Comunicate de presa 2013
PROCES-VERBAL din 19 decembrie 2013
Incheiat azi, 19 decembrie 2013, cu ocazia sedintei lunare a CCL, care a avut loc in Sala de Sticla din incinta Primariei, incepand cu ora 17,00.
Ordinea de zi anuntata prin convocator a fost sustinuta prin rapoartele scrise sau verbale de catre cei nominalizati prin convocator.
Dezbaterile s-au purtat dupa prezentarea rapoartelor referentilor privind urmatoarele puncte:
1. Analiza hotararilor luate in CL in ultima perioada si luari de pozitie – prezinta d-na Imola Mosescu Dobra.
2. Noutatile legislatiei din domeniul administratiei locale si pozitia CCL in legatura cu continutul lor – d-na jud. Gabriella Purja.
3. Sinteza dezbaterilor cu tema “Influenta politicienilor clujeni in viata Romaniei” – prezinta d-ul Iosif Pop
4. Diverse.
La sedinta lunara au fost prezenti membri ai CCL: d-ul Iosif Pop (presedinte de sedinta), d-na Purja Gabriella, d-ul Tudose Emanoil, d-ul Grosu Nicolae, d-ul Adrian Coroian (LIR), d-na Mosescu Dobra Imola. De asemenea au fost prezenti cetateni interesati: d-ul Taranu Cornel (ClujManifest), d-ul arh. Mitrea Vasile (RUR), d-na Dobroiu Mihaela (Clubul Francofon de Afaceri Cluj), d-ul Dan Horea (PNTCD).
In cadrul reuniunii s-au concretizat urmatoarele directii de actiune pentru urmatoarea perioada:
1. CCL sustine infiintarea unei comisii locale care sa cerceteze modalitatea in care terenurile Primariei Cluj-Napoca au fost cedate (donate) in timp;
2. CCL considera ca ideea de “City Manager” este un subiect necesar pentru o dezbatere viitoare;
3. CCL considera oportun trecerea la etapa de consultare publica prin www.petitii.ro a propunerilor enuntate in materialul atasat (Sinteza dezbaterilor)
4. CCL se implica in elaborarea strategiei de dezvoltare al Clujului prin sustinerea punctelor proprii de vedere reiesite din dezbaterile ultimilor 10 ani;
5. CCL considera necesar cresterea nivelului de mediatizare a dezbaterilor si a pozitiilor exprimate in reuniunile lunare;
6. CCL cere consilierilor alesi un comportament “de consilieri pentru cetateni si nu comportament de combatanti politici”;
Din materialele prezentate si din dezbaterile purtate au fost retinute urmatoarele:
1. Hotararile CL de la ultima reuniune pana la zi – in ultima reuniune de CL au continuat discutiile privind R.A.T.U.C. si au fost aprobate restituiri de sume si plata unor penalitati din cauza unor omisiuni ale APL fara a se nominaliza responabilii daunelor produse;
2. Noutatile legislatiei din domeniul administratiei locale. Conform d-nei Purja, in ultima perioada au fost adoptate mai multe acte normative de interes, printre care: Legea 335/2013 privind efectuarea stagiului pentru absolventii de invatamant superior, Legea 338/2013 privind alegerea autoritatilor administratiei publice locale, Legea 341/2013 privind organizarea si desfasurarea referendumurilor. Privind continutul legilor publicate, exista o problema la nivelul unde se formuleaza textul legilor, fiindca noile acte normative publicate sunt alambicate si lasa loc interpretarilor, lipseste aceea norma de bun simt care este atat de necesara. Acest aspect a fost sesizat si de catre Comisia Europeana, care a trimis mai multe texte inapoi pentru reformulare.
3. Sinteza dezbaterilor cu tema “Influenta politicienilor clujeni in viata Romaniei”. Subiectul a fost deschis de d-ul Iosif Pop, care a prezentat reactiile primite la SINTEZA celor 3 dezbateri organizate de catre CCL impreuna cu ClujManifest: Parlamentarii clujeni au raspuns cu bun simt si cu o atitudine deschisa la invitatia lansata, dintre cei 14 parlamentari fiind prezenti la dezbateri 11. Cu multa perseverenta se poate ajunge la un dialog bun cu o parte din politicienii clujeni. Cele 10 obiective enuntate in “10 idei pentru Romania” contin mai multe sperante decat este realist si se adreseaza generatiei ce va fi matura peste 35 de ani; pentru ea este nevoie de o actiune de constructie si educare, si care sa fie asumata pe termen lung, astfel incat Romania sa-si consolideze imaginea si sa-si gaseasca locul in Europa si in Uniunea Europeana. La SINTEZA trimisa (atasata si prezentului proces verbal), am primit 4 reactii : d-ul Sorin Muresan ( parlamentarii ar trebui sa cedeze o parte din salarii la IMM-uri si la someri), d-ul deputat Radu Zlati (cu asumarea unor idei dar si cu raspunsuri politice), d-na Aurelia Cristea (a precizat ca s-a propus si s-a acceptat infiintarea Comisiei de restituire a proprietatilor din Transilvania care o sa-si inceapa activitatea efectiva in februarie 2014); d-na Steluta Cataniciu (doreste o corectie in sensul ca dansa a facut referiri la efortul de corectare a Legii nr.52/2003, si nu d-na Cristea) Din mai multe exprimari de pozitie a parlamentarilor clujeni reiese ca, din pacate, in Parlamentul Romaniei sunt multi care nu se ridica la inaltimea asteptarilor celor care i-au ales si a demnitatii de parlamentar. A fost prezentata apoi modalitatea legala de a lucra cu site-ul www.petitii.ro. si propunerea de declansare a acestui demers in 2014. In urma prezentarii materialelor au fost retinute din discutii urmatoarele pareri si pozitii: Printre romani sunt multi oameni capabili, care ar putea face lucruri bune; din aceasta cauza nu este bine ca ajung ministrii si inalti demnitari oameni care fac ceva pentru partid si nu oameni selectati dupa criterii de competenta (d-ul arh. Mitrea); Din pacate multi parlamentarii sunt foarte buni in as-i formula hotarari bune pentru dansii; si aici, ca si in cazul absolventilor, profesionistilor, exista toate cunostiintele necesare, insa apar probleme de caracter (d-ul Grosu); Trebuie luat in considerare ideea unui manager teritorial, care sa asigure renasterea mediului rural, dupa exemplul Poloniei, unde nenumarate sate inapoiate s-au dezvoltat intr-un mod remarcabil gratie fondurilor UE. (d-ul Tudose); Legat de strategia de dezvoltare pe termen mediu si lung al Clujului, CCL trebuie sa-si contureze propriile concluzii, trebuie capacitata opinia publica – cooptand specialistii si implicand locuitorii municipiului (d-ul Tudose); Strategia Clujului ar trebui conturata de catre CCL, fiindca daca la elaborarea strategiei lucreaza aceasi echipa care a lucrat si in 2006, nu o sa rezulte o lucrare consistenta, care sa poate fi pusa in practica (d-ul arh. Mitrea); CCL are disponibilitatea sa sustina elaborarea strategiei de dezvoltare – d-ul prof. Hintea, coordonatorul grupurilor de lucru care elaboreaza strategia, ar dori ca la asamblarea strategiei CCL sa se implice mai mult (d-ul Iosif Pop); Proiectul actualizarii PUG-ului are multe scapari, aspecte si probleme care nu au fost tratate; neconcordante in raport cu legislatia actuala (d-ul Tudose); Legat de terenurile de care dispune Primaria – se cere sa aflam cui a fost date peste 100 ha de teren? Este nevoie de o comisie care sa clarifice acest aspect. (d-ul arh. Mitrea); De asemenea, fiecare unitate industiala dispunea langa fiecare hectar de teren construit si de jumatate de hectar de teren liber pentru dezvoltari ulterioare, astfel ca dupa 1990 era legal sa nu lasi mai mult teren la dispozitia unitatii de productie, si totusi Primaria a lasat, teren care dupa aceea s-a vandut. Este timpul sa se clarifice si acest aspect. (d-ul Tudose); Terenul de sub Iulius Mall sau de pe Cetatuia nu se cunoaste public cum a ajuns in proprietatea Prefecturii? (d-ul arh. Mitrea). 4. Diverse – sesizari primite de la cetateni Chiar daca exista cadrul legislativ pentru acordarea despagubirilor in maxim 2 ani pentru proprietarii care au detinut terenuri si proprietati in Bulgaria, Basarabia, Bucovina de Nord si Tinutul Herta si care au fost evacuati, aceste dezpagubiri nu se vireaza catre persoanele in cauza. Oare de ce? (d-ul Grosu) Pentru mai multe informatii va rugam sa consultati materialul atasat. Sinteza dezbateri cu parlamentari 25 oct -25 nov2013
PROCES-VERBAL din 21 noiembrie 2013
