Reuniunea CCL – 12.10.2017.
CONSILIUL CIVIC LOCAL CLUJ-NAPOCA
Data reuniunii: joi, 12 octombrie 2017
Locul de desfasurare: Sala de Sticla a Primariei Cluj-Napoca (sub rezerva confirmarii)
Presedinte de sedinta: d-ul Radu Mleșniță
ORDINEA DE ZI A DEZBATERILOR
- Informare cu privire la hotararile adoptate de Consiliul Local în ședințele sale extraordinară și de îndată din luna septembrie, cu formularea poziției CCL. Prezintă: d-ra Alexandra Cotae, secretariatul CCL (anexă)
- Noutăți legislative în domeniul adminstrației locale. Prezintă: d-l Ionuț Terec (LADO) (anexă)
- Internaționalizarea industriilor creative clujene. Prezintă: d-l Radu Mleșniță (anexă)
- Diverse propuneri și observații primite de la cetățeni între care:
- Evaluarea activității managerului teritorial
- Programul Centenarului Marii Uniri – 1918
Materiale anexe:
Analiza HCL 22 și 29.09.2017
Noutati legislative CCL 12 oct.2017
15 Motoare internationalizare 25.09.17
COMUNICAT DE PRESA
CU POZITIA CCL IN URMA DEZBATERILOR LA INTALNIREA DIN 12.10.2017
1. Adresam CL rugamintea de a pune pe ordinea de zi din acest an, analiza celor trei activitati cu probleme si cu pierderi : Stadionului orasului, Centrul de prelucrare a deseurilor menajere, Cluj Innovation Park.
2. Supunem dezbaterii si deliberarii in CL a Raportului in legatura cu Internationalizarea industriilor creative pentru Cluj-Napoca.
3.Incertitudinea indusa asupra companiilor, pasagerilor si angajatilor Aeroportului “Avram Iancu” din Cluj-Napoca, ne pune in postura ca in numele comunitatii sa adresam memorii publice institutiilor Statului Roman, pentru respectarea legislatiei aeroportuare specifice si pentru respectul ce se cuvine acordat profesionistilor care au facut dovada competentei lor. Solicitam CJ documentare si echilibru in hotararile votate.
4. CCL isi manifesta intreaga disponibilitate de colaborare cu Primaria si CL Cluj-Napoca in actiunea de pregatire – pe ultima suta – a programului pentru cinstirea CENTENARULUI.
5. Cu sprijinul CL Cluj-Napoca, invitam City Managerul municipiului, dl.Gheorghe Surubaru sa isi prezinte rezultatele dupa primul an de mandat.
Secretariatul CCL,
Comunicat de presa – Sedinta CCL – 12.10.2017
PROCES VERBAL
Incheiat azi, 12.10.2017, cu ocazia reuniunii lunare a Consiliului Civic Local Cluj-Napoca.
Desfasurata in Sala de Sticla a Primariei, reuniunea Consiliului Civic a avut ca invitati membri ai Consiliului, membri ai Consiliului de Directori al Aeroportului International “Avram Iancu” Cluj-Napoca, public interesat si s-au discutat urmatoarele puncte din ordinea de zi:
- Informare cu privire la hotararile adoptate de Consiliul Local Cluj-Napoca in cadrul sedintei extraordinare a Consiliului Local din data de 22.09.2017 si a celei de îndată. din 29.09.2017. convocate de către primar, s-au adoptat în total 31 de hotărâri
D-l Iosif Pop:
Sunt 3 subiecte care nu se regasesc in hotararile Consiliului, dar afecteaza pe toti clujenii in calitate de beneficiari si contributori
- Problema Stadionului Cluj Arena aflat in faliment pentru care nu se gaseste o solutie definitive de rentabilizare
- Cluj Innovation Park – studiile geotehnice slabe, comparabile cu cele facute la rampa de gunoi se afla in al 3-lea an cu pierderi pe banii comunitatii, iar Consiliul Local nu poate neglija acest lucru
- Centrul de prelucrare a deseurilor menajere – avem un scandal in forta : ritmul de desfasurare al acestui proiect este foarte lent, iar noi suntem in faza de infringement de la comunitatea europeana. Agentia de media imparte amenzi drastice pentru prima data, insa riscul cel mare este de a fi nevoiti sa transportam gunoiul in alte orase/judete cu costuri suplimentare pe buzunarul cetatenilor clujeni. Primaria a facut o improvizatie: o platforma care s-a transformat in rau. Ar trebui sa existe o asumare din partea Consiliului Local a celor 85% de deseuri depuse de clujeni, nu de cei din jur. Tot proietul intra in atributia Consiliului Judetean, iar capacitatea acestuia de a gestiona proiectul este lamentabila. Noi mai avem probabil 3-4 luni in care va trebui sa luam in seama ca avem de platit suplimentar.
