Reuniunea CCL – 18.01.2018.
CONSILIUL CIVIC LOCAL CLUJ-NAPOCA
Data reuniunii: joi, 18 ianuarie 2018
Locul de desfășurare: Sala de Sticlă a Primăriei Cluj-Napoca
Președinte de sedință: domnul urbanist Emanoil Tudose și domnul prof. arh. Romulus Zamfir.
ORDINEA DE ZI A DEZBATERILOR
- Noutăți legislative cu impact asupra admnistrației locale – prezintă reprezentantul Asociației LADO Cluj.
- Sinteza hotărarilor CL Cluj-Napoca din ultima lună din 2017 și poziția CCL cu privire la unele decizii luate – prezintă secretariatul CCL.
- Evaluarea stadiului preluării și bugetării propunerilor CCL din 2016-2017, sumarizate în cele ce urmează și transmise în scris către CL și către dl. Primar Emil Boc, cu data de 7 iulie 2017 – prezintă domnul urbanist Emanoil Tudose și domnul prof. arh. Romulus Zamfir.
- Diverse probleme ridicate de către cetățenii orașului pentru adminitrație.
Materiale anexe
Proces Verbal
Încheiat azi, 18.01.2018, cu ocazia reuniunii lunare a Consilului Civic Local Cluj-Napoca.
Participanți: membri CCL, public interesat de temele anunțate.
Invitați: domnul Emil Boc – primarul muncipiului Cluj-Napoca, domnul Gheorghe Șurubaru- city-manager Primăria Cluj-Napoca, domnul Andras Tothfalusi – consilier local; domnul Dan Morar – consilier local.
Ordine de zi:
- Sinteza hotărarilor CL Cluj-Napoca din ultima lună din 2017 și poziția CCL cu privire la unele decizii luate – prezintă secretariatul CCL.
- Evaluarea stadiului preluării și bugetării propunerilor CCL din 2016-2017, sumarizate în cele ce urmează și transmise în scris către CL și către domnul primar Emil Boc, cu data de 7 iulie 2017 – prezintă domnul urbanist Emanoil Tudose și domnul prof. arh. Romulus Zamfir.
- Diverse
Reuniunea a început la ora 17:00.
(1)Referitor la primul punct, aflat pe ordinea de zi, nu au fost consemnate luari de de poziții diferite față de continutul hotărarilor luate în CL (a se vedea anexa I).
(2) Cu privire la cel de-al doilea punct aflat pe ordinea de zi, domnul Emanoil Tudose dă cuvăntul domnului Iosif Pop pentru a expune, căt mai succint principalele obiectivele prioritare CCL pentru 2018 și pentru anii următori – în această privință, trebuie amintit că acestea au fost transmise, în scris, atăt către consilierii aleși căt și către domnul primar al municipiului Cluj-Napoca încă din luna iulie 2017.
După trecerea în revistă a acestor “obiective” așa cum sunt configurate în anexa II, participanții la sedință ridică o serie de probleme aflate în strănsă legătura cu acestea. Răspunsurile nu întărzie să apară și sunt oferite de catre domnul primar și de catre domnul city-manager.
Astfel, se ridică următoarele probleme:
Domnul Emanoil Tudose: una din problemele larg dezbătute în cadrul reuniunilor lunare este cea referitoare la city-manager, sau mai bine spus la ceea ar trebuie să cuprindă, printre altele noțiunea de city manager în accepțiunea dansului: “un om permanent (…), care să fie depozitarul tuturor informațiilor despre Cluj”. În aces sens, dă două exemple elocvente.
Domnul Petre Ungureanu: cu toate că transportul în comun a ridicat diverse probleme pe parcurs și încă continuă să ridice, dansul apreciază faptul că instituțiile abilitate au reușit să-l decongestioneze făcănd benzi rapide pentru circulație, pentru circulația în comun; transportul în comun merge după ordinul minutelor, după un orar exact – un lucru lăudabil. Dar din păcate, “într-o zonă absolut încăntătoare cum este parcul Babeș, Pișcina Olimpică, Sala Sporturilor, parcarea din fața acestora a devenit o zonă pestilențială și insalubră datorită celor 5,6 societăți de transport de scurt parcurs”- trebuie găsită o soluție. În sfărșit, o altă problemă stringentă ce merită atenție este cea referitoare la apa potabilă produsă în munții Apuseni – apă de cea mai bună calitate care poate fi adusă în marele așezări și folosită ca atare. Se propune o reuniune a primariilor și a consilierilor din toate comunele riverane bazinelor Someșului Cald și Someșului Rece, astfel încât apa potabilă din bazinul de la Mărișelu să ajungă cu aceleași calități în Cluj și în localitățiile cu sisteme de alimentare disponibile.