Incheiat azi, 21 noiembrie 2013, cu ocazia sedintei lunare a CCL, care a avut loc in Sala de Sticla din incinta Primariei, incepand cu ora 17,00. Ordinea de zi anuntata prin convocator a fost sustinuta prin rapoartele scrise sau verbale de catre cei nominalizati prin convocator. Dezbaterile s-au purtat dupa prezentarea rapoartelor referentilor privind urmatoarele puncte: 1. Analiza hotararilor luate in CL in ultima perioada si luari de pozitie – prezinta d-na Imola Mosescu Dobra. 2. Noutatile legislatiei din domeniul administratiei locale si pozitia CCL in legatura cu continutul lor – d-na jud. Gabriella Purja. 3. Evolutii la obiectivele de investitii: Centrul Cultural Multifunctional si Spitalul Clinic de Urgenta – prezinta d-ul Iosif Pop 4. Rationalizarea transportului public urban si periurban astfel ca RATUC Cluj-Napoca sa iasa din zona pierderilor si a subventionarii indirecte din banul public – prezinta dl. Iosif Pop 5. Diverse – Propunere de organizare si sustinere a dezbaterilor publice, asa cum cere Legea nr.52/2003 modificata prin Legea nr.281/2013. La sedinta lunara au fost prezenti membri ai CCL: d-ul Iosif Pop (presedinte de sedinta), d-na Purja Gabriella, d-ul Tudose Emanoil, d-ul Barna Mircea, d-ul Pascal Fesneau, d-ul Petre Ungureanu, d-ul Adrian Coroian (LIR), d-na Mosescu Dobra Imola. Din partea transportatorilor si ai autoritatilor au fost prezenti d-ul Neag Liviu (RATUC), d-ul Rusu Ioan (RATUC), d-ul Jisa Liviu (Tours Claus SRL) si d-ul David Octavian (Consiliul Judetean). De asemenea au fost prezenti cetateni interesati: d-ul Ilcas Valentin (Cartel Alfa), d-ul Lucian Fanea (economist), d-na Dobroiu Mihaela (Clubul Francofon de Afaceri Cluj), d-na Constanta Popa (RUR), d-na Craciun Dorina – d-na Szekely Eugenia – d-ul Vas Gheorghe (Asociatii de Proprietari). Din materialele prezentate si din dezbaterile purtate au fost retinute urmatoarele: 1. Hotararile CL de la ultima reuniune pana la zi – s-a remarcat faptul ca pe ordinea de zi a sedintei CL s-au aflat proiecte de interes major pentru comunitate, cum ar fi: „Ansamblul Centrul Cultural Transilvania” si “Complex de agrement in baza sportiva din cartierul Gheorgheni”, proiectul „Cluj-Napoca – Capitala Europeana a Tineretului in anul 2015”, sustinerea reabilitarii „Bailor Someseni”, aprobarea reorganizarii R.A.T.U.C. prin transformarea acesteia in societate pe actiuni. 2. Noutatile legislatiei din domeniul administratiei locale. Conform d-nei Purja, in ultima perioada au fost adoptate mai multe acte normative de interes, printre care: Legea 281/2013 pentru modificarea si completarea Legii 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica, OUG 103/2013 privind salarizarea personalului platit din fondurile publice in 2014 si alte masuri in domeniul cheltuielilor publice. Pentru APL o importanta deosebita o are Decizia nr. 13 /sept.2013 a Curtii Constitutionale (publicata in M.Of. 674/1 nov 2013) prin care s-a decis ca procedura aprobarii tacite nu este aplicabila in cazul autorizatiilor de constructie, certificate de urbanism si documentatii de urbanism. 3. „Rationalizarea transportului public urban si periurban astfel ca RATUC Cluj-Napoca sa iasa din zona pierderilor si a subventionarii indirect din banul public” si evolutiile la obiectivele de investitii Centrul Cultural Multifunctional si Spitalul Clinic de Urgenta. Subiectul a fost deschis de d-ul Iosif Pop, care a prezentat materialul atasat prezentului proces verbal. Centrul Cultural Multifunctional – CCL saluta aprobarea indicatorilor tehnico-economici aferente proiectului si asteapta cu nerabdare ca investitia sa intre in desfasurare si sa fie finalizat. Spitalul Clinic de Urgenta – CCL constata faptul ca acest proiect reprezinta numai un bun subiect de campanie, fara nici o finalitate si fara angajamentul ferm al politicientilor, indiferent de culoare politica, dupa trecerea perioadei de alegeri. Transport, infrastructura, RATUC Cluj-Napoca Printre ideile enuntate de d-ul Pop regasim urmatoarele propuneri: – Legarea Strategiei de dezvoltare urbana a Clujului de oportunitatea Autostrazii Transilvania, extinderea si internationalizarea Aeroportului, conturarea Zonei Metropolitane, edificarea centurilor ocolitoare, a platformelor preorasenesti de parcare si stocaj auto, a transportului in comun intre localitatile preorasenesti si municipiul resedinta de judet, cu scopul de a extinde schimburile comerciale si pentru consolidarea economica locala. – Infiintarea Asociatiei Metropolitane si extinderea, rationalizarea si eficientizarea transportului in comun, astfel incat sa se puna in miscare actiuni, proiecte si programe cu finantare europeana care sa incurajeze schimburile si cresterea economica in Zona Metropolitana si mobilitatea fortei de munca. D-ul Neag (RATUC) a facut urmatoarele precizari: Scopul reorganizarii RATUC in SA este de a gasi o modalitate mai buna de a dezvolta in ansamblu activitatea. Aceasta este necesara si pentru a putea accesa fonduri EU cu scopul de a imbunatatii infrastructura RATUC si pentru a putea asigura transportul si in afara Clujului, pe raza Zonei Metropolitane Pentru a putea extinde transportul in comun si in Zona Metropolitana, cu finantare prin fonduri europene, RATUC trebuie sa se asocieze si cu alte entitati. In acest sens RARUC a inceput discutiile cu 6 primarii din jurul Clujului. Obiectivul este ca in 3-4 ani preturile de pe mijloacele de transport in comun sa fie unificate in toata Zona Metropolitana si sa ajungem ca zona centrala a Clujului sa fie rezervata pietonilor si mijloacelor de transport in comun. In acest moment se lucreaza pe un nou sistem de ticketing (cu portofel electronic, cu amplasarea unor automate de bilete), gandit de acum 2 ani si care o sa fie operational in luna septembrie 2014 si care a inceput sa fie pus in aplicare prin amplasarea unor noi statii de autobuz. Pentru reducerea poluarii este oportuna dezvoltarea transportului cu troleibuze Pentru fluidizarea transportulului este luata in calcul infiintarea unor benzi speciale pentru transportul in comun Abonamentele gratuite sunt finantate in proportie de 45% de catre Primarie, iar in 55% de catre RATUC, in fiecare luna Primarie deconteaza valoarea rezultata din situatia de lucrari depuse de catre RATUC aferente lunii precedente. D-ul Jisa Liviu (Tours Claus SRL) a apreciat ca atribuirea transportului in comun fara licitatie este corecta, cu conditia ca transportatorii sa colaboreze si sa creeze o asociatie prin interemediul careia sa se realizeze transportul in comun in Zona Metropolitana. In urma discutiilor au fost subliniate urmatoarele: – Clujul este un oras mai civilizat fata de alte orase, iar transportul in comun este oglinda socitatii, al comunitatii locale (d-ul Fesneau) – Reorganizarea RATUC si extinderea transportului in comun in Zona Metropolitana presupune responsabilitati sporite pentru RATUC legate de eficientizarea transportului in comun si cresterea profitabilitatii societatii (d-ul Pop) – In noua SA ar trebui sa fie actionari si comunele incluse (d-ul Pop) – Odata cu extinderea transportului in comun RATUC ar trebui sa se implice in incurajarea micilor producatori din Zona Metropolitana, prin includerea lor in proiecte europene (d-ul Pop) – Obiectivul unei societati de transport in comun trebuie sa fie asigurarea unui transport in comun mai putin poluant, sustinerea mobilitatii comunitatii si fixarea pretului biletelor de transport astfel incat societatea sa obtina un profit de 5%-10%, care sa fie reinvestit. (d-ul Fesneau) – Din cauza timpului scurt nu se poate astepta pana cand piata triaza societatile de transport, si din aceasta cauza este nevoie de asociere si de un transportator unic (d-ul Fesneau) – Pentru a ingradi coruptia este neceasara delegarea de responsabilitati catre societatea civila, astfel incat societatea civila sa aiba un rol activ in verificarea activitatii societatii de transport in comun (d-ul Fesneau) – Este necesar reducerea traficului in centrul vechi, insa, pentru a se putea