Pentru aceste 3 probleme, m-as adresa Consiliului Local cu rugamintea de a le pune pe ordinea de zi si sa dea o solutie venita din analiza si apoi din masuri cu rezultate.
D-l ing. Petre Ungureanu:
Stadionul Municipal – Desi investitia este a Consiliului Judetean, as dori sa facem o interventie la Consiliul Municipal Cluj sa analizeze si sa faca o interpelare catre cei care se fac vinovati de proasta gospodarire a stadionului si sa raspunda efectiv – pentru ca un asemenea obiectiv este oriunde in lume o sursa uriasa de venituri si de bunastare pentru comunitate si pentru zona. Daca municipiul a dat avizele pentru construirea stadionului in centrul sau, inseamna ca toata comunitatea clujeana si-a dat seama de importanta unei astfel de investitii pe termen lung care ar trebui sa fie nu profitabila, ci extrem de profitabila. Desi, in aceeasi perioada, comunitatea clujeana avea si alte probleme poate la fel de stringente: un spital municipal, un spital de zona. De ce s-a pus acest obiectiv in sarcina unui Consiliu de Administratie/ societati comerciale formate din oameni incompetenti.
Doresc ca noi cei de aici sa formulam foarte politicos si ferm, cu argumente economice, ingineresti si de bun simt si sa ne adresam respectuos Consiliului Local (pentru ca stadionul se afla in municipiul Cluj) pentru a face o interpelare catre Consiliul Judetean - cel care a numit Consiliul de Administratie incapabil pe mana caruia a dat Stadionul – pentru ca un astfel de gest sa fie taxat si corectat ca atare.
D-l Radu Mlesnita:
Trebuie vazut care a fost scopul construirii unui astfel de obiectiv – de ce cineva (Consiliul Judetean) si-ar dori ca un astfel de obiectiv sa nu devina profitabil.
D-l ing. Dan Bologa:
Referitor la rampa de gunoi: Dupa modelul unor orase din nordul Germaniei, propune niste centrale termice de cartier care produc energie electrica si termica bazate pe gunoaie menajere. In Germania, acest lucru presupune o anumita seriozitate, rigurozitate si disciplina in selectarea gunoaielor s.a.m.d. Propune realizarea unui studio la nivelul mun.Cluj-Napoca privind posibilitatea implementarii unui astfel de proiect la Cluj.
D-l Cosmin Ignat:
Groapa de gunoi: Studiile geo sunt foarte bineveite. Sugereaza sa fie luate in calcul sefii de santiere, inginerii care au lucrat acolo care stiu cel mai bine ce este acolo si ce s-a lucrat.). Au intampinat probleme pe care le-au transmis mai departe dar acestea nu au ajuns unde trebuie. Solutiile respective, desi poate nu cele mai bune, cu siguranta pot fi luate in calcul. In perioada respectiva, in perioada mandatului lui Horia Uiorean la Consiliul Judetean, am lucrat ca fotograf in acea zona. Se stiau de problem existente: de studiile geo nu foarte solide (doar 3 sau 6 sondaje), ca drumul facut pe marginea rampei se va surpa. S-a sugerat ca drumul sa se faca in alta parte, ceea ce ma tarziu s-a si facut. Sugestiile nu au putut merge mai departe deoarece proiectul era pe fonduri europene –s-ar putea sa fi fost adevarat sau sa fi fost doar o scuza – in sensul de a nu se complica. Aceste lucruri ar trebui luate in considerare inclusive de conducerea de la Primarie, de la Consiliul Judetean.
Stadionul Municipal: A sugerat inca din perioada mandatului lui Horia Uioreanu, ca spatiile din stadion sa se foloseasca pentru birouri, magazine. In Oslo, Norvegia, stadionul este de fapt un mall in intregime. Sunt solutii, trebuie doar vointa.
