Sinteza pozitiilor CCL din 2021-2022
CONSILIUL CIVIC LOCAL CLUJ-NAPOCA
I.SUMARUL PROPUNERILOR SI POZITIONARILOR CCL DIN PERIOADA AUGUST 2021/IULIE 2022
Vocea Societătii Civile din Cluj se face auzită de aproape două decenii, prin intermediul Consiliului Civic Local;
Constituit de 53 de ONG-uri locale si reprezentat numai din specialisti cu un solid statut profesional :arhitecți, constructori, personalități academice, economiști ai instituțiilor bancare, energeticieni, reprezentanți ai administrației publice, și a instituțiilor de artă,sportivi de marca,e.t.c,
TOTI ACEȘTIA, FARA NICI NICI UN ANGAJAMENT POLITIC, au reușit să sustina,pe baza unei riguroase și pertinente analize profesionale, numai propuneri care privesc grupuri de cetăteni, cartire sau institutii publice si să le prezinte ADMINISTRAȚIEI LOCALE, în vederea rezolvării.lor
Ceea ce CONSILIERII ANGAJAȚI POLITIC, sau având obligatiile unor COALITII ELECTORALE, nu pot promova în cadrul ADMINISTRAȚIEI LOCALE, C.C.L, a putut impune cu succes, deseori cu suportul total al presei, radioului si televiziunii, măsuri de corecție ale unor abuzuri sau de promovare ale unor nevoi stringente ale Societății Civile. Premieră absolută în România, Consiliul Civic Local Cluj, ca formă de exprimare a vocii SOCIETĂȚIITII CIVILE, a fost si este, una dintre cele mai eficiente modalitãți de corijare- APOLITICĂ și OBIECTIVĂ,-a unor “promisiuni electorale” ne onorate de către “reprezentanții aleși”
Deloc intamplatoare pentru municipiul Cluj-Napoca sunt rezultatele evidente ale coabitarii dintre Societatea Civila si Administratia Municipala.
I.Sumarul actiunilor 2022/2023 este ordonat dupa calendarul intalnirilor CCL si preia principalele pozitionari din comunicatele de presa lunare:
August 2021:
- 1 – Interesul si determinarea CCL pentru o comunicare transparentă și exactă a administrației municipale cu cetățenii, în acord cu prevederile legale in vigoare 2-
- 2 – Facilitarea monitorizatii activitatatii și hotărârilor Consiliului Local Cluj-Napoca, consemnand intervențiile și preocupările consilierilor care apără și susțin interesele clujenilor.
Septembrie 2021:
- 3 – Solicitarea organizarii dezbaterii directe cu toti clujenii interesati de Strategia de Dezvoltare Urbana a municipiului Cluj-Napoca si Zonei Metropolitane iar rezultatele sa fie facute publice imediat si preluate de catre echipa de experti ai Bancii Mondiale.
- 4 – Sustinerea cu fermitate a pozitiei specialistilor in infrastructura pentru extinderea cu prioritate a liniilor de tramvai, combinate complementar de autobuze electrice,troleibuze si trenuri,intr-un concept de investire de lunga durata ,in Zona Metropolitana si cu prioritizarile impuse de resursele si de evolutiile in timp a orasului.
- 5 – Metroul usor pe pneuri intruneste foarte multe inconveniente tehnice,economice,de finantare si de mobilitate urbana in perioada imediata.Lansarea proiectului se cere amanata pentru anii de dupa 2050.
- 6 – Pregatirea Clujului festivalier din 2022 sa fie pusa in discutia clujenilor si a consilierilor inca din toamna anului 2021 pentru identificarea si organizarea din timp a locatiei/locatiilor de desfasurare a evenimentelor.Parcul Central si Stadionul de fotbal nu trebuie utilizate in alte scopuri decat cele firesti, in respectul deplin a vietii fiecarui clujan.