realiza acest lucru, este nevoie de un sistem de transport in comun bine pus la punct si solutii pentru a descuraja oamenii care lucreaza in centru sa vina cu masinile la lucru. (d-ul Tudose) – Amenajarea unei autostrazi pe langa Somes pe axa Floresti-Apahida ar decongestiona mult traficul din Cluj (d-na Craciun) – Introducerea unor microbuze in sistem Maxi-Taxi intre rutele principale ar eficientiza transportul in comun (d-ul Tudose) – Introducerea unor Maxi-Taxi-uri ar aglomera si mai mult centrul (d-ul Neag) – Oricare proiect de transport trebuie sa aiba la baza un studiu de circulatie serios – daca vorbim de Zona Metropolitana, este necesar un studiu prin care sa se vada – cine vine, cand (anotimp, ora, etc.), unde merge, etc. (d-ul Tudose) – Proiectele care se implementeaza trebuie alese si elaborate pe baza unor planuri pe termen lung (d-ul Tudose) – In proiectarea sistemului de transport trebuie analizat si mobilitatea populatie (d-ul Fesneau) – Pe modelul unor sisteme de taxare din strainatate, ar trebui introdus si in Cluj ideea de taxara pe timp, nu pe linie (d-ul Coroian) – In legatura cu abonamentele pentru pensionari, acestea ar trebui inlocuite cu un numar limitat de bilete de calatorie (d-ul Barna) – Gratuitatile acordate ar putea fi urmarite printr-un card (d-le Ungureanu) – Pe langa schimbarea formei de organizare (SA) trebuie schimbat si mentalitatea angajatilor RATUC, fiindca “daca o sa se lucreze cu oameni care s-au obisnuit sa lucreze cu planificare pe pierdere, tot pe pierdere o sa fie societatea” (d-na Craciun) – Pentru a preveni aglomerarea zonei centrale, ar trebui decalate orele de inceput de scoala, astfel incat orele de predare sa nu inceapa de la ora 8 in fiecare scoala. (D-na Craciun) – Dupa introducerea liniei 5, cu suplimentarea numarului troleibuzelor de pe aceasta noua linie, linia 8 ar putea fi scoasa din uz (d-na Craciun) – Orarul liniei 30 ar putea fi optimizat (d-na Craciun) – Este necesar realizarea unui afisaj, astfel incat calatorul sa stie unde se afla si unde va ajunge (d-ul Fanea) 4. Diverse – sesizari primite de la cetateni Cum si de ce au primit autorizatie de constructie cei care construiesc o cladire uriasa, moderna in spatele Bisericii Franciscane din Centru – Primaria nu ar trebui sa mai acorde autorizatii de constructie pentru asemenea cladiri in zone cu cladiri monumente istorice in jur (d-ul Vas Gheorghe) Daca RATUC se transforma in SA pensionarii o sa mai primeasca abonamentele gratuite? (d-ul Vas Gheorghe) Pierderile din reteaua de apa ar trebui gestionate mai eficient, fara sa se dea vina pe contoarele de apa de apartament neperformante (d-na Craciun) Din experienta altor localitati, Regia de Apa functioneaza mai bine si este mai eficienta decat societatile private (d-ul Fesneau) Cate persoane mai sunt racordate la Regia de Termoficare (ex. Intr-un bloc de 120 de apartamente numai 4 apartamente mai sunt racordate la regie) si cate persoane primesc subventii pentru incalzire? Daca numarul celor care au ramas racordati la termoficare este mic, ar trebui gasite alte metode de sprijinire in locul subventiilor pentru incalzire. (d-na Craciun) Proiectele tehnice realizate cu scopul izolarii termice a blocurilor si finantate de catre Primarie ar trebui date la asociatiile de locatari si usurata calea acelor asociatii care doresc sa realizeze reabilitatea termica singure, din cauza lipsei de finantare din partea Primariei. (d-na Craciun) Pentru mai multe informatii va rugam sa consultati materialele atasate. Biroul de presa a CCL, Rationalizarea Transportului Public Urban si Periurban in Zona Metropolitana Cluj
PROCES-VERBAL din 17 octombrie 2013
Incheiat azi, 17 octombrie 2013, cu ocazia sedintei lunare a CCL, care a avut loc in Sala de Sticla din incinta Primariei, incepand cu ora 17,00. Ordinea de zi anuntata prin convocator a fost sustinuta prin rapoartele scrise sau verbale de catre cei nominalizati prin convocator. Dezbaterile s-au purtat dupa prezentarea rapoartelor referentilor privind urmatoarele puncte: 1. Analiza hotararilor luate in CL in ultima perioada si luari de pozitie – prezinta d-na Imola Mosescu Dobra. 2. Noutatile legislatiei din domeniul administratiei locale si pozitia CCL in legatura cu continutul lor – d-na jud. Gabriella Purja. 3. Proiectul noului PUG-stadiul elaborarii si consecintele inarzierii aprobarii lui – sustine dl. Emanoil Tudose si Comisia de arhitecti invitati. 4. Anuntarea programului si formatul dezbaterii cu parlamentarii judetului Cluj – dl. Ionut Geana. La sedinta lunara au fost prezenti membri ai CCL: d-ul Tudose Emanoil (presedinte de sedinta), d-na Purja Gabriella, d-ul Grosu Nicolae, d-ul Surd Vasile, d-ul Iosif Pop, d-na Olga Stanciu, d-ul Zamfir Romulus, d-ul Petre Ungureanu, d-ul Zeriu Augustin. De asemenea au fost prezenti cetateni interesati: d-ul Lucian Fanea (economist), d-ul Taranu Cornel (Cluj Manifest), d-ul Ionut Geana (Cluj Manifest), d-na Roxana Bilc (Organizatia Nationala Cercetasii Romaniei). Dintre arhitectii invitati au fost prezenti d-ul Mitrea Vasile, d-ul Eugen Panescu, d-na Constanta Popa, d-ul Tudose Emanoil, d-ul Zamfir Romulus. Din partea Primariei a fost prezenta d-na Ligia Subtirica. La inceputul reuniunii d-ul Iosif Pop a facut urmatoarele anunturi:
- Expertii CCL sunt invitati de catre d-ul Hintea, coordonatorului proiectului de planificare strategica a municipiului Cluj-Napoca sa se alature grupurilor de lucru. Proiectul poate fi urmarit pe site-ul www.cmpg.ro.
- Vineri, 25 octombrie va avea loc prima intalnire cu o parte dintre parlamentarii clujeni, intr-un cadru mai neoficial, cu participarea studentilor si a cadrelor universitare, a sindicatelor si a patronatelor, respectiv a societatii civile si al presei. In cadrul dezbaterii parlamentarii prezenti sunt invitati sa-si prezinte activitatea parlamentara si sa raspunda la intrebarea Cum se simte influenta politicienilor clujeni in Parlamentul Romaniei?
Din materialele prezentate si din dezbaterile purtate au fost retinute urmatoarele: 1. Hotararile CL de la ultima reuniune pana la zi – au fost prezentate hotararile CL adoptate in ultimele 30 de zile. 2. Noutatile legislatiei din domeniul administratiei locale. Conform d-nei Purja, in ultima perioada au fost adoptate mai multe acte normative intens dezbatute, printre care OUG nr. 88/2013, privind unele masuri fiscale (plata CAS in urma veniturilor din chirii si arenda; prioritizarea investitiilor publice), Legea 258/2013 privind aprobarea programului de gestionare a cainilor fara stapan, OUG nr. 91/2013 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa; OUG 92/2013 privind Programul de garantare a creditelor pentru intreprinderi mici si mijlocii. 3. “Proiectul noului PUG – stadiul elaborarii si consecintele inarzierii aprobarii lui“. Subiectul a fost deschis de d-ul Tudose Emanoil, care a prezentat materialul atasat prezentului proces verbal. Printre ideile enuntate de d-ul Tudose regasim urmatoarele propuneri:
- Ar trebui însuşită propunerea, făcută de Consiliul Civic Cluj-Napoca, de abordare a lucrării – Clujul în strategia de dezvoltare a regiunii (nord-vest)- indiferent de regionalizarea sau nu a României.
- Ar trebui reluate şi găsite cele mai bune soluţii privind racordarea oraşului atât la autostradă cât şi la regiunea înconjurătoare, soluţii gândite ca elemente prioritare în dezvoltarea urbei pentru următorii 50 ani. Aceste soluţii vor fi corelate cu rezolvarea circulaţiei interioare Clujului în baza unor politici de dezvoltare durabile.
- Ar trebui demarate o sumă de studii de strategie privind integrarea sutelor de case ce împânzesc dealurile Clujului
- Ar trebui, în cadrul proiectelor –Clujul în strategia de dezvoltare regională–, să se cunoască mai multe despre Clujul medical, Clujul universitar, Clujul cultural ca principal pilon al unui eventual Cluj turistic.
- Ar trebui întreţinut, cu mai multă bună credinţă, un dialog între autorităţi şi societatea civilă.
