Consiliul Civic Local Cluj

Bine ati venit!

Reuniunea CCL – 19.06.2025.

Data reuniunii: Joi, 19 IUNIE 2025, orele 17.00-19.00
Presedinte de sedinta: economist Iosif Pop
S-a desfasurat in format ONLINE pe Google meet, la https://meet.google.com/kze-oenc-shp , cu transmitere in direct pe Youtube la adresa de acces: LINK: https://youtube.com/live/TyVaWHWOFk4?feature=share

 

Ordine de zi

  1. Pozitia CCL in legatura cu activitatea si HCL-urile adoptate de CL Cluj-Napoca in perioada mai-iunie 2025. Raportul de monitorizare este elaborat de Secretariatul CCL.
  2. Executia bugetului municipiului Cluj-Napoca – cauze si efecte. Stadiul identificarii si recuperarii daunelor inregistrate ca urmare a proceselor pierdute in instante si solutii de diminuare. Raportul este sustinut de catre ec.Iosif Pop – membru CCL cu disciplina bugetara.
  3. Discutie si luare de pozitie publica cu privire la procesul de comasare administrative la comune cu populatie sub 5000 locuitori. Propunerea este sustinuta de carte dl. arhitect urbanist Emanoil Tudose.
  4. Diverse probleme semnalate de catre membrii CCL:Actualizarea listei ONG- urilor din municipiul Cluj-Napoca in vederea implicarii lor in sustinerea nevoilor comunitatii – initiator dl. Sandor Korosfoy.

 

Materiale anexe:

Sedinta ordinara din 30.05.2025-pct.1
Punctul 2 la CCL din 19 iunie 2026
Raspunsul Primariei Cluj-Napoca la solicitarea CCL nr. 508299-2025, privind lista completă a daunelor
Nevoia restructurarii administrative din Romania

Comunicat de presa

Data reuniunii: Joi, 19 IUNIE 2025, orele 17.00-19.00
Presedinte de sedinta: economist Iosif Pop
S-a desfasurat in format ONLINE pe Google meet, la https://meet.google.com/kze-oenc-shp , cu transmitere in direct pe Youtube la adresa de acces: LINK: https://youtube.com/live/TyVaWHWOFk4?feature=share

Ordine de zi:

  1. Pozitia CCL in legatura cu activitatea si HCL-urile adoptate de CL Cluj-Napoca in perioada mai-iunie 2025. Raportul de monitorizare este elaborat de Secretariatul CCL.
  2. Executia bugetului municipiului Cluj-Napoca – cauze si efecte. Stadiul identificarii si recuperarii daunelor inregistrate ca urmare a proceselor pierdute in instante si solutii de diminuare. Raportul este sustinut de catre ec.Iosif Pop – membru CCL cu disciplina bugetara.
  3. Discutie si luare de pozitie publica cu privire la procesul de comasare administrative la comune cu populatie sub 5000 locuitori. Propunerea este sustinuta de carte dl. arhitect urbanist Emanoil Tudose.
  4. Diverse probleme semnalate de catre membrii CCL:Actualizarea listei ONG- urilor din municipiul Cluj-Napoca in vederea implicarii lor in sustinerea nevoilor comunitatii – initiator dl. Sandor Korosfoy.

Rapoartele de sustinere au fost transmise din timp: consilierilor locali, executivului primariei, membrilor si sustinatorilor CCL, presei locale. Rapoartele de sustinere pot fi consultate pe invitatii sau pe site-ul: www.consiliulciviclocal.ro.

La dezbateri au fost prezenti fizic si in online membrii CCL, cetateni, sustinatori. Invitati din Primaria Cluj-Napoca nu au raspuns cu prezenta.

In urma discutiilor purtate intre participantii prezenti in sala si in online sau adoptat urmatoarele pozitionari ale CCL:

Pct.1. CCL saluta faptul ca proiectele sustinute si asteptate de foarte multi ani, au castigat in transparenta si in actualizarea de date. Totodata insista ca in perioada imediat urmatoare sa se finalizeze aplicatia informatica completa, asa cum a fost specificata si ceruta in ultimii ani. Cei prezenti la dezbatere au insusit observatiile si recomandarile inscrise in raportul de monitorizare a celor 2 sedinte de C.L. insistand pentru disponibilitate de colaborare administrativa a alesilor in locul disputelor si votului politic.