D-l Iosif Pop:
Privind Solutia pentru rampa de gunoi, dupa modelul celei propuse de dl Bologa: tehnologia, echipamentul necesar – sunt in pas cu ziua de alaltaieri sau sunt in pas cu ziua de azi macar? Acea tehnologie mai poate sprijini o valorificare bio?
D-l Ignat: Sunt doar sugestii ca ar fi bine sa ascultam si propunerile celor care au lucrat acolo. In mod cert trebuie ascultati si cei care vin cu tehnologie nou si pusa cumva la o masa rotunda cu totii pentru a se gasi solutia cea mai buna. Degeaba vine cineva cu o tehnologie noua care pe teren nu functioneaza, nu se adapteaza sau care in 50 de ani nu aduce niciun beneficiu.
D-l arh. Emanoil Tudose:
In decursul ultimilor 20 de ani Consiliul Judetean a primit proiecte pe care le-a aprobat, avizat care aveau la baza ultimul racnet in materie de tehnologie. Astfel, nu mai e nevoie de niciun studio, toate acestea se afla la Consiliul Judetean de toate categoriile: de la arderea deseurilor, arderea anaeroba care sa nu polueze etc. In privinta Consiliului Judetean, voi cita o declaratie facuta in presa de un sef important (si valabila si pentru stadion si pentru groapa de gunoi) dintr-un articol important care anunta catigatorul pentru construirea stadionului: “Sa nu creada firma care a facut licitatia ca voi accepta sa fie majorata suma licitata cu mai mult de 30%” Declaratia a fost facuta efectiv a doua zi dupa castigarea licitatiei. Acesta este motivul pentru care stadionul nu este rentabil din start. Si daca cititi presa vremii, veti vedea ca stadionul nu a fost facut pentru clujeni, ci pentru un anume domn Walter.
D-l Cosmin Ignat:
Din cate stiu, conform, institutiile statului erau obligate la o licitatie, sa aleaga oferta cea mai ieftina. Exista o posibilitate sa schimbam legile privind licitatiile? Cel mai ieftin nu inseamna si de calitate – in ceea ce priveste materialele, tehnologia, salariile oamenilor care implicit nu mai sunt specialisti. Prin urmare rezultatul poate fi destul de trist.
D-l Iosif Pop:
Exista o modificare a legii achizitiilor publice in sensul acesta. Nu mai este o prioritate pretul cel mai de jos.
D-l Petre Ungureanu:
Pentru a nu muta discutia in alta parte: Indiferent de cum s-a desfasurat licitatia si cum a fost construit Stadionul (stim cu totii, s-a scris si in presa atunci) , pe noi ne intereseaza ce s-a intamplat si se intampla dupa: de ce nu se gospodareste acest stadion de 5 ani de la finalizare asa cum se cuvine, sa se valorifice spatiile, sa iasa din faliment? Consiliul Judetean impreuna cu Consiliul Local sunt responsabili pentru ca au pus oameni care nu sunt in stare sa gestioneze o asemenea investitie.
D-l Radu Mlesnita:
Propune schimbarea echipei de management, organizarea unui concurs cu participarea unor manageri straini pentru realizarea uni plan de management adecvat pe care orice stadion din Europa il are.
D-l ing. Ioan Rus:
Am lucrat in domeniul serviciilor publice, inclusive in administratia Consiliului Judetean, avand in fata 27 de ani executie.
Problemele de fond care trebuie discutate sunt problemele de legislatie: legea proprietatii publice si legea serviciilor publice care a aparut imediat dupa 1990 intr-un fel si pe parcurs s-a modificat astfel incat sa serveasca diferitelor interese.
Cum se poate ca stadionul municipal din Cluj este proprietatea Consiliului Judetean? Eu stiu sa va raspund fiind unul dintre cei care a “lucrat” ca acesta sa treaca la Consiliul Judetean, tinanc cont de administratia care era atunci de la Primaria Cluj. Dar exista o scuza: a fost imediat dupa anii 1990. Cum este posibil ca Serviciul de Alimentare cu Apa a Mun. Cluj este o societate comerciala a carui actionar este Consiliul Judetean, desi in proportie de 90% din consumatori apartin de Consiliul Local? Cum se poate ca Serviciul de Gaz sa fie organizat la nivel national? – patrimoniul este sub pamantul acestui oras, deci nu-i apartine. Cum se poate ca Serviciul de Electricitate este la fel? Cum se poate ca rampa de gunoi a Clujului o administreaza Consiliul Judetean, iar d-l primar s-a dus acolo de bun simt, dar nu a putut sa faca nimic?
