Raport sinteza – dezbateri cu parlamentarii 25 oct. -25 nov. 2013
SINTEZA DEZBATERILOR CU TEMA “INFLUENTA POLITICIENILOR CLUJENI IN VIATA ROMANIEI“.
Din initiativa Consiliului Civic Local Cluj-Napoca si a organizatiilor studentesti reunite prin Cluj Manifest, in perioada 25 octombrie – 25 noiembrie 2013, au avut loc trei runde de dezbateri publice la care au fost invitati, cei 14 parlamentari ai judetului Cluj sa raspunda in principal la urmatoarele intrebari:
- Care dintre promisiunile si asteptarile electorale au fost finalizate in primul an de mandat ?
- Care este agenda celui de -al doilea an de mandat si cum este abordata ?
- In ce masura pot suplini parlamentarii clujeni deficitul de putere politica statuat dupa ultimele alegeri in Parlament si in Guvern ?
- Care sunt modalitatile cele mai facile de a comunica deschis si continuu cu electoratul ?
Discutiile desfasurate in cele 3 intalniri din octombrie si noiembrie 2013, au avut ca scop sustinerea pasilor de consacrare a politicienilor clujeni in destinul Romaniei, avand in vedere ca toti fac parte din generatia tanara.
Constructia acestor dezbateri a urmarit, in paralel, constientizarea rolului si parghiilor accesibile acestora in dezvoltarea regiunii pe care o reprezinta.
La cele trei runde de dezbateri au participat reprezentanti ai mediului universitar, ai Consiliului Civic Local, ai sindicatelor si patronatelor, ai organizatiilor neguvernamentale, cetateni, reprezentanti din mass-media, in calitate de invitati, avand posibilitatea de a pune intrebari, de a exprima asteptari si pareri din mediul din care provin, de a promova propuneri de amendamente legislative si a cere aplicarea legilor déjà aprobate. Durata fiecarei dezbateri s-a inscris in limita de 2 ore – 2 ore si 30 minute.
Au onorat invitatiile adresate urmatorii parlamentari, redati in ordinea promovata de organizatori: dna. Steluta Cataniciu, dna. Aurelia Cristea, dl. Adrian Gurzau, dl. Marius Nicoara, dl. Attila Laszlo, dl. Mircea Irimie, dl. Adrian Nechita Oros, dl. Alexandru Cordos, dl. Cornel Itu, dl. Radu Zlati, dna. Elena Uioreanu.
Au confirmat invitatiile dar au lipsit de la dezbateri urmatorii parlamentari: dl. Andras Levente Mate, dl. Alin Paunel Tise, dl. Ioan Moldovan.
Cele trei rapoarte de dezbatere consemneaza in buna masura continutul raspunsurilor date la cele 4 intrebari, asa cum a gasit de cuviinta fiecare parlamentar sa le formuleze cat si intrebarile si pozitiile exprimate de catre participanti (a se vedea si pe site-urile: www.consiliulciviclocal.ro; www.clujmanifest.ro).
Reluam si in prezenta sinteza cateva din raspunsurile date de catre doamnele si domnii parlamentari:
La intrebarea nr.1: Care dintre promisiunile si asteptarile electorale au fost finalizate in primul an de mandat ?
Dna. Aurelia Cristea: “Legea nr.52/2003 este o lege care eu am dorit sa fie modificata, am facut lobby pentru ea, mi se pare extrem de importanta, este legea care reglementeaza transparenta deciziei administratiei publice la nivel local si la nivel national.”
Dna. Steluta Cataniciu: “Eu m-as fi asteptat sa lucram un pic mai serios si mai responsabil in Parlament, pe directii mult mai clare. Proiectul meu pe care l-am promovat, va fi in dezbatere peste doua saptamani si se refera la instituirea unui ajutor pentru copiii abuzati.”
Dl. Attila Laszlo: “In aceasta clipa nu pot da un raspuns asupra activitatii mele, in conditiile in care raportul putere/opozitie este pe hartie 70/30 iar in realitate este altul.De exemplu cand am incercat introducerea cardului de sanatate, initiativa a fost blocata de aceasta majoritate. Exista doar cativa parlamentari care inteleg fenomenul, importanta si impactul actiunilor parlamentare.”
Dl. Marius Nicoara: “Prezint o sinteza cu rezultatele mele din primele 6 luni de activitate, sunt 22 de pagini. Sunt mandru si multumit de activitatea mea din Parlamentul Romaniei.”