Domnul Dan Bologa: atrage atenția asupra unei aspect ce l-a evidențiat și anul trecut cand s-a discutat bugetul și anume: realizarea unei “piațete” lănga/la statuia lui A.I. Cuza.
Participant: continuă să fie o problemă actuală restaurarea statuilor din oraș. Anumite statui, declarate monumente istorice, ca Obeliscul Carolina se află într-o stare de degradare deplorabilă, ce necesită fară doar și poate o intervenție urgentă.
Domnul Aurel Coldor: cum este gestionată situația izolării termice la blocurilor? Dar a investițiilor la Calea Ferată?
Domnul Vasile Surd: căt va mai dura proiectul de refațadizare a cladirilor din zonele centrale, adiancente?
Domnul Romulus Zamfir: “dupa PUD-ul aprobat nou, s-a întamplat ca anumiți vecini să vină la mine pentru că s-au trezit că în extrasul lor CF nu mai este teren de construcție ci este teren agricol “-motiv cu centurile ocolitoare – pentru care trebuie găsit traseul de specialiști.
Laurențiu Căpușan – ar trebui reparete greșelile de execuție în cazul anumitor proiecte.
Participant: ridică o problemă ce privește comisia de urbanism- la ora actuală, se ridică foarte multe complexe de locuință, învestitorii uită însă din păcate 3, 4 lucruri esențiale: să facă legăturile la șosele, să facă punctele de colectare a deșeurilor menajere, să facă parcări aferente învestiției- iar recepția acestor complexe trebuie făcută conform documentației. Așa fiind, este foarte important, ca în momentul în care învestitorul predă la primăriei sau se face recepția cu primăria aceste cerințe absolut necesare să fie subliniate și să nu se dea recepția dacă nu sunt îndeplinite. De asemenea, o altă problemă ridicată de dansul vizează diferendul dintre composesoratul Mănăștur și Primărie privind pădurea.
Se dau/primesc următoarele raspunsuri:
I. Domnul primar
Managerul orașului (city-manager): este reglementat potrivit legislației în vigoare.
Acesta nu poate fi numit pentru toată viața pentru că legea nu ne permite acest lucru, așa cum este concepută. Dacă se va modifica legea, evident și acest lucru se va putea face. Niciodată nu vom găsi un om care să fie memoria instituțională a întregului trecut și a întregului prezent, nu este posibil acest lucru. Iar domnul Șurubaru nu pentru că este colegul meu și prezent aici, îl consider omul potrivit la locul potrivit prin experiența și expertiza pe care o are. Vine dintr-un domeniu tehnic de specialitate foarte riguros, cel al CFR-ului, a avut experiența de viceprimar unde a cunoscut la nuantă problemele orașului; este un om cu o deschidere de colaborare și de a asculta și lua lucruriile bune fără orgolii și fără prejudecăți și de asemenea, acum în calitatea de manager prin relația cu celelalte instituții și autorității are bagajul informațional în care să poată lua decizii și să coordoneze proiecte importante de infrastructură. Evident că nici eu, nici domnia sa nu deținem monopolul adevărului și avem nevoie de dumneavoastră, pentru detalii, pentru nuanțe.