Sunt necesare interventii la Guvern pentru corectarea legislatiei privind proprietatea publica si serviciile publice.
Alegerea unui management depinde de cei care fac acest lucru, de structurile tehnice care sunt la dispozitia unui stat
D-l Ignat: Stabilirea unei date privind alegerea unui nou management.
D-l Iosif Pop: O adresare catre Consiliul Judetean si Consiliul Local pentru a cere solutii in numele Consiliului Civic de folosire rentabila a stadionului.
2. Internationalizarea industriilor creative din Cluj
D-l Mlesnita,
Prezinta, in cadrul unei sinteze a unui studiu privind internationalizarea industriilor creative din Cluj, resursele internationale ale Clujului insuficient valorificate de autoritatile locale, precum si realizarile din ultimii 27 de ani ale comunitatii de afaceri clujene impreuna cu cea academica. Indiferent daca aveam sau nu Primar la Cluj, aceste realizari le-am fi facut oricum.
Pe directia relatiilor internationale, ne-am concentrat strict pe resurse international (document anexa):
- Resurse legate de autoritatile locale – de exemplu, orasele infratite: pe de o parte, utilizate insuficient; pe de alta parte, este nevoie sa ne infratim cu cat mai multe orase de pe mapamond; la Cluj, ritmul infratirii cu aceste orase este foarte lent.
- Pe linia universitara avem centrele culturale international care au legatura directa cu ambasadele si aprovizioneaza cu informatii, cunostiinte, relatii, fonduri s.a.m.d.
- Consulatele Onorifice – ii multumesc dlui Pascal Fesneau, Consulul Onorific al Frantei la Cluj, ca ne-a onorat cu prezenta. Este unul dintre cei mai activi diplomati la Cluj si il consider un consul clujenizat prin modul in care se comporta si tot ce face pentru noi
- Infrastructura: atat ca fizica necesara, inca nerealizata, cat si cea virtuala care este intr-o expansiune continua si care de fapt reprezinta baza dezvoltarii noastre prin crearea, incepand cu 1995, a asa-numitei autostrazi virtuale dezvoltata pe baza tehnologiilor dezvoltate de informare si comunicare.
Invitatia mea este sa inovam: notez pareri, idei pentru ca le prelua si duce mai departe nu doar la nivelul organismelor de dezvoltare si dinamizare regional si nationala, ci am sansa sa discut si la Comisia Europeana.
D-l Iosif Pop:
Apreciaza inventarul foarte cuprinzator al sintezei, pe canale pe care putem iesi, ude ne putem promova, valorifica
Metodele: cum se va intampla iesirea pe aceste canale? Cine sunt actorii fizici – promotorii/sustinatorii, cine conduce pe fiecare domeniu ca directia pe care ati profilat-o sa se intample?
D-l Mlesnita:
Nu avem o strategie dezvoltare international a Clujului. Studiul ar putea presupune degajarea unei astfel de strategii pe care am putea-o face in favoarea Consiliului Local, al Primariei sau a regiunii. Ideea pentru care noi am lucrat se refera la regional. Primaria ar fi unul din actorii cei mai importanti.Celelalte institutii pe care noi le-am identificat si cu care deja am avut discutii legat de idei, de proiecte: centrele culturale, consulatele onorifice, organizatiile straine, camerele de comert, Aeroportul din Cluj, Agentile de Turism create in ultimii 27 de ani – 4 dintre ele celebre inclusive pe plan mondial, Clusterul de IT cu 40 de firme foarte puternice care sustin in continuare infrastructura virtuala, Clusterele din diverse domenii cu rolul de a dezvolta domeniul relatiilor internationale si tot ce tine de dezvoltarea relatiilor bilaterale si multilaterale.