Pentru mai multe detalii va rugam sa consultati materialul atasat. In urma discutiilor au fost subliniate urmatoarele:
- In elaborarea PUG-ului, cat si a strategiei de dezvoltare a Municipiului este nevoie de un fir rosu valabil pentru mai multe decenii, un ghid pentru cei care doresc o dezvoltare pe termen lung (d-ul Mitrea)
- Trebuie abordate cu curaj toate domeniile si in acelasi timp abordat si problema competitivitatii Clujului – ce se doreste de la Cluj in 20, 30 de ani – sa devina un centru industrial, universitar, de IT, fiindca in acest moment nu exista un punct de vedere clar pe care sa se poata construi. Pentru acest lucru este nevoie de colectarea ideilor, discutii cu specialisti, dupa care trebuie trase niste concluzii (d-ul Mitrea)
- In elaborarea PUG-ului trebuie luat in considerare faptul ca orasul incepe sa se destinda de la modelul unei localitati compacte, mononucleare prin dezvoltarea asezarilor limitrofe (Floresti, Baciu, Apahida). In aceasta ordine de idei nu trebuie neglijat zona metropolitana si asociatia creata, care poate asigura un suport in gestionarea acestui fenomen. (d-ul Mitrea)
- Viitorul reprezinta un ax urban Gilau-Apahida si o comisie deasupra acestor primarii care da avizele, autorizatiile necesare (d-ul Surd)
- La nivelul Primariei este nevoie de un PUG care sa poate fi folosit de functionarii institutiei care trebuie sa dea avize, autorizatii, si care au nevoie de un instrument de lucru clar, precis, pe care sa se poate baza (d-na Subtirica)
- In cursul elaborarii PUG-ului a fost depus un mare volum de munca – s-au primit sute de observatii, solicitari de la cetateni pentru imbunatatiri la care s-a raspuns si care au fost inglobate in limita posibilitatilor, tinand cont de faptul ca interesul public primeaza in fata interesului privat. (d-na Subtirica)
- In acest proces au fost implicati si consilierii locali, care s-au intalnit cu grupul de proiectanti si cu care au discutat problemele sesizate de catre cetateni. In acelasi timp fiecare faza de proiectare a fost analizat si receptionat de catre comisia de specialitate. (d-na Subtirica)
- Una dintre motivele pentru care s-a intarziat cu finalizarea PUG-ului se datoreaza si faptului ca materialele cerute de la Cartea Funciara s-au primit dupa mai bine de un an, respectiv unele avize date de diverse autoritati au expirat (d-na Subtirica)
- In elaborarea actualizarii PUG-ului echipa de proiectanti a trebuit sa minimizeze efectele negative ale unor decizii luate in trecut si care au permis printre altele realizarea de constructii pe spatii verzi sau introducerea Fagetului in intravilan (d-ul Eugen Panescu)
- Intrebare: In elaborarea PUG-ului au fost luate in considerare hartile cadastrale, dat fiind faptul ca ele reprezinta niste instrumente de lucru primordiale, clare, care garanteaza un material cu putine erori de proiectare si un numar redus de procese dupa adoptare? (d-na Purja)
- Raspuns: au fost folosite liniile de delimitari ale terenurilor, fara numere topo si numele proprietarilor. Printre cele mai mari probleme cu care s-a confruntat echipa de proiectare au reprezentat procesele de retrocedare si ideile, asteptarile noilor proprietari (d-ul Panescu)
- Raspuns: Cartile cadastrale nu se iau in considerare in procesul de elaborare a PUG-ului in ansamblul ei; ci numai in cazul lucrarilor inferioare acesteia (d-na Subtirica)
- Foarte multe probleme de dezvoltare urbana apar din cauza retrocedarilor efectuate pe baza unei legislatii proaste (d-na Purja)
- In fata instantelor primeaza dreptul la proprietate in fata reglementarilor urbanistice (d-na Subtirica)
- Din cauza legislatiei ambigue si a problemelor intampinate in alte localitati Primaria este reticienta in a efectua exproprieri de terenuri cu utilitate publica si de a cumpara terenuri (d-na Subtirica)
- In domeniul arhitecturii, a urbanismului trebuie avut in vedere faptul ca diferiti profesionisti au pareri diferite, deci niciodata nu o sa existe un consens absolut (d-na Subtirica)
- In cazul PUG-ului se pot acorda derogari, fiind lasat la latitudinea CL acest aspect. In ceea ce priveste Comisia de Urbanism aceasta abordeaza proiectele propuse in amanunt, avand in acelasi timp o atitudine deschisa, avand acces la sedinte toti doritorii (d-na Subtirica)
- Dezbaterile purtate privind actualizarea PUG-ului trebuie purtate in favoarea cetatenilor (d-ul Zamfir Romulus)
- In cursul elaborarii PUG-ului nu s-a tinut cont de multe probleme, printre care de exemplu in zona strazii Petofi din Marasti ai nevoie de 2 parcele sa poti sa construiesti, la sensul giratoriu de pe Calea Turzii exista in permanenta cozi, B-dul Eroilor exclusiv pietonal, campus universitar in Borhanci de la manastire la stanga, in zona industriala terenurile sunt suprapuse la cadastru, deci in realitate fiecare proprietar are un teren mai mic. (d-ul Zamfir Romulus)
- Cum putem decongestiona cartierele de blocurile de locuit, fiindca, din experienta altor orase mari, cu timpul aceste blocuri devin locuinta unor categorii de cetateni care provoaca dezordine si distrugeri? (d-ul Ungureanu)
- La nivel european este nevoie de centre de cercetare puternice, in Cluj avem 7 universitati, care din pacate trag separat. Asa nu o sa facem performanta (d-ul Mitrea)
- In gandirea sistemului de transport (transport auto / transport in comun / biciclisti) trebuie luat in considerare tendinta de crestere a indicelui de motorizare, astfel incat sa eliminam blocajele existente (d-ul Mitrea)
- In cazul cadastrului verde este eronat sa vorbim de 28 mp zona verde/locuitor, fiindca in aceasta valoare nu ar trebui introduse de exemplu peticele de zone verzi de cativa mp din jurul unor cladirilor (d-ul Mitrea)
- Sa acoram o importanta mai mare monumentelor istorice, atat celor din centrul vechi, cat si din afara acestuia – intretinere, iluminat pe timp de noapte adecvat (d-ul Ungureanu, d-ul Grosu)
- Legat de monumentele istorice din centru, exista peste 100 de asemenea cladiri cu peste 5000 de apartamente. Primaria poate achita costurile de reabilitare ale fatadelor, sume care sunt returnate de catre proprietari in 5-10 ani, insa daca nu sunt de acord toti proprietarii cu acest procedeu, sau daca cladirea este in curs de retrocedare sau are procese in curs, Primaria nu poate ajuta (d-na Subtirica)
Pentru mai multe informatii va rugam sa consultati materialele atasate. Biroul de presa a CCL, PUG Cluj, la final
PROCES-VERBAL din 19 septembrie 2013
Incheiat azi, 19 septembrie 2013, cu ocazia sedintei lunare a CCL, care a avut loc in Sala de Sticla din incinta Primariei, incepand cu ora 17,00. Ordinea de zi anuntata prin convocator a fost sustinuta prin rapoartele scrise sau verbale de catre cei nominalizati prin convocator. Dezbaterile s-au purtat dupa prezentarea rapoartelor referentilor privind urmatoarele puncte: 1. Raportul secretarului CCL privind hotararile CCL de la ultima reuniune pana la zi, cu punerea in discutie a celor comentate ori respinse de cetateni. 2. Raportul d-nei jud. Gabriella Purja, cuprinzand noutatile legislatiei din domeniul administratiei locale si pozitia CCL in legatura cu continutul lor. 3. Raportul d-lui Iosif Pop “Initiativa si sustinerea CCL in bugetarea participativa la Cluj-Napoca”. 4. Raportul d-nei Ana Ludusan “Bugetul Participativ – dezvoltarea locala durabila prin contributia cetatenilor “. 5. Prezentarea expunerii de informare: ”Rosia Montana – costuri si beneficii “ de catre lector univ. dr. Radu Barna La sedinta lunara au fost prezenti membri ai CCL: d-na Ludusan Ana (presedinte de sedinta), d-na Purja Gabriella, d-ul Grosu Nicolae, d-ul Surd Vasile, d-ul Tudose Emanoil. De asemenea au fost prezenti cetateni interesati: d-na Mihalea Beu (expert mediu), d-ra Silvia Maghear (expert mediu), d-ul Lucian Fanea (economist), d-ul Taranu Cornel (Cluj Manifest), d-ul Ionut Geana (Cluj Manifest), d-na Carmen Cernei (Primaria Cluj, Directia Asistenta Sociala), d-ul Coman Norbert (Red. Memorandum), d-na Szabo Erzsebet (ing. electro, Pieme Impex srl), d-na Constanta Popa (architect, RUR), d-ul Sorin Muresan (cadru didactic Germania), d-ul Octavian Sergentu (politolog). Din materialele prezentate si din dezbaterile purtate au fost retinute urmatoarele: 1. Hotararile CL de la ultima reuniune pana la zi. In urma prezentarii au fost facute urmatoarele aprecieri:
