducă în proprietatea funciară ceea ce s-a dobândit în decursul anilor din banii contribuabililor: canalizările, rețelele electrice, rețelele de apa, de gaz, alături de străzi, parcuri, trotuare – tot ce ține de domeniului public sau privat al primăriei, să fie inventariat, cadastrat și trecut în proprietate comună. Iar astăzi, văd că în fiecare ședință de CL proprietatea primăriei se întregește. La ultima ședință de consiliu 7 sau 8 astfel de documentații au fost aduse și aprobate în cadrul ședinței.
2. La următorul punctul de pe ordinea de zi domnul Iosif Pop a prezentat succint materialul realizat în colaborare cu domnul Căpușan ce are ca obiect birocrația din primăria Cluj-Napoca (a se vedea anexa: Birocrația din primărie).
Arătând că:
- comparativ cu anii precedenți numărul personalului Primăriei Cluj-Napoca, a cunoscut creșteri permanente, pornind de la cca. 850 de persoane, motivat de faptul că în decursul anilor aria de activități administrative s-a diversificat și volumul de muncă a crescut ( a se vedea anexa I, II).
- între opțiunea unei informatizări rapide, cu o baza de date integrate și opțiunea angajării de persoane fizice suplimentare, administrația locală a ales cu predilecție ultima variantă.
- regimul de salarizare intrat în vigoare din 2018 face ca foarte multe funcții publice din Primărie să fie mult mai bine plătite decat cei mai productivi și performanti angajați din sectorul privat.
- acest aparat de conducere și de execuție este excesiv de stufos, ierarhizat pe 6-7 nivele de subordonare astfel încât competențele decizionale fac ca orice document sau deliberare să fie mari consumatoare de timp, de hărtie, de semnături și de referate. De aici, derivă faptul că mandatarea competențelor decizionale nu reprezintă o preocupare și un punct forte în administrația locală a municipiului Cluj-Napoca. Acest mod de organizare și de mandatare cu responsabilități limitate, face ca orice solicitare primită de la cetățeni să genereze un circuit foarte lung al documentelor.
- consiliul local nu a luat în analiza niciodată subiectul prezentat astăzi, sau mai bine spus nu a luat în considerare modul în care este deservit cetățeanul atunci când apelează la serviciile Primăriei.
Domnul Radu Mleșniță: problema se poate rezolva relativ simplu, prin introducerea sistemului electronic de lucru – deci orice document, care este produs în format electronic, este dus, să zicem într-un banal drive de pe google, la care au acces toți pe filieră și îsi dau cu părerea, pot să-l modifice, completeze și așa mai departe într-un timp foarte scurt. Aceste elemente de birocrație se pot rezolva împreună cu echipa de IT-iști cu care lucrează domnul primar. Trebuie stabilit doar un termen pentru finalizarea acestui deziderat.
În continuare domnul Iosif Pop, arată că: nici buneleintenții ale Primarului, de anunțare periodică a unor acțiuni pentru informatizarea-robotizarea administrației, nu s-au dovedit consistent puse in aplicare, cu excepția posibilității de a vizualiza de acasă circuitul avizării-autorizării documentelor ori cu trimiterea pe mail și înregistrării directe a solicitărilor. Ultimul exemplu de anunt fără efecte este cel al aplicatiei “ANTONIA”, menită să ajute la completarea a peste 60 de cereri de formulare tipizate, fără a se interveni în solutionarea lor în timp mai scurt. Practic coziile de la ghișeele Primăriei s-au mutat în fața calculatorului de acasă dar fără îmbunătățirea duratei și calității deservirii.
Domnul Radu Mleșniță: atunci problema este de competența oamenilor care citesc mailul/formularul online, care, nu este altceva decăt completarea unui mail după un anumit tipic. Aplicația “Antonia” ar trebuie să aibă un termen maxim de 5-7 zile în care să dea un răspuns la solicitări complexe și automate/imediate la întrebări simple, să fie completată cu elementele arhicunoscute ca eTOOLs/unelte virtuale (toate se găsesc gratis pe net).
Domnul Iosif Pop: am cerut în numele Consiliului Civic Local, ca în termen 3 luni să se comunice public căt s-a simplificat și căt personal a fost disponibilizat cu aplicația “Antonia”. De asemenea și Site -ul ”Domnuleprimar.ro” are acumulate , la Cluj-Napoca, o multitudine de situații care i-au revoltat pe clujeni și care au trecut și prin procesul de analiză a structurilor instituției.