Sansa este ca am reusit sa aducem la Cluj inalti functionari si chiar tehnicieni de la Comisia Europeana cu prilejul diferitelor reuniuni internationale si ma bucur ca primarul Emil Boc a marsat foarte rapid
Oamenii din toate structurile mentionate au vointa si disponibilitate. Singurul element necesar este intocmirea unei directii de strategie international care se axeaza in principal pe dezvoltarea industriilor creative. De ce? Pentru ca acestea sunt vardul de lance al celor mai dezvoltate comunitati din acest moment. Acestea sunt cuvintele cheie in comparative cu anul 1995 cand discutam de introducerea internetului, de sisteme de comunicare avansate.
D-l Emanoil Tudose:
Apreciaza la acest studiu faptul ca, in premiera, Aeroportul International din Cluj si localitatea Luna au fost gandite impreuna. De asemenea, lauda si faptul ca Clujul a devenit sediul unor evenimente international de anvergura.
Datorita pozitiei sale, Clujul are toate elementele de a atrage astfel de activitati.
D-l David Ciceo, Directorul Aeroportului International Cluj:
- Hotararea de Consiliu Judetean este total nelegala. Dorim aplicarea OUG 109, dorim concurs, dar modul in care s-a facut este total nelegal. Conform hotararii, incepand din 17.10.2017, conducerea executiva a Aeroportului era preluata de catre Consiliul Suprem – Administratia – 7 membri care au fost selectati in urma unui concurs, dar care, fara sa ii subapreciem, nu au competente in aviatie. In ce priveste aeroporturile, exista legi specifice, Regulamentul 139. Un Regulament European este puternic peste orice hotarare judecatoreasca, peste orice Consiliu Judetean si noi am sesizat aceasta incalcare.
- De ce este nelegala hotarea Consiliului Judetean? Spiritul OUG 109 este performanta si desemnarea unor administratori ca sa obtina. Mai mult, articolul 4 din OUG 109 interzice entitatilor publice sa intervina in activitatea societatilor, a regiilor publice. Modul de folosire a OUG 109 a fost pe dos. In hotararea CJ nu aveau voie sa introduca elemente care sunt attribute ale Consiliului de Administratie. Ei trebuiau sa spuna ca desemneaza urmatorul Consiliu de Administratie care isi va desfasura activitatea conform legii. Ei au stabilit ca din data de 17.10 Consiliul de Administratie preia atributiile Directorului General, este mandatat sa desfaca mandatele directorilor
- Nu am inteles, avand in vedere ca avem atatea performante extraodinare, ca Aeroportul este dat pe plan mondial ca exemplu la aceasta categorie, avem profit, de ce toata echipa trebuia demise brusc in 17 octombrie si de ce nu puteam ramane pana la concurs? Pe langa incalcarea OUG 109 – nu au voie entitatile publice sa intervina, se incalca si Regulamentul 139 de aviatie. A creat o ingrijorare extraordinara in randul companiilor aeriene.
- Companiile aeriene au voie sa aterizeze doar pe un aeroport care respecta integral conditiile. Recent am primit certificate de operare europeana, standard European, in care impreuna cu toata procedura, este descrisa echipa de management. Managementul unui aeroport nu poate fi schimbat decat cu notificare prealabila a autoritatii aeronautice. In acest sens Consiliul Judetean a si primit o adresa pe care ei nu fac publica in care li s-a spus acest lucru.
- In ce priveste companiile aeriene, regulile de aviatie si de reglementare sunt intarite si de asiguratori. Un avion WizzAir model …. costa vreo 70 de milioane de euro si asiguratorul spune esti asigurat daca zbori pe un aeroport care indeplineste integral conditiile. Altfel, n avion Wizzair ar prefera sa stea la sol decat sa zboare pana cand aeroportul ar fi indeplini toate conditiile. Altfel, risca sa piarda 70 de milioane de euro. Noi avem avioane la sol de vreo 4-500 de milioane de euro fiecare. Dupa ce si-au dat seama ca ar fi inchis aeroportul, au inceput sa manifeste ingrijorare.
- Dorim respectarea legii. Postul meu de director general nu este vacant. Contractul meu de mandate este pana la finalizarea concursului. Deci am o prelungire in sensul asta si contractual nu se termina in 17 octombrie. Contractele individuale de munca ale colegilor mei nu pot fi desfacute de catre o hotarare de Consiliu Judetean.