- Participarea consilierilor locali in cadrul comisiilor de licitatii trebuie sa aiba loc numai cu respectarea legislatiei in vigoare si in acelasi timp cu eliminarea posibilitatii conflictelor de interese (d-na Ludusan)
- Proiectul de planificare strategica a municipiului Cluj-Napoca 2013-2014
- Proiectul poate fi urmarit pe siteul www.cmpg.ro (d-na Dobra Imola)
- Dupa o pauza de cateva luni, in care nu s-a auzit nimic despre acest proiect, in data de 5 sep. s-a organizat o intalnire cu coordinatorii grupurilor de lucru (d-na Dobra Imola)
- Majoritatea coordinatorilor sunt din mediul universitar (d-na Dobra Imola)
- Fiecare coordonator are libertatea sa coopteze in grupul sau de lucru pe cine doreste, urmand sa elaboreze impreuna cu acestia documentul aferent grupului pana in data de 1 noi. 2013 (d-ul Radu Barna, coordonatorul unuia dintre grupurile de lucru)
- Fiecare grup de lucru a plecat de la ideea calitatii vietii in Cluj-Napoca, ceea ce da o directie comuna celor implicati in proiect (d-ul Radu Barna)
- In cursul elaborarii planificarii se tine cont si de fondurile comunitare care o sa fie disponibile in perioada 2014-2020 (d-l Radu Barna)
- Din cauza termenului foarte strans, nu poate fi elaborat un document bine fundamentat (d-na Ana Ludusan)
- In elaborarea strategiei trebuie pornit de la necesitatile/oportunitatile locale si nu de la fondurile EU (d-ul Tudose)
- Daca punctul de plecare este calitatea vietii, pot fi luate in considerare indicatorii de dezvoltare durabila, definiti la nivel mondial si masurati la nivelul regiunii NV in cadrul unui proiect pilot (d-ul Taranu Cornel si d-na Mihaela Beu)
- Rezultatul final trebuie sa fie un material utilizabil, de referinta pentru comunitate si nu un manual pentru studenti, cum a fost vechea strategie elaborata tot de UBB (d-ul Tudose)
- Trebuie alese proiecte care sa sustina dezvoltarea armonioasa a orasului; trebuie sa exista o corelatie intre strategia de dezvoltare si PUG (d-ul Tudose)
- Pentru a putea coopta comunitatea si expertii este nevoie de o mediatizare mai mare al proiectului (d-na Mihaela Beu)
2. Noutatile legislatiei din domeniul administratiei locale. Conform d-nei Purja, in ultima perioada nu au fost adoptate multe acte legislative, insa exista numeroase proiecte care o sa fie aprobate in perioada urmatoare. Printre actele normative adoptate amintim: HG 370/2013 privind stimularea personalului care gestioneaza fondurile EU; HG 401/2013 – normele de aplicare privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire in natura; HG 647/2013 privind stabilirea serviciilor publice esentiale; Legea nr. 255/2013 privind punerea in aplicare a noului Cod Penal. Conform d-nei Beu un impact semnificativ o sa aiba si OG 31/2013 prin care este introdus taxa de depozitare al deseurilor si care o sa creasca cu cca. 15% costurile aferente gestionarii deseurilor. 3. “Initiativa si sustinerea CCL in bugetarea participativa la Cluj-Napoca” si “Bugetul Participativ – dezvoltarea locala durabila prin contributia cetatenilor “. Materialele au fost prezentate de catre d-na Ana Ludusan. In cadrul prezentarii au fost subliniate urmatoarele:
- Se pare ca ideea de bugetare participativa este raspandita mai ales in randul comunitatilor “mai vocale”, procesul implicand o mobilizare si o interactiune pronuntata la nivelul comunitatii (d-na Ana Ludusan)
- Pe baza discutiilor cu expertii Bancii Mondiale, cu experienta in acest domeniu, succesul poate fi asigurat prin:
o Constituirea unei comisii tehnice care sa coordoneze proiectul si sa organizeze intalnirile cu cetatenii o Desemnarea unui moderator calificat în tehnicile bugetului participativ care sa asigure buna derulare a intalnirilor cu cetatenii o Politicienii pot participa la intalnirile cu cetatenii dar nu este corect să ia cuvântul sau să emita opinii sau propuneri, ei doar asigură promovarea propunerilor valoroase ale cetatenilor în Comisiile mixte şi in Consiliul Local. (d-na Ana Ludusan)
- Pentru a asigura reusita unei asemenea initiative este nevoie de o maturitate la nivelul comunitatii, astfel incat pe de o parte populatia sa vada mai departe de interesele/problemele personale/individuale, iar politicienii sa renunte sa faca campanie electorala cu ajutorul acestor intalniri (d-na Ludusan)
- La nivelul Clujului prima tentativa pentru implicarea cetatenilor in elaborarea bugetului a avut loc in 2004 in parteneriat cu Pro Democratia, insa fara mari succese. Proiectul a fost reluat la inceputul anului 2013 la nivelul cartierului Manastur; primele intalniri ramanand la nivelul unor audiente cu publicul; insa, dupa ce au fost identificate cateva subiecte de discutii (ex. zone verzi, cinematograful Dacia, parcul Manastur, impadurirea cimitirului Manastur, etc.) calitatea intalnirilor a crescut, cei prezenti ridicandu-se deasupra intereselor personale si reusind sa discute problemele generale ale comunitatii (d-na Carmen Ciernei)
Pentru mai multe informatii va rugam sa consultati materialele atasate. 4. ”Rosia Montana – costuri si beneficii “. Prezentarea a fost realizata de catre d-ul lector univ. dr. Radu Barna, fiind accentuate urmatoarele aspecte: – Exista un patrimoniu istoric/cultural foarte diversificat, care poate fi valorificat din punct de vedere turistic, existand in acest sens exemplul zonei Las Medulas din Spania. – Nu mai este rentabil mineritul clasic; intr-o tona de roca existand numai 1,3 g de aur, astfel, pentru a extrage cantitatea de aur preconizat este nevoie faramitarea a minim 4 munti. – Lacul de decantare care ar urma sa fie construit ar avea de 10 ori suprafata lacului de la Tarnita. – In urma extragerii se va exporta o roca cu o concentratie mare de minereu de aur si nu aur pur. Conform estimarilor, in roca extrasa pot exista si alte minereuri valoroase care nu sunt incluse in beneficiile calculate. – Pe langa faptul ca nu se cunoaste continutul actelor semnate, este foarte grav faptul ca localnicii sunt intimidati, prin PUD si PUZ zona a fost declarata zona monoindustriala, deci nu se elibereaza autorizatii pentru nimic in afara de minerit. – Prin proiectului noului lege al minelor se da dreptul unor societati private, care au licente de exploatare miniera sa faca exproprieri in interes privat – Conform calculelor efectuate de catre cadrele ASE Bucuresti, pentru statul roman costurile aferente proiectului sunt mai mari decat beneficiile estimate. Pentru mai multe informatii va rugam sa consultati materialele atasate. Biroul de presa a CCL, BUGETUL PARTICIPATIV si CCL Buget participativ- bunastare locala Rosia Montana
PROCES-VERBAL din 20 iunie 2013
Incheiat azi, 20 iunie 2013, cu ocazia sedintei lunare a CCL, care a avut loc in Sala de Sticla din incinta Primariei, incepand cu ora 17,00. Ordinea de zi anuntata prin convocator a fost sustinuta prin rapoartele scrise sau verbale de catre cei nominalizati in convocator. Dezbaterile s-au purtat dupa prezentarea rapoartelor referentilor la urmatoarele puncte: 1. Evolutia fenomenului judiciar la Cluj-Napoca, cu referire speciala la probleme de cadastru si carte funciara – prezinta d-na jud. Gabriella Purja 2. Probleme ridicate de cetateni si reactia administratiei locale: prezinta dl. Adrian Costina – SOS Lacurile Gheorgheni. 3. Sinteza privind stadiului proiectului ”Buget Participativ”- prezinta d-na Ana Ludusan La sedinta lunara au fost prezenti membrii ai CCL: d-ul Iosif Pop, d-na Purja Gabriella, d-na Ludusan Ana, d-ul Grosu Nicolae, d-ul Barna Mircea. Din partea Oficiului de Cadastru si Publicitate Imobiliara Cluj au fost prezenti d-na Kovacs Leontina, d-na Bob Ana, d-na Miron Ana, d-na Butnaru Gabriele-Emiliana, iar din partea Curtii de Apel Cluj a fost prezent d-ul jud. Darjan Traian, presedintele sectiei civile a Curtii de Apel Cluj-Napoca. De asemenea au fost prezenti cetateni interesati, intre care: d-ul Lucian Fanea si d-ul Costina Adrian (SOS Lacurile Gheorgheni). Din materialele prezentate si din dezbaterile purtate au fost retinute urmatoarele: 1. Evolutia fenomenului judiciar la Cluj-Napoca, cu referire speciala la probleme de cadastru si carte funciara – subiectul a fost deschis de catre d-na Purja (CCL) si d-na Kovacs (OCPI). In urma discutilor purtate au fost retinute urmatoarele:
- In acest moment activitatea desfasurata de OCPI este informatizata (d-na Kovacs)