Octombrie 2021:
- 7 – Interventie scrisa pentru imbunatatirea transportului elevilor cu autobuzele/microbuzele comunitatii
- 8 – Constatarea pozitionarii gresite a administratiei clujene in facilitarea accesului copiilor la crese,gradinite si scoli,care sa fie,disponibile in proximitatea domiciliului,(cu efectele nefiresti in transportul cu autoturismele familiei ,producand aglomerarea,blocajul si poluarea zonei centrale a orasului). Noiembrie 2021:
- 9 – Organizarea celor 3 dezbateri publice anuntate pe site-ul Primariei ca si consultari, pe urmatoarele documente de strategie:
Aprobarea Strategiei Integrate de Dezvoltare Urbană (SIDU), pentru perioada 2021-2030.
Aprobarea Strategiei de transformare digitală a municipiului Cluj-Napoca.
Aprobarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă Cluj-Napoca.
- 10 – Apelul public ca disputele din C.L.Cluj-Napoca sa fie purtate pe interesele clujenilor iar voturile date sa le acopere interesele si asteptarile legitime.
- 11 – Dificultatile tehnice in solicitarea si accesarea inscrierii cetatenilor la dezbaterile publice s-au cerut eliminate, in dorinta declarata a administratiei de a antrena clujenii la actul decizional.
Decembrie 2021:
- 12 – In ultimele 6 luni din anul 2021, pe proiectul METROU s-au inregistrat la Primaria Cluj-Napoca, 4 documente de pozitie ale membrilor CCL( sub nr.656139 si 656130/22.11.2021) si au fost trimise la fiecare consilier local. In cursul sedintei de CL, desfasurata ONLINE.Dnii.Razvan Radu si Iosif Pop au sustinut cu fermitate si argumentat solutiile alternative ale specialistilor consultati de CCL. Raspunsurile primite nu i-au convins pe multi clujeni de oportunitatea METROULUI iar optiunea lor prioritara ramane pentru CENTURA OCOLITOARE si TRENUL METROPOLITAN.
- 13 – Rezultatul sondarii clujenilor chestionati pe internet ,legat de prioritatile orasului a fost primit si facut public doar dupa solicitarea de informatii cf.Legii 544/2001. Constatam insa din dezbaterea pe SIDU si din planul de mobilitate ca au fost nominalizate in Strategia adoptata doar 12 pozitii de proiecte de infrastructura care nu sunt acoperitoare pentru realizarea optiunilor de transport sustinute de echipa de specialisti CCL -Ianuarie 2022:
- 14 – Remarcile CCL privind disponibilitatea unei parti dintre consilieri de a veni in CL cu proiecte de HCL nu parea sa fie incurajata si acceptata de catre executivul primariei atata vreme cat proiectele depuse de dansii stau in asteptare de mult timp pentru a fi introduse pe ordinea de zi.
- 15 – Votul cu abtinere a unora dintre consilieri nu poate fi apreciat altfel decat in flagranta contradictie cu luarile de cuvant din timpul ultimelor doua sedinte.Sustragerea de la exprimarea convingerii proprii-din perspectiva reprezentarii cetatenilor – inseamna lipsa reprezentarii intereselor acestora.
- 16 – Consilierii care nu se manifesta si doar acorda vot la comanda(PNL,UDMR),pozitia dumnealor este similara cu absenta totala in reprezentarea clujenilor.Firesc ar fi sa nu fie indemnizati lunar.
- 17 – CCL sustine,cu toata determinarea propunerea avansata de dl.Primar ca la sarbatorile Craciunului din 2022 sa fie aduse in fata CL, o colinda romaneasca,una maghiara si apoi una sustinuta de corul reunit, roman si maghiar.
- 18 – In completarea ideii de buna convietuire si comunicare locala CCL reia o propunere mai veche,anume ca Zilele Clujului din 2022 si din anii urmatori sa uneasca sub acelasi eveniment toate comunitatile traitoare in municipiu:romana,maghiara,germana,evreiasca,roma si altele,suspendand alocarea de fonduri publice fiecarei etnii pentru evenimente similare.