- S-a creat tulburare si in randul angajatilor. Sindicatul Aeroportului, nu noi, a facut presiune, dar, in urma interventiilor dlui senator Marius Nicoara, dlui eurodeputat Buda s-a facut o mediere pentru a garanta ca se va respecta legea, Sindicatul Aeroportului a hotarat sa amane presiunile.
- Noi am introdus o actiune in justitie pentru suspendare. Luni, 16. 10, la ora 13 avem termen la tribuna si speram sa se suspende aceasta Hotarare de Consiliu Judetean.
- Recent CJ a emis o nouta hotarare prin care Consiliul de Administratie sa numeasca un director general provizoriu, pentru ca niciunul dintre membrii Consiliului de Administratie nu aveau competenta in domeniu. Din nou o hotarare nelegala pentru ca e vorba de o atributie a Consiliului de Administratie, iar mandatul meu nu se termina in 17.10.
- Aeroportul are o crestere de aproape 60%, depasim nivelul de 2 milioane si toate astea s-au intamplat dup ace joi, 21 septembrie, am aniversat 2 milioane si am fost felicitate toti pentru rezultate. A doua zi dimineata am aflat ca din 17 octombrie niciunul dintre noi nu mai are serviciu.
D-l Iosif Pop:
Pentru intelegerea noastra, a oamenilor de rand, performantele nu pot fi puse la indoiala, iar rezultatele va recomanda. Niciodata nu schimbi un manager care performeaza. Care este substratul? Presupunem ca pana la urma exista un substrat daca partea de performanta, de contract de management, este respectata. Multe firme, regii publice sunt pe pierdere, ori Dvs. faceti acolo un management mai performant decat multe firme private.
Intre Consiliul de Administratie si Consiliul Judetean nu este o comunicare? Intre Executivul Aeroportului, Consiliul de Administratie si Consiliul Judetean nu este o comunicare?
Mai direct spus: juridic, nu exista o asistenta calificata la nivelul Consiliului Judetean?
D-l David Ciceo: Nu le pasa de lege.
D-l Iosif Pop: Nu se poate, suntem intr-o tara europeana cu legislatie locala.
D-l David Ciceo: In hotararea de CJ sunt cel putin 10 incalcari grave ale legii.
Va multumim pentru sustinere. Va vom transmite niste adrese oficiale ca sa fie o baza mai solida. Un demers din partea Dvs. ne-ar ajuta., orice demers ne-ar ajuta in acest moment pentru ca Aeroportul nu este al Consiliului Judetean, ci al clujenilor. 700 000 de clujeni sunt proprietari ai acestui aeroport.
D-l Ungureanu: Consiliul Civic va prelua de la Dvs.: rezultatele controalelor care s-au facut si de la ce autoritate vin, rezultatele Dvs. ale Aeroportului. Din pacate, constat cu mare parere de rau ca nu este nici prima si din pacate nici ultima incalcare flagranta a unei situatii economce de fapt care vorbeste de la sine. Sunteti cei mai buni. Dupa Dvs. ramane cea in istoria Clujului. Nu vi se poate reprosa nimic. Decat ca locul acela este mai rentabil si mai profitabil pentru alta echipa.
D-l Iuliu Pop, director adjunct Aeroportul International Cluj: Am facut plangere la toate organismele posibile din Romania. E un gust amar. De regula proprietarul tine la afacerea lui sa mearga bine. Eu sunt totusi optimist ca se va gasi o solutie.
D-l Iosif Pop: Planeaza vreo suspiciune ca acest parcurs este instrumentat de cineva care sa o faca in mod deliberat?
D-l Iuliu Pop: Din punct vedere mediatic s-a gestionat diferit. Una scrie in hotarea de consiliu si altceva apare in media. In document oficial de hotarare scrie: Consiliul de Administratie hotareste desfacerea contractelor de munca si tot el va mandate un nou director general din 17 octombrie.
D-l Ungureanu: Intr-un asemenea document trebuie sa apara si motivatia hotararii. Ce motivatie ofera hotararea?
D-l Iuliu Pop: Ca este in conformitate cu ordonanta 109. Dar, de fapt, este in contradictie cu OUG 109. Pentru ca scopul OUG 109 este de a obtine performanta, lucru pe care noi l-am reusit.