Pct.2. Rportul a fost sustinut in extenso de catre presedintele de sedinta si a provcat multe luari de pozitie din partea membrilor CCL, care au propus cu totul alte obiective de cheltuire a banilor clujenilor fata de practicile redate in raport,intre care:

  1. Organizarea de catre Primarie si mediul de afaceri incepand cu septembrie 2025 a Centrului de pregatire profesionala a tinerilor fara loc de munca,astfel:
    1. Primaria asigura spatii scolare sau de birouri, propria sau inchiriate, pentru cursuri si ateliere de formare profesionala.
    2. Firmele interesate de noua forta de munca instruita,impeuna cu Primaria-vor asigura mijloacele fixe si instructorii (dintre meseriasii pensionati), acoperint mare parte din costurile initiale si lunare.
    3. La fondul de finantare vor contribui si cursantii cu sume modice de 30 lei/luna.
    4. Investitia de pregatire profesionala are la baza un contract incheiat intre firma angajatoare si cursant, cu o perioada obligatorie de munca pana la recuperarea investitiei avansate.
    5. Meseriile propuse a fi invatate: robotica; constructii de drone; instalatori; electricieni; frizeri; coafeze; tamplari; strungari; megatronisti; olarit; artizanat.
    6. Costurile anuale de bugetat: Chirii-45.000 euro/an; dotari-100-120.000 euro, o singura data; 11 instructori-340.000 euro anual.
    7. Aceasta initiativa vine nu doar in sprijinul firmelor, cat mai ales a persoanelor care cauta meseriasi buni la preturi competitive, a evitatii apelarii la asistenta sociala si la fondul de somaj, al pensionarilor specializati in meserii care se pierd, etc. Primaria Cluj-Napoca returneaza clujenilor -in mod util- o parte minora din banii colectati si risipiti astazi fara rezultate masurate. Domnul Mircea Barna garanteaza buna functionare a instruirii dupa practica germana.
  2. Permanentele rectificari bugetare sa fie argumentate si motivate prin referatul supus votului consilierilor, in folosul conformarii legale,asa cum sustine dl.Rrazvan Radu.
  3. Proiectul de infrastructura a traseului rutier in lungul caii ferate trebuie sa acopere distante semnificativ extinse decat Podul Rasaritului-Podul IRA. Portiunea actuala nu acopera mai mult de 10% din cea proiectata initial, afirma dl.arhitect Emanoil Tudose. In plus, investitia se cere conectata cu drumurile de legatura noi sau actuale.
  4. Extinderea liniilor de tramvai in cartierele orasului nu poate fi abandonata-asa cum a argumenntat practic acelesi domn arh.Tudose.
  5. Actualizarea PUG ramane un imperativ imediat, care nu poate fi motivat de lipsa Codului Urbanistic.In lipsa actualizarii lui au loc schimbari ale destinatiei fara o strategie coerenta de dezvoltare urbana (vezi Strandul disparul de la Hotel Sport)-asa cum explica dl.arh.Gh.Elkan.
  6. Digitalizarea nu isi arata efectele in cheltuielile functionaresti reduse.Exempul Poloniei este elocvent:800.000 bugetari la nivel de tara in timp ce Romania a ajuns la 1.306.241 funtionari la fine de februarie 2025. Numai in ultimii 10 ani numarul functionarilor din administratia locala a sporit de la 234.000 la 284.000. Municipiul Cluj-Napoca intra in categoria oraselor cu repetente. Membrii CCL subscriu intrutotul la concluziile raportului prezentat si cer actiuni hotarate ale Primarului si Consiliului Local pentru adoptarea solutiilor avansate. Cluj-Napoca are nevoie de un primar administrator pragmatic si nu de primar acaparat politic.

Pct.3. Datele comparative prezentate pentru restructurarea administrativa au fost completate cu propunerile domnului arh. Emanoil Tudose-insotite de argumente convingatoare-definite inca in perioada consultarilor cu regretatul profesor Vasile Surd. Perioada oranizarii administratiei locale la nivel de plase poate fi un model de plecare in procesul de analiza. Implicarea universitatilor si studentilor clujeni ar fi utila inca din toamna acestui an.

Pct.4. In Registrul de evidenta a ONG-urilor din Romania-care cuprinde un numar de cca.135.000,municipiul Cluj-Napoca se regaseste cu 4.131 ONG-uri inscrise, reprezentand un procent de 3.1% din total.
Pentru anul 2025 s-au inregistrat la Primaria Cluj-Napoca un numar de 192 cereri supuse aprobarii de finantare in C.L.
Acest fapt indreptateste intentia membrilor CCL ca fiecare membru pe domeniul propriu de activitate sa atraga la dezbaterile lunare actori civici preocupati de atingerea scopului organizatiilor propria.
Propunerea acestui mod de actiune este a domnului Sandor Korosfoy iar toti ceilalti membrii au sustinut-o fara reserve.

Tot la punctul DIVERSE au fost identificate fenomenele si problemele ce vor fi puse pe agenda program a dezbaterilor din perioada septembrie 2025-iunie 2026. Ramane in grija Secretariatului de a definitiva pe parcursul verii, componenta membrilor CCL si a obiectivele dezbaterilor urmatoare.

Secretariatul, 20.06.2025.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>