Capitală Culturală Europenă:
Da, aveți perfectă dreptate este angajamentul nostru al comunității ca proiectele din program să meargă mai departe. Ieri, am avut o întălnire a consiliului director și am stabilit pașii de urmat pentru implementarea proiectelor, asigurănd susținerea financiară atăt căt este nevoie din partea primărie municipiului Cluj-Napoca, fie pe calea finanțării prin proiecte, fie pe calea finațării pe alte canale legale a activitățiilor culturale. Deci vreau să vă asigur că pănă în 15 martie cănd este deadline-ul final de prezentare a proiectelor, lucruriile își vor urma cursul firesc și primăria își va respecta angajamentul de a suține aceste proiecte atat de importate pentru comunitatea noastră. Chiar dacă, din nefericire, bugetul municipiului este văduvid cu 28 de milioane de euro. Bugetul general consolidat 2016-1017 a fost de 296 milioane de euro, iar în 2018 este de 257 de milioane de euro.(…); totuși chiar și în asemnea condiții ne-am propus să nu diminuăm cu un leu nivelul sumelor alocate pentru ONG-uri, pentru sectorul cultural, pentru sectorul de sănătate, pentru sectorul de educație la nivelul Clujului și pentru sectorul sportiv evident. Ne-am propus, măcăr, cel puțin la același nivel chiar în condițiile unei deteriorări majore a bugetului ca aceste lucrări să nu coboare și să găsim alte soluții pentru a conserva lucruriile bune pe care le-am făcut prin diverse proiecte despre care și dumneavoatră ați vorbit.
Hotel Continental:
Este astăzi o investiție complet privată și care în sfărșit, în termen de 1 luna, maxim 1 lună și jumătate va avea o altă față- cel puțin așa reiese din datele pe care le avem de la proprietar (…), urmănd ca în interior să ia proprietarul niște decizii cu privire la profil. Cert este că noi am încurajat păstrarea unei destinații de profil a Continentalului, care să rezoneze cu amintirea acestui edificiu extraordinar de important și excepțional în istoria orașului. Privatul va decide hotel plus magazin sau spațiu cultural- cu siguranță nu se va transforma în altceva care să nu rezoneze cu profilul Continentalului.
Statuia lui Mihai Viteazu: “am avut întărzieri datorită procesului pe care îl avem cu firma portugheză pentru realizarea parkingului subteran. Dar din fericire, statuia este deja în proces de reabilitare precum și piața; astfel încăt pe parcursul anului aceasta va arata demnă de anul centenarului Marii Uniri”.
Centenarul Marii Uniri:
Avem deschisă o linie de finațare pe componenta sectorului cultural sa-i spun în sens larg pentru proiecte care vizează Centenarul – va fi o linie special de finanțare, proiecte care pot fi depuse cu conținut centenar; pe lăngă acesta am adunat sub umbrela programului intitulat Cluj 100 toate proiectele instituțiilor culturale, academice, universitare și firme care s-au raliat acestui concept Clujul 100 sub modelul platformei Cluj Capitală Europeană a Tineretului în 2015 cand sub cupola titulului am avut o multitudine de evenimente programate. Și aici pana la mijlocul lui februarie vom aveam întregul pachet Cluj 100, Clujul în anul Centenarului cu susținere publică, cu susținere privată și cu alte acțiuni și activități organizate de firme private, de universități și de alte structuri și agenții culturale din oraș. Pot să vă spun cu titlu exemplificativ că vom avea statuia Cardinalului Iuliu Hossu pe bulevardul Eroilor, de asemena, la propunerea Bisericii Ortodoxe vom aveam statuia lui Bartolomeu Anania, episcopului Nicolae Ivan în Piața Avram Iancu și de asemenea vrem un monument emblematic care să marcheze 100 de ani de la Marea Uniree și pentru aceasta vom organiza un concurs de soluții.
Bugetare participativă:
Sunt 15 proiecte care au fost selectate de clujeni prin votul lor online și care vor fi implementate; unele în 2018 care au caracter anual, altele multianual cum au fost acele propuneri de mansardare ale unor școli: Creangă și Titulescu, pentru că presupun niște lucrări mai complexe ce nu pot fi realizate pe parcursul unui an, dar ele vor fi realizate cat pot fi făcute în acest an, continuănd cu celelalte care pot fi implementate cum este supraluminarea unor treceri de pietoni sau aplicații care vizează autobuzele școlare- un proiect căștigat în cadrul procesul de bugetare participativă (…) iar aici avem problema că fiecare părinte vrea să meragă cu copilul la școală și nu îl lasă să meargă și atunci se diminuează substanțial capacitatea acestor autobuze școlare. Am încercat, am discutat, dar încă romanul nu are încredere că atutobuzul acesta îi duce copilul la Bălcescu sau la Șiinca, Racoviță sau Coșbuc. În fine în zonele centrale – va trebui să lucrăm la această metalitate – dar trebuie început de undeva.