D-l Ungureanu: Singura motivare a acestui act administrative o constituie aplicarea OUG 109. Va rugam sa vedeti in ce masura aceasta hotarare a contrazis Ordonanta 109.
D-l Iuliu Pop: Din punct de vedere pur tehnic era imposibila aplicarea ordonantei. Aeroportul are certificat de functionare pentru aviatia civila prin care sunt date responsabilitati pe nivele ierarhice, ca o structura functionala. Anul acesta este ultimul an in care aeroporturile din Romania pot fi certificate conform Organismului European pentru Siguranta Aviatiei cu reglementarile 139 si 146 emise de Comisia Europeana, pentru a ajunge la un nivel de siguranta echivalent aeroporturilor din comunitate. Statul roman si-a asumat ca indeplineste cerintele, iar prin certificat ni se confirma ca Aeroportul respecta toate cerintele. Este specificat in regulamentul nr. 139 ca orice modificari, schimbari semnificative de management oblige statul sa reverifice situatia din Aeroport. La noi, pe platforma, avem o parcare pe care pentru a o putea utiliza trebue sa obtinem un certificat; pe baza certificatului se face aprobarea utilizarii parcarii.
D-l Iosif Pop: Un om si un conducator logic s-ar informa mai intai de la specialistii sai despre o situate, iar abia apoi ar lua o decizie. Oare este vorba de o dezinformare a unui presedinte de Consiliu Judetean sau a unui Consiliu Judetean?
D-l Ungureanu: Autoritatea Aeronautica din Romania este 100% in accord cu regulile Autoritatii Aeronautice Europene. Iar din punct de vedere tehnic Aeroportul se pliaza perfect pe lege. Pe unde va situati vizavi de performantele celorlalte aeroporturi din tara?
D-l Iuliu Pop: Suntem al doilea aeroport din Otopeni ca numar de pasageri – 2,8 milioane. Otopeni va face 11 milioane anul acesa, Timisoara – 1,4 milione, Iasi – se apropie de 1 milion.
D-l Iosif Pop: Ce relatie este intre numarul de pasageri si profit?
D-l Iuliu Pop: Profitul se calculeaza in functie de numarul de miscari de aeronave. Este o relatie directa intre profit si numarul de pasageri. In acelasi si investitiile de infrastructura sunt mai mari: cu cat sunt mai multi pasageri aeronave, este nevoie de mai multe echipamente.
D-l Pascal Fesneau, Consulul Onorific al Frantei: Este un demers care aduce incertitudine si instabilitate pentru aeroport. Cred ca acesta este punctul de plecare pentru declaratia facuta de catre Consilil Civic Local. Este un aspect legal si efectiv pentru ca sunt proiecte in desfasurare cu echipa competenta care se ocupa de aceste teme pentru a usura circulatia oamenilor: reamenajarea etajului I, a zonei de intrari si iesiri, aducerea de noi companii aeriene si nu stim ce va urma. De la cea ma extrema situatie care ar fi oprirea circulatiei avioanelor – ar fi absurd – e singura poarta de intrari si iesiri a Clujului care functioneaza, pentru ca nu avem autostrazi si retele de tren rapid cu strainatatea, din cate stiu eu. Acest demers juridic, indiferent daca este bun sau nu, aduce aceasta stare incertitudine. Personal nu vad niciun motiv pragmatic si realist de a face acest demers tocmai acum cand este o crestere asa de puternica. Orice firma serioasa care are profit si o asemenea dezvoltare nu demite un managemen performant, mai ales asa de azi pe maine. Jocurile de culise, preferintele personale nu sunt de actualitate. De actualitate sunt DNA, DIICOT. Intr-un stat de drept, mai devreme sau mai tarziu, toate ies la iveala. Din punctul meu de vedere, 1 milion I plus de pasageri este un salt urias si o provocare pe care foarte putine aeroporturi din lume reusesc sa il faca. Nu cred ca sunt mai mult de 50-100 de aeroporturi in lume care raspund unei asemenea provocari si e nevoie de o echipa foarte puternica si coalizata cum este cea actuala de la Cluj.
D-l Ungureanu: Cu cine se schimba directorul tehnic si cel de Securitate sau cel economic unde sunt doar probleme specific aeroportului?