Dna. Elena Uioreanu: “M-am implicat in proiectul de creare a unei Retele Medicale Mobile, gandita ca un proiect – pilot care sa aduca medicii din diverse specializari la tara, unde e nevoie de consultatii de specialitate. EKG-ul mobil de la Belis este un alt proiect in derulare.”
Dl. Radu Zlati: “Nici macar asteptarile mele nu au fost acoperite in acest prim an de mandat, daramite cele ale electoratului. Datorita sistemului pervers politic, prea rar ajungem sa propunem legi, pentru ca Guvernul spune Nu. Romania profunda nu ne-a trimis acolo sa facem legi, ci sa le rezolvam abonamente, drumuri, probleme pe care nu le rezolva Primarul. Problema banilor este cauza din care nu s-a reusit sprijinirea initiativelor concrete si nici in viitor nu se intrevede o ameliorare in acest sens.”
Dl. Adrian Nechita Oros: “ Asumarea proiectelor prezentate in fluturasul electoral, Autostrada Transilvania, Aeroportul Cluj, Spitalul Regional de Urgenta, Hidrocentrala Tarnita – Lapustesti, introducerea Regiunii ca unitate administrativ – teritoriala”.” Mentionez ca sunt coautor la 20 de initiative legislative.“
Dl. Alexandru Cordos: “S-a inceput cu indreptarea unor nedreptati foarte grave, reintregirea salariilor si a pensiilor.”
Dl. Cornel Itu: “Am fost singurul parlamentar care a investit in Sanatate, rezolvand multe probleme la Dej. Sanatatea, Educatia, Agricultura si Sportul sunt esentiale pentru mine. In mandatul precedent, prin lobby-ul pe care l-am facut am reusit sa obtin 6 miliarde de lei pentru proiectele zonale ale Dejului.”
Dl. Mircea Irimie: “Am reusit sa atragem pentru Turda 20 de miliarde de lei si am obtinut deblocarea fondurilor pentru restructurarea Gradinii Zoologice. Am fost intiatorul a mai multor proiecte de lege si sustin intiativa Educatie prin sport, pentru ca prima masura trebuie sa fie preventia.”
La intrebare nr. 2: Care este agenda celui de-al doilea an de mandat si cum este abordata ?
Dl. Marius Nicoara: “Pentru 2014 imi propun impunerea proiectului soselei de legatura dintre A3 si centura Valcele-Apahida.”
Dl. Attila Laszlo: “In 2014, prioritatea mea si a UDMR este sa nu se ajunga la modificarea Constitutiei, pentru ca proiectul pregatit pana acum de USL nu aduce nimic bun Romaniei.”
Dna. Elena Uioreanu: “Am delegat consilierilor aceste probleme pentru a avea timp sa ma ocup de cele care ar ajuta mai mult lumea.”
Dl. Radu Zlati: “ Sunt nemultumit de faptul ca Legea Lobby-ului e blocata intr-un sertar, desi ar fi foarte binevenita, dar nu exista curajul asumarii acestei legi, care este vazuta de unii ca un mijloc de obtinere a unor foloase necuvenite sau ca legalizare a traficului de influenta. Una din sarcinile societatii civile este sa ne pistoneze in continuu cu propuneri. “
Dl. Alexandru Cordos: “Pentru al doilea an de mandat am in agenda contributia la proiectele de investii ale Clujului: Aeroportul, Autostrada. Pentru Autostrada Turda – Sebes s-au gasit bani prin redistribuirea fondurilor europene, iar un alt deziderat e reducerea CAS-ului pentru firme.”
Dl. Cornel Itu: “Am convingerea ca se vor gasi resurse prin parteneriate public – privat, pentru Autostrada si pentru Aeroport. In privinta initiativelor legislative am promovat Legea Transparentei si Legea Zilierilor.”
La intrebare nr. 3: In ce masura pot suplini parlamentarii clujeni deficitul de putere politica statuat dupa ultimele alegeri in Parlament si in Guvern?
Majoritatea parlamentarilor recunosc ca judetul Cluj nu are forta si influenta in Parlamentul si in Guvernul Romaniei si ca pentru obiectivele majore ce privesc Clujul si regiunea de Nord – Vest, coalizeaza in sustinerea lor ramane singura solutie cu sanse lucrativa.
La intrebare nr. 4: Care sunt modalitatile cele mai facile de a comunica deschis si continuu cu electoratul?
Un raspuns frecvent repetat, cu referire la legatura cu electoratul, indica disponibilitatea tinerii audientelor la birourile din teritoriu, a deplasarilor in comunele si orasele din judet dar saluta cu multa deschidere si dezbaterile organizate de catre societatea civila.