- Una din problemele institutiei este dificultatea cu care actele cadastrale sunt aduse la zi, in conditiile in care in perioada comunista a existat un gol, iar actele realizate in urma cu ceva timp si care trebuie inscrise nu mai corespund criteriilor actuale; in asemenea cazuri se ajunge la plangeri si litigii (ex. au fost emise titluri de proprietate fara planuri si pe alte amplasamente, care nu mai corespund cu cartea funciara veche, existand diferente semnificative; daca in cazul terenurilor intravilane restituirea trebuia realizata pe vechiul amplasament, in cazul terenurilor extravilane acestea puteau fi retrocedate pe alt amplasament, unele comune au emis titluri de proprietate pe baza Registrului Agricol, fara schita, incurcand si mai mult lucrurile) (d-na Kovacs)
- Noua lege al retrocedarilor anuleaza procedura de corectare administrativa a greselilor din titluri, astfel incat acestea vor putea fi facute numai cu decizie judecatoreasca (d-na Kovacs)
- Din 2010 este obligatoriu realizarea planului de parcelare (desenul cu amplasarea terenului) si includerea acestuia in documentatia cadastrala, insa si in prezent din cele 180.000 de titluri de proprietate emise la nivelul judetului Cluj 90% au procesul verbal de punere in posesie si numai 60% au planul de parcelare realizat (d-na Kovacs)
- Planul de parcelare este util, fiindca se pot evita situatiile in care terenurile au suprapuneri, exista mai multi proprietari sau alte situatii contradictorii (d-na Kovacs)
- Tot din 2010, in cazul unui refuz de inregistrare din partea OCPI exista posibilitatea depunerii unei cereri de reexaminare, care intra in competenta Registratorului Sef. In urma reexaminarii 13% din cererile inscrise au primit aviz favorabil (d-na Kovacs)
- In general documentatia cadastrala trebuie sa contina anumite acte, insa nu exista un continut standard pentru fiecare speta, astfel, in unele cazuri, pot fi necesare si acte complementare (d-na Kovacs)
- Actele emise de Oficiul de Cadastru ar trebui sa contina denumiri exacte, usor de diferentiat ca si forma, pentru a se putea face identifica cu usurinta nivelul si organului administrativ caruia i se adreseaza (local sau judetean), fiindca solutionarea contestatiilor impotriva actelor emise de OCPI sunt diferite atat din punct de vedere procedural cat si ca solutii oferite (d-ul jud. Darjan)
- Desi in actiunile impotriva incheierilor de carte funciara, Oficiul de cadastru nu are calitate procesuala pasiva, neputand fi chemat in judecata in calitate de parat, totusi, raspunderea pentru tinerea defectuoasa a cartii funciare poate fi atrasa in temeiul art, 915 din Codul civil (d-ul jud. Darjan)
- Intrebare: Este nevoie de o informare ampla a cetatenilor, astfel incat oamenii sa vina la OCPI informati, astfel eficientizand activitatea institutiei si reducand fustrarea cetatenilor ?
- Raspuns: In acest moment cetatenii pot obtine informatii de pe site-ul institutiei, de pe afisierele amplasate sau de la biroul de informatii, birou care poate ajuta numai cu informatii administrative si nu juridice (d-na Kovacs)
- Intrebare – poate fi utilizat baza de date al APIA pentru clarificarea situatiei terenurilor, in conditiile in care APIA are o evidenta al terenurilor/proprietarilor care in proportie de 99% este acceptata de catre comunitate?
- Raspuns: Evidenta APIA nu poate fi utilizata de catre OCPI, fiindca OCPI lucreaza cu tarla, numere topo si alte elemente de identificare, in timp ce APIA nu leaga terenurile de nici una dintre acestea. (d-na Kovacs)
- Intrebare – Primaria sustine ca nu poate face inventarul patrimoniului public si privat al municipiului, dar din punct de vedere tehnic acest lucru se poate face, este fezabil?
- Raspuns: Fiecare Primarie a primit ortofotoplanul de la OCPI pe care se pot evidentia proprietatile. (d-na Kovacs)
- Intrebare – Cand va iesi PUG-ul?
- Raspuns: OCPI a a primit din partea Primariei o solicitare de aviz de inceput de lucrare, pe care l-a si acordat, cu termen de finalizare al lucrarii dec. 2013. In acest moment nu a fost depus PUG-ul finalizat pentru receptie. (d-na Kovacs)
- Intrebare – In cat timp poate face Primaria unei comune de dimensiune medie harta cadastrala corecta la terenurile din jurisdictie?
- Raspuns: Acest lucru depinde de stadiul actual din fiecare Primarie, insa fiecare Primarie are suportul pentru aceasta lucrare intrucat ortofotoplanul a fost pus la dispozitia dansilor de catre OCPI. (d-na Kovacs)
- Avand in vedere complexitatea temei discutate s-a convenit reluarea si continuarea dezbaterii in cadrul unei noi intalniri la o reuniune al CCL; preferabil inca in acest an.
- Pentru mai multe detalii va rugam sa consultati materialele atasate.
2. Probleme sesizate de cetateni si reactiile administratiei locale:
- SOS Lacurile Gheorgheni (d-ul Adrian Costina):
Locuitorii din zona sunt nemultumiti de faptul ca nu exista spatiu de recreere frumos amenajat, numai o sosea, pe marginea caruia se inghesuie oamenii dornici de o plimbare si de relaxare. Se cere amenajarea intregului perimetru al lacului (jur-imprejur) si se pune intrebarea – de ce trebuie sa vina o firma privata sa amenajeze o zona de recreere, de ce nu poate face acest lucru Primaria? Pana unde se extinde terenul luat in concesiune de catre Iulius Mall si cine este proprietarul/proprietarii celuilalt mal al lacului? Cetatenii sunt indusi in eroare, ei cred ca se amenajeaza tot, dar nu este asa, se amenejeaza numai o parte, cea langa Iulius Mall, si nici acolo nu ramane prea multa zona verde dupa constructia celor 2 cladiri. Chiar daca o firma privata isi asuma reamenajarea unui parc sau a unei zone verzi, ar trebui sa afaca acest lucru cu bun simt si nu cu ostentatie; parcul ar trebui denumit altfel, nu Iulius Parc Alte propuneri venite dinspre cetateni:
- Este nevoie de un sistem transparent in cazul inchirierii locurilor de parcare, mai ales ca exista o harta al acestora. Aceasta harta ar trebui facut public, astfel incat fiecare cetatean sa poata sa ceara exact locul de parcare de care este interesat; iar cererile sa poata sa fie depuse si on-line (d-ul Lucian Fanea)
- Si in cazul inscrierilor la crese este nevoie de un sistem transparent, bazat pe un set de criterii obiective, in conditiile in care in fiecare an sunt mai multi copii de inscris decat locuri libere (d-ul Lucian Fanea)
- Din pacate incetul cu incetul Clujul isi pierde brandurile; din aceasta cauza ar trebui gasita o modalitate prin care brandul sa ramana in proprietatea judetului sau al localitatii (cum este cazul Universitatea Cluj sau Clujana) (d-ul Lucian Fanea)
3. Buget participativ – idea este avizata de catre Banca Mondiala si Consiliul Europei, prin ea Primaria consulta cetatenii in privinta cheltuirii banilor publici; impartind astfel puterea intre Consiliul Local si cetateni.Disponibilitatea CCL pentru reusita acestui proiect este totala iar asigurarea suportului este imperativa intrucat actiunea face parte din obiectivele propuse de catre CCL in anul 2005. CCL isi aminteste cu respect de prof. Vladimir Hangan, decedat in 16 iunie 2013, Decan al Facultății de drept din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj, Prorector al Universității Babeș-Bolyai din Cluj, reprezentatul României în Comisia pentru Drepturile omului a ONU, arbitru la Curtea de arbitraj permanent de la Haga. In acest sens ii rugam pe reprezentantii autoritatilor publice locale sa comemoreze acest distins profesor si sa recunoasca oamenii ilustrii din trecutul orasului. Biroul de presa a CCL, Evolutia fenomenului judiciar la Cluj-Napoca – d-na jud. Purja Evolutia fenomenului judiciar la Cluj-Napoca – d-na Kovacs OCPI
PROCES-VERBAL din 16 mai 2013