D-l Iosif Pop: Suntem convinsi ca pana la urma un jurist bun va gasi decizia cea mai corecta. Noi, cei din partea Consiliului Civic suntem adeptii celor care sunt meseriasi sa isi exercite prerogativele si sa nu fie dati afara.
D-l director Opris Vasile, dir. Securitate Aeroport: Pentru ocazii precum vizite internationale, avem colaborari cu SPP-ul si cu alte servicii din tarile vecine, indeplinim normele de Securitate cerute. Suntem constienti ca orice problema de Securitate este abil speculate. Pentru a vedea cum se efectueaza controalele de Securitate ale pasagerilor, ale bagajelor si traseul lor s.a.m.d. am avut vizita colegilor de la Iasi, Bucuresti si si chiar a Comisiei Europene compusa din membri din tari diferite (Elvetia, Spania, Danemarca) si am primit aprecieri pozitive. Aplicam aceleasi standard de Securitate ca peste in Europa, SUA, Canada, Australia, Groenlanda si alte insule. Pasagerii verificati la aeroportul nostrum nu mai sunt verificati la aeroportul din Liverpool si invers. Acuma, cu aceasta situatie create, companiile aeriene, asiguratorii isi pun intrebari: se respecta toate normele de Securitate si siguranta aeroportuara?
Nu exista luna, sau chiar saptamana, sa nu vina o companie aeriana care isi face propriul audit al aeroportului atat in mod oficial, cat si ca si pasageri ai aeroportului.
Consider ca este vorba de orgolii personale, de lipsa de unitate care au dus la situatia creata. Si cred ca si cu ajutorul Dvs. Clujul poata sa treaca peste acest impas.
Dna Muresan Florica: D-l presedinte al Consiliului Judetean ne-a felicitate pentru toate evenimentele care au avut loc in aeroport chiar si inainte cu o zi inainte de adoptarea hotararii, cand am sarbatorit atingerea numarului de 2 milioane de pasageri.
Si impreuna cu echipa de conducere este foarte greu sa gestionam un proiect de crestere de traffic datorita si fluctuatiei mare de personal care trebuie pregatit.
D-l Ioan Rus: Consiliul Local sic el Judetean sa isi intareasca structurile cu specialisti care poata face evaluari obiective ale regiilor din subordinea lor.
3. Diverse propuneri ale clujenilor
a) Centenarul Marii Uniri
Exista un centru de coordonare – la nivel local ar trebui sa fie Primaria sau Consiliul Local. Exista si voina societatii civile. Centrul de Coordonare, stimulat de cetateni, poate fi la Primarie au institutiile judetului sau in ambelel locuri.
Am marcat cel putin 5 domenii disponibile pentru a marca Centenarul. Cei mai active au fost arhitectii. In jurul acestui cerc ar putea si ar trebui sa vina institutiile statului. Statul ar trebui sa se manifeste ca si initiator, iar noi ca si oameni care sa ne bucuram de un astfel de eveniment, sa-l sustinem.
ONG-urile, societatea civila, institutiile de cultura, institutiile statului ar trebui sa aiba fiecare un bilant si cel putin un obiectiv.
Pe componenta sociala dna Ana Ludusan (LADO) ar fi un actor bun, iar pe partea de arhitectura – d-l Ionel Vitoc si grupul de arhitecti – vor marca cu un monument in Cluj.
Se poate extinde implicarea Consiliului Civic alaturi de Consiliul Local
b) Activitatea City Managerului
Sustinem nevoia unui city manager, om de anvergura juridical, economica, sociala, urbanistica etc., practic un supercapabil. Un om cu experienta locala si cu capacitate sa duca in spate succesiuni consilii locale. Sa stie destinele orasului, sa i le vada atat in trecut, dar si pe cele mult in fata si sa convinga un consiliu local ca asta trebuie facut alaturi de societatea civila care se manifesta mai des si mai bine la Cluj decat in alte parti. Sa fie un om peren, sa nu fie un om pe o legislatura.
Am stability ca city managerul ar trebui sa fie un om peren, sa nu schimbe odata cu primarul si consiliul local. Sa fie ales nu de primar, ci de consiliul local.
Daca dl Surubaru are de prezentat un raport in fata Consiliului Local, acesta sa ne fie transmis si noua.