Pozitiile exprimate de catre cetatenii prezenti la dezbateri:
Dna. Ana Ludusan: “Clasa politica si politicienii Clujului ar trebui sa aiba un proiect clar pentru Romania, sa-si stabileasca prioritatile in cadrul lui si sa lucreze in mod concret si eficent pentru tara.”
“Colectarea selectiva a deseurilor, pentru responsabilizarea Primariilor,ca sa putem beneficia de un mediu mai sanatos ,ar trebui generalizata.”
Dl. Mircea Barna: “Educatie prin sport si promovarea Romaniei prin performanta si notorietatea sportivilor ar putea fi una din prioritatile legislative.”
“Firmele din Romania au nevoie de sustinere legislativa clara si nu de taxe exagerate.”
Dna. Gabriella Purja: “Elaborarea de legi clare, echilibrate, lipsite de posibilitati de interpretare, coerente si la nivel de Parlament, nu prin Ordonante ale Guvernului – ar trebui sa fie scopul fiecarui parlamentar.”
Dl. Petre Ungureanu: “Reglementarea ferma si aplicata a muncii in folosul comunitatii pentru cei condamnatii la locul de munca; cercetarea de catre o Comisie Parlamentara a retrocedarilor de proprietati in Transilvania; stoparea migratiei personalului calificat din Sanatate si Invatamant; recunoasterea operativa a diplomelor de licenta obtinute in strainatate.”
“Infiintarea de scoli (care sa testeze aptitudinile profesionale ale tinerilor cu varste pana la 16 ani care activeaza in organizatii de tip mafiot si nu raspund penal), care sa-i educe in folosul societatii, prin implicarea Politiei si a dascalilor.”
Dna. Lucia Cojocaru: “Plata decenta a profesorilor din Invatamantul Preuniversitar si alocarea a 6 % din Buget pentru Invatamant.”
Dl. Augustin Fenesan si dl. Adrian Coroian: “Sustinerea mediului de afaceri cu reglementari legislative care sa stimuleze munca, sa evite taxarea excesiva si incoerenta legislativa in domeniul economic. Veniturile Statului sa creasca pe o baza larga de contribuabili si pe o economie in permanenta crestere.”
Dl. Adrian Coroian: “IMM-urile se confrunta cu o serie de probleme in ceea ce priveste Codul Fiscal, neputand sa-si conceapa strategii, in conditiile in care legea se modifica lunar. Este necesar demararea unui proiect de stimulare a productiei autohtone si stoparea exportului de tineri calificati.”
Dl. Mircea Crisan: “Adaptarea reglementarilor privind asociatiile agricole astfel ca aplicarea lor sa fie in interesul proprietarilor de teren intrati in asociere si a intreprinzatorului.”
“Traseismul politic este jenant si se cere a fi reglementat.”
Dl. Emil Culda: “Guvernul poate fi schimbat ori de cate ori este nevoie, la initiativa Parlamentului ales; publicarea extinsa a executiei bugetare la nivelul fiecarui ordonator ar trebui sa fie obligatorie prin lege; ar fi de dorit ca legislatia sa nu plece de la premisa ca traim intr-un mediu exclusiv infractional; Curtea Constitutionala nu-si poate permite sa se pronunte asupra unor aspecte care nu o privesc.”
Dl. Nicolae Grosu: “Opozitia din Parlament trebuie sa aiba o participare constructiva la actul politic iar conducerea oamenilor sa fie facuta in interesul oamenilor si nu a grupurilor de interese.”
Dna. Olga Stanciu: “Ce fac parlamentari pentru sustinerea producatorului roman, in special a celui care exporta sub un brand propriu? Ce fac parlamentari pentru industria textila care era performanta si acuma moare?”
Dl. Teodor Hosu: “Imi exprim nemultumirea fata de suspendarea platii indemnizatiilor pentru revolutionari pe anii 2012, 2013, 2014.”
“Exploatarea nechibzuita a resurselor tarii cu referire la cazul Rosia Montana.”
“Parlamentarii se multumesc sa dea copy-paste la propunerile primite de la cetateni, desi sunt obligati sa le analizeze.”
Dl. Sorin Munteanu: “Coroborarea actelor fiscale modificate cu cele aflate in aplicare. Este nevoie de o armonizare a legilor. Reglementarea angajarii fortei de munca, desfiintarea Conventiei Civile si instituirea Tribunalului Poporului, unde sa se judece litigiile nepenale dintre terti.”