Pe aceste considerente Consiliul Civic Local Cluj-Napoca solicită: organizarea în toamna acestui a unei dezbateri publice cu clujenii interesați de tema analizată, astfel încât pe baza concluziilor obținute Executivul Primăriei să supună Consiliului Local un proiect de hotârăre menit să conducă la o structura functională debirocratizată și operativă, bine informatizată, cu baze de date interconectate, un mod practic de comunicare-informare cu cetățenii, un regim de taxare corespunzătoare serviciilor oferite, o evaluare periodică a productivității și remunerației angajaților.
Domnul Radu Mleșniță: ar fi util și necesar ca această dezbatere publică să se facă împreună și cu echipa de experți IT, cu așa-numitul Consiliul Consultativ IT al Primăriei CLUJ-NAPOCA, compus din reprezentantii celor mai performante companii locale care să reprogrameze acest sistem birocratic și să-l facă foarte fluent.
Domnul Augustin Dănilă: ceea ce afirmați dumneavoastră este aproape un ideal. Sunt foarte mulți cetățeni care nu sunt familiari cu sistemul online, este o anumită diferență de pregătire.
Domnul Radu Mleșniță: într-o asemenea situație, este indicat ca Primăria să pună la dispoziție spații la sediile din cartiere, dotat cu 3 -5 calculatoare, lăngă care să fie căte un funcționar- scos din birocrația clasică a hărțogăriei- și care să acorde consultață, asistență cetățeanului în introducerea datelor online. Pentru că pănă la urmă funcționarul competent-responsabil trebuie să asigure un document primar electronic corect, operațiune ce va reduce birocrația în 7 trepte ierarhice; apoi să-l pună la dispoziția avizului și decidentului ( fără să mai printeze zeci de mii de hărtii și să piardă zeci de ore de lucru/salarii inutile). Este obligatoriu, ca până la finele anului, din cele 7 nivele ierarhice aiurizante să se ajungă la maxim 3 iar organigrama stufoasă să se aplatizeze. Asta ar însemna Primărie Smart pe care o vreau să conduca un Cluj Smart.
Domnul Aurel Coltor: propune ca funcționarii din Primărie să fie instruiți și examinați periodic.
Domnul Augustin Dănilă: ar trebui limitat numărul de semnături la documentele electronice la 2, 3. Iar despre termul de răspuns la o documentatie incompleta să fie scurt – 3 zile – și motivat.
Domnul Augustin Dănilă: nu se poate face un audit informatic civic?
Domnul Radu Mleșniță: se poate, dar cu condiția să fie consultat grupul de experți din Consiliul Consultativ pentru Antreprenoriat și Inovare în IT pe această temă. Debirocratizarea Primăriei este un demers esențial pentru realizarea proiectelor Smart City, actuala stare arhaică și anacronică atentează la calitatea vieții clujenilor și la un lifestyle cerut de experții și intelectualii de vărf ai municipiului, de mai bine de 20 de ani (a se vedea exemplele din anii 1998-2002 legate de Primarul Virtual, Consiliul Vistual, eVOT, eForum, Multicultural CyberCity, etc, refuzate de staff-ul primăriei rezistent la schimbarea exacerbării biroctației populiste).
Propun să fie invitat fie Consiliul Civic Cluj la prima sedință a Consiliului Consultativ IT fie să-i invităm noi prin intermediul Primarului – la sedința noastră din toamnă.
3. La punctul trei de pe ordinea de zi s-a pus în discuție calendarul CCL pe perioada septembrie 2018- iulie 2019, urmănd ca temele supuse dezbaterilor să fie asumate în cel mai scurt timp de câtre membrii CCL, în funcție de specialitatea fiecăruia.
De asemenea, s-a stabilit de comun acord cu membrii CCL prezenți la sedință ca un “inventar” al propunerilor rezultate din dezbaterile realizate din ultimul an de activitate a CCL-ului să fie înaintat consilierilor locali și executivului primăriei cu solicitarea de a fi luat în analiza și inclus între obiectivele bugetului pentru anul 2019.
Secretariatul CCL,