- 19 – Alte sustineri ale membrilor CCL :
- managementul deficitar al administrarii proiectelor comunitare trebuie imbunatatit, cu personal trimis la cursuri de management;
- urbanismul improvizat din comisia de specialitate se cere stopat iar independenta profesionala a ARHITECTULUI SEF respectata;
- consilierii locali preocupati de promovarea initiativelor comunitare ale clujenilor au intraga sustinere a Consiliului Civic Local;
- proiectul “Centrul cultural si Filarmonica” este obiectivul central sustinut de CCL la dezbaterea publica din 27 ianuarie 2022;
- digitalizarea administratiei,in concept integrat teritorial, este solutia viitorului apropiat,insemnand servicii de calitate pentru clujeni si directionarea fondurilor disponibile dinspre salarii spre dezvoltare;
Februarie 2022:
- 20 – Solicita Consiliului Local hotarari imediate pentru ridicarea cunostintelor manageriale la functionarii decidenti din Primarie si insista pentru numirea de profesionisti reputati in C.A.rile companiilor din subordine.
- 21 – CCL manifesta grija si preocupare pentru stadiul in care se afla elaborarea proiectului PUG si isi declara disponibilitatea sa fie parte activa in dezbaterile cu cetatenii si in propunerea de solutii viitoare.
- 22 – Sustine preluarea si corelarea in noul PUG a prevederilor aprobate in SIDU ,Planului de Mobilitate,Solutiile de digitalizare si a Studiului de trafic aflat in lucru. Martie 2022:
- 23 – Pentru greselile administratiei in elaborarea si aplicarea PUG actual nu trebuie trimisi cetatenii sa isi apere drepturile in instante iar pagubele generate de aceste practici birocratice ori pentru neimplicare,trebuie recuperate.
- 24 – Capacitatea manageriala a echipelor executive si a celor administrative din companiile subordonate CL sa fie evaluata in raport cu rezultatele trecute si cu bugetele prezentate. Abia dupa analiza activitatilor anterioare sa fie elaborate bugete fundamentate si validate in C.L. Mandatarea spre executie si administrare sa fie acordata de catre CL unor echipe capabile sa conduca si administreze companiile in folosul comunitatii.
- 25 – Pentru intrarea in patrimoniul C.L.a cladirii Hotelului Continental,toti membri CL prezenti au votat pentru initierea unei PETITII menita sa declanseze proiectul de HCL de cumparare si utilizare a imobilului in folosul comunitatii clujene
- 26 – In scopul analizarii retrocedarilor nejustificate a imobilelor aflate in proprietate publica se sustine initierea unui proiect cu finantare din surse PNRR-asumat spre scriere si coordonare de catre LADO.iar-in echipa de analisti sa fie atrasi specialisti din CCL,Primaria Cluj-Napoca,Studenti masteranzi de la Facultatea de drept si de la Facultatatile de profil economic si administrativ.
Aprilie 2022:
- 27 – La implinirea unui an de la Hotararea de Consiliu Local de inscriere a municipiului Cluj-Napoca in competitia europeana a oraselor verzi,constatam ca proiectul ce trebuia elaborat si supus dezbaterii publice intarzie. Propunerile dlui.conf.Avram Fitiu aduc in fata clujenilor si a decidentilor 100 de proiecte inedite ori deja aplicate in marile orase europene care au asumat schimbarile de mediu. Membrii CCL si-au declarat intreaga sustinere a celor 100 de proiecte cat si diseminarea lor la toate marile orase din Romania.
- 27.Cerinte pentru functionarea mai eficienta a Consiliului Local:
- Fiecare consilier ales sa urmeze in primele 6 luni un curs de pregatire specifica cerintelor bunei administrari si comunicari locale.
- Intalnirile si consultarile consilierilor alesi cu cetatenii sa fie permanetizate la minim doua pe luna.