Incheiat azi, 16 mai 2013, cu ocazia sedintei lunare a CCL, care a avut loc in Sala Mare din incinta Primariei, incepand cu ora 17,00. Ordinea de zi anuntata prin convocator a fost sustinuta prin rapoartele scrise sau verbale de catre cei nominalizati in convocator. Dezbaterile s-au purtat dupa prezentarea rapoartelor referentilor la urmatoarele puncte: 1. Noutati legislative cu impact asupra administratiei locale – prezinta d-na jud. Gabriella Purja 2. Analiza hotararilor luate de catre CL Cluj, in ultimele 30 de zile din acest an – prezinta d-na ec. Imola Dobra Mosescu 3. Probleme sesizate de cetateni si reactiile administratiei locale – prezinta d-na Doina Diana Craciun – administrator 4 asociatii de locatari 4. Standarde de sanatate mai bune prin imbunatatirea relatiei: om-mediu ambiental – prezinta d-na ing. Mihaela Beu, dl. dr. Horea Simu, Sport-sanatate – prezinta dl. ing. Mircea Barna 5. Diverse La sedinta lunara au fost prezenti membrii ai CCL: dl. Iosif Pop, dl. Tudose Emanoil, d-na Purja Gabriella, dl. Grosu Nicolae, dl. Simu Horia, dl. Barna Mircea, d-na Beu Mihaela. Din partea asociatilor de locatari au fost prezenti: d-na Szekely Eugenia, d-na Craciun Doina, d-na Farcas Aurica si dl. Vas Gheorghe, cat si reprezentanti ai ONG-urilor Constanta Popa – RUR Cluj-Napoca, dl. Popa Marcel Lucian, dl. Lazea Mircea (Lobby pentru Cluj), d-na Stanciu Olga (AFA), respectiv cetateni interesati, intre care: dl. Lucian Fanea. Din materialele prezentate si din dezbaterile purtate au fost retinute urmatoarele: 1. Legat de subiectul “Standarde de sanatate mai bune prin imbunatatirea relatiei: om-mediu ambiental, Sport-sanatate” au fost evidentiate urmatoarele: Simu Horea:
- In judetul Cluj si Cluj-Napoca ponderea persoanelor trecute de 65 de ani este de 24%, in crestere fata de anii precedenti, ceea ce presupune nevoi si cheltuieli mai mari, respectiv o patologie diferita
- Adresabilitatea populatiei la medici a crescut, in timp ce numarul spitalelor si al cadrelor medicale a ramas la fel
- Principalele motive de deces in 2012 au fost bolile aparatului circulator – 61% (in scadere fata de anii precedenti), respectiv tumorile – 22% (in crestere)
- Cele mai multe spitalizari au fost din cauza imbolnavirii aparatului respirator – raceli, alergii (nr. cazurilor de alergii este si la noi in crestere)
Mihaela Beu:
- Bunastarea oamenilor tine si de calitatea mediului inconjurator, insa, din sondajele efectuate, numai foarte putini considera ca o calitate al vietii ridicat inseamna si un mediu inconjurator curat.
- In 2012 Romania a ocupat locul 29 dintr-un total de 151 tari in clasamentul privind nivelul de sustenabilitate al tarilor, in crestere fata de 2011 cand a ocupat locul 42.
- In realizarea clasamentului sunt luate in considerare 3 indicatori – bunastarea oamenilor (gradul de sanatate al oamenilor, speranta de viata, accesul la apa potabila, etc.); calitatea mediului (gestiunea deseurilor, intinderea padurilor si a altor zone verzi, etc.) si bunastarea economica.
- Dintre aceste indicatori Romania sta cel mai prost la capitolul bunastarea oamenilor si implicit la sanatate si domenii adiacente acesteia.
- La nivelul Clujului cele mai mari probleme de mediu constituie:
o Pulberii, praful – s-a observant o imbunatatire fata de anii precedenti. Aceasta problema poate fi combatuta prin centurile ocolitoare, oazele verzi, piste pentru biciclisti, fluidizarea circulatiei, asigurarea parcarilor, controlul santierelor o Deseurile, rampa de gunoi – rampa existenta a fost data in folosinta in 1975 si era proiectat sa functioneze pana 1998, insa este utilizat si in prezent. Pe langa problema de mediu rampa constituie si o problema sociala; acolo traind si lucrand oameni printre deseuri o Fagetul – s-a construit mult, insa inca exista zone frumoase care ar putea sa fie protejate si amenajate
- In general mediul inconjurator reflecta mentalitatea oamenilor si modul in care oamenii, comunitatea are grija de mediu.
Mircea Barna:
- Prioritatea nationala nr. 1 trebuie sa fie tinerii – sanatatea si educatia lor
- Tinerii trebuie tinuti acasa, incurajati sa faca sport – in acest moment nu sunt tineri care sa faca sport
- Trebuie gasiti bani pentru sustinerea sportului de performanta, fiindca campionii sunt modelele care trag dupa ei sportul de masa (d-na Olga Stanciu)
Discutii:
- Fondurile europene trebuie accesate pentru proiecte folositoare, care sa ajute pe termen lung; in acest moment de multe ori se acceseaza fonduri europene fara folos (dl. Mircea Barna)
- Fata de alte orase Clujul si Timisoara sunt mai protejate (dr. Simu Horea)
- Este nevoie de zone verzi, brauri verzi, incurajarea biciclistilor si a mijloacelor de transport mai putin poluante (dr. Simu Horea)
- Trebuie sa constituie o prioritate decongestionarea zonelor centrale de trafic (dl. Mircea Barna)
- Este nevoie de reducerea birocratiei (in prezent este nevoie de adeverinte peste adeverinte in cazul unei vizite la spital) (d-na Szekely Eugenia)
- Amplasarea Spitalului Regional de Urgenta in Floresti este corecta, cu conditia sa se faca si centura promisa in jurul spitalului. Un alt plus al locatiei este faptul ca poate ateriza elicopterul. In acest moment oriunde am amplasa Spitalul Regional de Urgenta, din cauza infrastructurii existente o zona va fi dezavantajata (dr. Simu Horea)
- Peste tot Spitalele de Urgenta sunt amplasate in afara oraselor (dr. Simu Horea)
- Este nevoie de un studiu multidisciplinar cu privire la locul de amplasare al Spitalului Regional de Urgenta (dl. Iosif Pop)
- S-ar putea reduce cantitatea de moloz si deseu rezultat in urma constructiilor printr-un serviciu de adunare al molozului acolo unde cantitatea acestora este mica si nu este nevoie de un intreg camion (dl. Marcel Lucian Popa)
- Primaria nu ar trebui sa accepte si sa cedeze atat de usor intereselor economice (ex. construirea celor 2 blocuri de langa lacul din Gheorgheni) (dl. Marcel Lucian Popa)
- Din pacate se observa o supraedificare in zonele verzi existente (dl. Marcel Lucian Popa)
- Este nevoie de consultare si o comunicare directa intre cetateni – autoritati – specialisti inainte de luarea unor hotarari, decizii cu impact (dl. Iosif Pop)
- “Sa nu neglijam educatia copiilor prin sport si sanatatea prin natura” (dl. Iosif Pop)
2. Probleme sesizate de cetateni si reactiile administratiei locale – au fost discutate problemele cu care se confrunta asociatiile de locatari, mai ales aspecte financiare legate de pretul apei potabile, precizia contoarelor de apa, posibilitatile si costurile debransarii de la sistemul de incalzire centralizat. 3. Noutati legislative cu impact asupra administratiei locale – a fost aprobat Planul National de Dezvoltare Locala cu subprogramele “Modernizarea satului romanesc”; “Regenerarea urbana a municipiilor si oraselor” si “Infrastructura la nivel judetean”, ceea ce este de laudat. In schimb, nu este de laudat faptul ca in 6 zile au fost emise 2 OUG care modifica acelasi act normativ (privind achizitiile publice). 5. Diverse
- Directia Regionala a Finantelor Publice s-ar putea muta de la Cluj la Oradea (Acest transfer la Oradea a fost deja anuntat se pare directorilor din Finante si in proportie de 85% lucrurile sunt deja stabilite), astfel firmele din judetul Cluj vor fi nevoite sa bata drumul pana la Oradea pentru orice problema cu fiscul, in conditiile in care numarul de IMM-uri din viitoare regiune NV este de aproximativ 85.000 iar din acestea peste 45% sunt din judetul Cluj si in plus judetul Cluj este al 3 le-a mare contributor la bugetul de stat din colectarea taxelor si impozitelor de la firme si persoane fizice dupa Departamentul Mari contribuabili si Bucuresti. De exemplu, in luna aprilie Directia Generala a Finantelor Publice a judetului Cluj a administrat nu mai puţin de 205.628 de contribuabili (dl. Lucian Fanea)
- Din pacate acest proiect dovedeste inca odata ca toata tevatura cu regionalizarea este facuta doar politic fara studii de impact la baza si fara consultari publice. (dl. Lucian Fanea)
Biroul de presa a CCL, Mediu, sport, agrement prioritate 0
PROCES-VERBAL din 18 aprilie 2013
Incheiat azi, 18 aprilie 2013, cu ocazia sedintei lunare a CCL, care a avut loc in Sala de Sticla din incinta Primariei, incepand cu ora 17,00. Ordinea de zi anuntata prin convocator a fost sustinuta prin rapoartele scrise sau verbale de catre cei nominalizati in convocator. Dezbaterile s-au purtat dupa prezentarea rapoartelor referentilor la urmatoarele puncte:
- Noutati legislative cu impact asupra administratiei locale
- Rezultatul Audierii Publice pe tema “Regionalizarea Romaniei – intre pericole si oportunitati” desfasurata la Cluj-Napoca – joi 28 martie 2013, de Coalitia 52, UBB Cluj – FSEGA si Academia de Advocacy Timisoara
- Analiza hotararilor luate de catre CL Cluj, in ultimele 30 de zile din acest an
- Colaborarea Parlamentarilor de Cluj, a Consilierilor locali, a Universitatilor de profil si a Mediului de afaceri pentru crearea de locuri de munca si sustinerea economiei locale, pe baza promisiunilor din campaniile electorale 2012
- Diverse probleme sesizate de cetateni.