Parcările de la Sala Sporturilor: “ este o idee foarte bună, am să dispun verificări suplimentare. Parcarea aceea este împărțită administrativ între primărie și Universitatea Tehnică (…). Dar aveți perfectă dreptate, acel spațiu generos și extraordinar al orașului trebuie reconfigurat urban și dat o altă utilitate. O să mergem să facem o verificare punctuală a ceea ce se întamplă în fiecare zi acolo și mulțumesc pentru acestă idee”.
Apa potabilă: “salut și ideea care vizează ce ați spus dumneavostră despre apă: sunt total de acord” cu un mic amendament, și anume: pentru o mai mare sensibilizare, ar fi indicat ca CCL-ul să lanseze invitația la dezbatere catre toate primăriile”.
Platforme etajate, platforme de stocare pentru mașini:
Din nefericire, terenuri nu avem(…), am discutat cu consiliul județean și este o șansă la intrarea în Cluj dinspre aeroport să avem o suprafață de teren disponibilă unde s-au putea pregăti o licitație pentru viitorul centrului internațional de conferințe și centru de expoziții, după aeroport înspre Apahida; acolo este o porțiune unde s-ar putea preta, ca pe acel teren să realizăm în parteneriat un parking -platformă de genul park and ride, iar acolo domnul președinte mi-a spus că mai are numai niște elemente de cadastrare dar dețin asemenea suprafață de teren unde am dori într-un parteneriat public – privat să deschidem calea realizării unui centru de expoziții. Un centru de expoziții modern, un centru de conferințe și o parcare pe măsură – acolo am putea găsi nucleul realizării – dincolo domnul Șurubaru discută de 1 an de zile cu cele 4 sau 3 entități implicate la pakingul de la Bila, unde e platforma de la Bila din Mănăștur, subteranul e foarte costisitor, a obținut dupa 6 luni de zile aprobarea.
II. Domnul Gheorghe Șurubaru- city manager:
Îmi desfășor activitatea în baza unui contract de mandat încheiat cu domnul primar, madatul meu este pe durata mandatului domnului primar și în baza acestui contract mi s-au atribuit anumite responsabilități, printre care, în mare parte, sunt cele de infrastructură, cele legate de ecologie urbană si spații verzi, situații de urgență dar asta nu înseamnă că nu mă implic acolo unde este cazul și la toate celelate proiecte de pe raza municipiului; avand în vedere cei 4 ani ca viceprimar unde am avut practic interferențe cu toate proiectele municipiului – unul dintre primele proiecte a fost chiar baza sportiva din Gheorgheni.
Referitor la Comisia de urbanism: “într-adevăr, se constată cazuri în care proiectele care ajung la faza de recepție nu sunt respectate, sigur recepțiile la finalizare trebuie făcute conform proiectelor și autorizațiilor de construcție și este o sarcină de serviciu a celor fac aceste receptii – dacă aveți cazuri vă rog să le aduceți la cunoștiință și trimitem poliția locală să facă verificări”.
Diferendul dintre Composesoratul Mănăștur – Primărie: “sper să rezolvăm cat mai repede această problemă, pentru că, una dintre componenetele care ne va crea cele mai mari dificultăti pentru centura de sud este acea parte a centurii care va trece peste pădurii”.
Restaurări statui: la începutul acestui an, s-a pornit un program de restaurare a tuturor statuilor de pe raza municipiului iar Obeliscul Carolina fiind pe prima poziție în acest sens. Din păcate, nu se poate face o achiziție generalizată pentru toate statuile. Nimeni nu vine să participe la o licitație pentru toate lucrăriile, “vor să participe punctual pentru fiecare lucrare în parte – și atunci le scoatem pe rand”.
Piațeta A. I. Cuza: menționează că odată finalizate concursurile de soluții mari gen Someș, se va demara un alt concurs de soluții, legat de ce înseamnă toată “piațeta” Cuza împreună cu fantana arteziană de acolo și tot culoarul de drum pana la Teatrul Național, încluzind și Parcul Ștefan cel Mare din spatele Teatrului Național- “sunt în vederea nostră pentru modernizare și reamenajare”.