- Primarul sa il/ii sustina neconditionat pe consilierul/consilierii activ/activi in procesul de elaborare si depunere de proiecte de HCL,ca urmare consultarilor cetatenesti.
- Rapoartele de activitate ale consilierilor sa fie supuse dezbaterii cetatenilor si afisate public pe fiecare an din mandatul exercitat.
- Votul in CL sa se exercite fara recomandari si fara constrangeri,in acord cu propriile perceptii ale fiecarui consilier.
- Dezbaterea publica a bugetului anual sa fie precedata de etapele de fundamentare(trim.II-III),cu discutarea in cartiere a proiectelor pregatite.
- Toate cifrele bugetului aprobat sa fie incarcate pe site-ul primariei si operate zilnic costurile acumulate pe fiecare capitol si element bugetat.
- Dezbaterea publica a marilor proiecte sa inceapa inca din faza lansarii studiului de fezabilitate.
Mai 2022:
- 28 – Organizarea de catre Primaria Cluj-Napoca a dezbaterii publice solicitata de CCL sub nr.458015/1/18.04.2022-pentru proiectul”Cluj-Napoca-oras verde”.
- 29 – Prezentarea Raportului Primarului in fata C.L.cu privire la rezultatelor inregistrate in transpunerea proiectelor SIDU 2014-2020 urmata de descarcarea de gestiune
- 30 – Apreciem ca nemultumirile frecvente ale clujenilor,legate de aspectul inestetic si ultrabetonat al orasului,de proiectele pompoase anuntate dar ramase nefinalizate,de poluarea tot mai accentuata produsa de traficul supraaglomerat,de.impartirea banilor publici pe proiecte fara o buna finalitate,sa faca obiectul unei dezbateri speciale in CL.
- 31 – In actul de legiferare locala,constatam ca in niciunul din cazurile de luare de cuvant a cetatenilor nemultumiti ,din ultimele 6 luni,C.L. nu a dat castig de cauza intervenientilor din timpul sedintelor.Ba mai mult,nici macar nu au lasat ragazul sa rejudece sustinerile petentilor,pronuntandu-se fara intarziere pentru respingerea actiunilor lor. Iunie 2022:
- 32 – O sumara estimare de cca.8 milioane euro,pentru pagubele datorate din banul public dupa esecul proiectului CARTIERUL LOMB, ne confirma ca cu acesti bani se puteau pregati 200 de sportivi pentru marea performanta,ori se puteau initia si instrui 200 de manageri sau,de ce nu,200 de functionari publici din Primarie care sa pregateasca si sa gestioneze executia la timp a marilor proiecte clujene 33-Salvarea Bailor Someseni, achizitionarea cladirii Hotelului Continental, dezbaterea publica si adoptarea proiectului CLUJUL VERDE, extinderea tramvaiului in Floresti, prezenta mai activa a voluntarilor CCL la sedintele CL, infaptuirea investitiilor bugetate multianual in SIDU si cele cuprinse in programul electoral al dlui.primar Emil Boc, edificarea sediului Filarmonicii,cibernetizarea administratiei si restrangerea numerica a functionarilor, recuperarea cladirilor retrocedate dar achitate de Romania optantilor, gospodarirea banului public si recuperarea pagubelor produse de hotarari nechibziute si nedezbatute cu clujenii,sunt prioritatile perioadei imediate
II.SUMARUL EFECTELOR DE PANA ACUM LA CELE PROPUSE:
CCL Cluj-Napoca,remarca reactiile favorabile la sustinerile sale din cursul perioadei august 2021-iulie 2022.
Remarca apreciativa se refera la punctele:1,2,3,4,7,8,9,10,11,12,13,14,17,22, 25 si 27 din sumarul de la capitolul I de mai sus,unde vedem reactiile pozitive si deschidere. Ramanem in asteptarea eventualelor discutii si dezbateri din perioada ce urmeaza,astfel incat si celelalte 16 sustineri sa fie luate in considerare si aplicate. Secretariatul CCL, 20.07.2022