Concluzii
Raspunsurile date de catre parlamentari la multele aspecte puse in dezbatere conduc la urmatoarele concluzii relevante pentru starea societatii romanesti:
- Politicienii clujeni nu-si cunosc intreaga puterea politica in Parlament sau asupra Guvernelor, dar au dorinta sa creada in ea.
- Partidele politice din Romania si clasa politica, in general, nu au reusit timp de 23 de ani, sa aiba o viziune pentru tara si pentru proiectele majore pe termen lung, pentru natiunea romana, cu exceptia aderarii la NATO si UE, in contrapartida cu cedarea din suveranitate si independenta.
- Accederea in zona politica nu s-a facut pe criterii de doctrina, pregatire specifica, competenta profesionala si in interesul reprezentarii celor multi, avand astazi efectele manifestarilor de grup de interese si chiar de grupuri infractionale cercetate penal si condamnate.
- Prevederile Constitutiei Romaniei si ale Legii electorale nu sunt de natura sa indemne si sa sustina conducerea tarii de catre oameni competenti si dedicati natiei lor.
- Parlamentul tarii, supranumeric dimensionat in raport cu populatia actuala care traieste in Romania, se comporta, mai degraba, ca un instrument de legiferare la indemana Guvernului si nu ca un reprezentant legitim al natiunii.
- Multi dintre cei care se afla in Parlamentul tarii nu au calitatile morale si profesionale recunoscute de catre electoratul care i-a votat, intrucat nominalizarea lor pe listele de eligibili s-a facut de catre partidele politice, pe criterii de cu totul alta natura.
- Relatia de responsabilitate politica intre cei alesi si electorat nu exista, promisiunea si angajamentul electoral existand doar verbal, pana la momentul obtinerii mandatului.
- Societatea civila este insuficient maturizata si responsabila in relatie cu clasa politica, nereusind decat sporadic si inconsistent sa ceara si sa induca un comportament firesc al alesilor ei.
- Generatiile noi de politicieni, au dezamagit si continua sa nu performeze, lasandu-se foarte usor asimilati in relatii si comportamente cu interese de grup,fiind lipsite de convingerea si determinarea ca pot produce schimbarea.
- Mass-media cultiva si sustine “spectacolul mediocru si iresponsabil al clasei politice”, lasand in plan secund sustinerea atitudinilor sanatoase si morale ale clasei politice.
- Cultivarea dialogului responsabil dintre politician, in general, si cetatean nu face parte din comportamentul niciuneia dintre cele doua parti, astfel ca neexistand un raport de responsabilitate asumat de catre parti nu pot sa existe nici rezultate.
Solutii
In pregatirea celor trei dezbateri cu politicienii de Cluj, Consiliul Civic Local a pregatit si pus in dezbatere “10 cai pentru ca Romania sa revina demna si respectata in Europa anilor 2050”, apreciind ca venirea unor generatii politice noi si responsabile necesita o perioada de minim 30-35 de ani de crestere si educare pe alte coordonate profesionale si morale.
Cele 10 cai (a se vedea atasamentul) presupun schimbari majore in organizarea si conducerea sociala a Statului (natiei), in contextul fenomenului de integrare europeana aflat in desfasurare, al rolului si responsabilitatilor ce trebuie cedate in plan european.
Accentul este pus pe formarea umana prin educatie, morala crestina si sport, pe sustinerea deprinderilor de dezvoltare antreprenoriala responsabila, pe cresterea natalitatii si repatrierea celor “exilati economic”.
Distribuirea acestor propuneri catre cetateni si mai ales catre politicienii de Cluj si parlamentarii din Comisia finante-banci din Parlamentul Romaniei,are ca scop inceperea dezbaterii publice a documentului,urmat de elaborarea de strategii integrate pentru fiecare dintre dezideratele propuse, iar mai apoi asumarea PROIECTULUI PENTRU ROMANIA ANILOR 2050.
Acest proiect ar urma sa fie supus consultarii si votului popular, odata cu proiectele de modificare a Constitutiei Romaniei, a Legii de reorganizare administrativa, a Legii electorale si a altor reglementari subsecvente.
Proiectul odata trecut prin votul electoratului TREBUIE MANDATAT fiecaruia dintre Parlamentele si Guvernele ce se vor perinda in urmatorii 30-35 de ani pentru a fi aplicat.
Secretariatul,
Cluj-Napoca, 2 decembrie 2013
10 cai pentru ca Romania sa revina demna si respectata
in Europa anilor 2050
- 80 – proveniti din societatea civila; - 70 – proveniti din partidele politice;
|