Învestiții în calea ferată:
Măine la ora 11 la compania nationala de căi ferate de la Regional CFR din Cluj avem stabilită deja o întălnire cu toți directorii de acolo și de la marfă, de la călători, de la infrastructură, de la autoritatea feroviară romănă – mergem acolo cu 2 proiectanți care au deja o viziune a ceea ce înseamnă acest transport metropolitan începănd de la Baciu pană la Jucu; să vedem cu ce poate calea ferată să se implice. Am susținut de altfel dezvoltarea căi ferate pe ruta Cluj- Oradea este vorba de dublare și electrificare a acestei căi ferate.
Izolări termice pentru blocuri: este un proiect care se desfășoară în continuare; s-a ajuns deja la grupul 9 sau 10, în care fiecare grup are mai multe blocuri cuprinse – “are acele blocuri care au depus documentațiile în conformitate cu ceea ce s-a cerut și desigur sunt cu finanțare europeană”.
Apa potabilă – Someș curat: precizează că s-a solicitat Gărzii de Mediu să facă controale mai riguroase în sus, în amonte de Cluj în ce privește comunele Floreși, Gilău.
Platoul Salii Sportului: “Față de ceea ce a precizat deja domnul primar pot să mai adaug că pe partea ce ține de primărie în acest moment, la direcția tehnică se lucrează la un proiect de modernizare a părți din platoul Sălii Sporturilor. O sa sesizam și poliția locală să verifice pe ce bază stau acolo autocarele acelea”.
Managementul deșeurilor:
Pe raza municipiului au început lucrări de amplasare de puncte gospodărești îngropate- acele puncte care se ridică idraulic se coboară idraulic, tocmai în ideea de a elimina de la suprafață căutătorii în gunoaie, animale, rozătoare, mirosuri și așa mai departe. În acest moment se derulează un proiect pt 100 de bucăți, pregătim încă un proiect pentru alte 100 de bucăti care ne dorim să fie din ce în ce mai smart, inclusiv cu sesizare de umplere, să se golească atunci cănd sunt pline. Ne găndim la un sistem de cartele să aibă acces la ele doar asociațiile de proprietari care sunt arondate la aceste puncte gospodărești- deci proiectul merge mai departe – finanțare avem pentru el – păna vom îngropa toate punctele gospodărești care pot fi îngropate din punct de vedere tehnic – nu se pot face decat pe terenul care e proprietatea primăriei.
Amenajarea Someșului: reamintește că este un concurs de soluții căștigat – primul proiect mare care a ajuns pănă la faza de proiectare. În acest moment, o firmă din Spania lucrează la proiectare pentru amenajarea întregului curs de pe raza municipiului, inclusiv a malurilor.
Prelungirea pistelor de bicicletă: “se lucrează la nivelul primăriei ca din fonduri proprii cat vom reuși în baza bugetului să încercăm în primul rand macar să legăm acele piste de biciclete care sunt făcute pe fonduri europene, să le creem o continuitate”.
Refațadizarea clădirilor din zonele centrale: “e foarte greu să vă dau un termen pentru că mare parte din ele sunt proprietați private, cele ce aparțin administrație publice locale sigur o sa intervenim să le refatadizam – pentru cei care sunt privați prin hotărăre de consiliu s-a aprobat supraimpozitarea tocmai în ideea de ai grabi, determina să-și facă refațadizarea”.
(3) Diverse:
Domnul Andras Totfalusi: referitor la strada Marginașă – “mulți au discutat despre acest subiect și continuă să discute – să se largească strada și să se lege fosta Fabrică de Bere de Piața Zorilor. Nu s-ar putea propune un proiect în acest sens, un proiect pe termen lung? Să cumpărăm acele case?”
Domnul Laurențiu Căpușan: propune lansarea unei invitație către toate comunitățiile de romani din țara noastră, din țările vecine, din Moldova, din Transnistria, din Serbia, din Ungaria ca aceștia să trimită delegați împuterniciți la serbarea de 1 Decembrie de la Alba Iulia. Invitație care să fie lansată de către CCL.
Reuniunea s-a terminat la ora 19.
Secretariatul CCL