La sedinta lunara au fost prezenti membrii ai CCL: dl. Iosif Pop, dl. Tudose Emanoil, d-na Purja Gabriella, d-na Ludusan Ana, dl. Grosu Nicolae. Din mediul de afaceri au fost prezenti: dl. Adrian Coroian (LIR) si dl. Fenesan Augustin (APM Cluj), respectiv dl. Rus Ioan (ACI Cluj), dl. Borodi Mirel (Trustul de Consultanta Transilvanean), d-ra Larisa Caris (LIR), d-na Mocean Mihaela (avocat), dl. Tichy Sorin (LIR), dl. Manea Pompiliu (Temco) cat si reprezentanti ai ONG-urilor Constanta Popa – RUR Cluj-Napoca, dl. Emil Aluas (Fundatia Pro West), d-na Curta Nora Codruta (Liceul M. Eminescu), respectiv cetateni interesati, intre care: dl. Lucian Fanea. Dintre parlamentarii de Cluj a participat dl. Laszlo Attila, iar dintre consilierii locali dl. Stoica Doru. Din materialele prezentate si din dezbaterile purtate au fost retinute si urmatoarele:
- Legat de noutatile legislative cu impact asupra administratiei locale au fost evidentiate urmatoarele acte normative aprobate in luna aprilie 2013:
- Ordinul Preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici cu nr. 1200/2013 privind monitorizarea respectării normelor de conduită de către funcţionarii publici şi a implementării procedurilor disciplinare – lucru pozitiv
- Ordinul Ministrului finanţelor publice nr. 430/03.04.2013, privind efectuarea unor verificări cu privire la arieratele şi plăţile restante înregistrate de autorităţile publice, ministerele şi celelalte organe ale administraţiei publice centrale
- Legea 72/2013 privind masurile pentru combaterea intarzierii in executarea obligatiilor de plata a unor sume de bani rezultand din contracte incheiate intre profesionisti si intre acestia si autoritati contractante
Dl. Fenesan Augustin (APM Cluj) a apreciat ca OUG nr. 11/2013, privind transporturile rutiere extinde obligativitatea obtinerii unor licente de transport si asupra unor categorii de masini care sunt folosite strict pentru uzul intern al societatilor detinatoare, ceea ce inseamna costuri si birocratie in plus. Corect ar fi ca numai masinile care transporta bunuri/persoane contra cost sa aiba nevoie de licenta de transport. Dl. Fenesan a cerut sprijinul d-lui senator Laszlo Attila in aceasta problema.
- In cadrul analizei hotararilor luate de catre CL Cluj a fost rediscutata problema transportului in comun, enuntandu-se urmatoarele opinii:
- In cardul sedintei CL a fost propusa o monitorizare printr-un system de ticketing, propunere care a fost insa respinsa (dl. consilier Stoica)
- In anii precedenti au fost analizate 2 sisteme de ticketing unul bazat pe timp (ineficient economic) si altul pe bazat de distanta (mai scump). La vremea respectiva au fost facute si studii privind numarul de calatorii efectuate de catre pensionari. In toata aceasta initiativa a existat o opozitie din partea RATUC (dl. Laszlo Attila)
- RATUC-ul reprezinta cel mai mare cheltuitor de bani bugetari, care presteaza servicii nu pentru profit ci pentru banii de la Primarie (dl. Iosif Pop)
- Din experienta sociologica societatile care au monopol sunt inefieicente (d-na Ana Ludusan)
- Trebuie democratizata acordarea subventiilor – ar trebui sa primeasca subventii si somerii, elevi sau alte categorii care au nevoie (d-na Ludusan)
- Ar trebui sa avem un sistem de transport in comun care in cazul unor calamitati naturale (ninsoare, inundatii, etc.) sa aiba prioritate si sa poata prelua fluxul de calatori (dl. Laszlo Attila)
- Sumele aferente abonamentelor de calatorie subventionate sa fie transformate in bilete, iar bilete nefolosite sa fie rascumparate (dl. urb. Tudose)
- Discutia privind RATUC-ul ar trebui purtata totusi cu bunatate fiindca regia face un serviciu orasului. (dl. Grosu)
CCL sustine ideea introducerii monitorizarii printr-un sistem de ticketing sau alte metode si considera necesara eficientizarea activitatii RATUC, astfel incat regia sa nu mai fie cel mai mare cheltuitor de bani bugetari. In acelasi timp CCL considera necesara democratizarea acordarii subventiilor asfel incat sa aiba acces la ele si alte categorii (ex. someri, elevi, alte categorii care au nevoie)
- Rezultatul Audierii Publice pe tema “Regionalizarea Romaniei – intre pericole si oportunitati”. Concluziile audierii au fost prezentate de dl. Iosif Pop:
- Scopul regionalizarii este sa se reinnoiasca administratia cu costuri mai mici si cu eficienta mai mare, insa nu trebuie uitat faptul ca este vorba despre un concept politic netestat inca (dl. Pop)
- Cel mai important este raspunsul la intrebarea – cum aducem un buget local pe sustenabilitate, in conditiile in care localitatile rurale sunt departe de a fi autosustenabile, este nevoie de o lege pentru stimularea economiei (dl. Pop)
- Din partea societatii civile, al expertilor si al academicienilor exista un interes pentru subiect, insa participarea autoritatilor este redusa, iar, de exemplu, Guvernul nu a organizat nici o dezbatere publica pana la acest moment (dl. Pop)
- Ideea si procesul de regionalizare trebuie mediatizat mai mult, fiindca foarte multa lume nu a perceput ce se vrea a se realiza (dl. Pop)
- Este nevoie de efectuarea/publicarea documentelor, studiilor efectuate avand la baza diferite criterii semnificative (dl. Pop)
- Trebuie constientizat faptul ca regionalizarea reprezinta un act de responsabilizare (dl. Pop)
- Exista o foarte mare discrepanta intre opinii, ceea ce izvoreste, probabil, din teama de necunoscut (dl. Aluas)
- Este nevoie de un termen mai lung, trebuie calculat impactul financiar (cat costa varianta actuala, cat costa varianta regionala) (d-na Purja)
- Problema regionalizarii nu trebuie legata de modificarea constitutiei, fiindca alfel proiectul se va face in graba, sub presiune (d-na Purja)
- In cazul regionalizarii este important modul in care se fundamenteaza rolurile, se gestioneaza resursele astfel incat sa fie generat o plus valoare in fiecare regiune si in acelasi timp la nivel global sa fie benefic intregii tari (dl. Fenesan)
- Regiunile ar trebui sa aiba nume romanesti, care sa rezoneze cu regiunea si nu puncte cardinale (dl. Grosu)
- Oamenii de stat ar trebui sa vorbeasca despre cauze – solutii – masuri, autoritatile ar trebui sa implice cetatenii in dezvoltarea domeniilor de viitor (dl. Grosu)
- In momentul definirii regiunilor trebuie luate in considerare si dezvoltarea naturala si legaturile dintre localitati, regiunile trebuind sa fie o continuare fireasca la un nivel superior al structurilor existente (sate – orase – municipii) (dl. Laszlo Attila)
- Regiunile actuale au fost infiintate in 2003 odata cu semnarea Tratatului de Aderare, avand la baza 5-6 criterii demografice, in fiecare regiune existand judete mai bogate si mai sarace. Din pacate, in decursul anilor judetele mai bogate s-au dezvoltat si mai mult, in timp ce restul s-au saracit si mai mult (dl. Laszlo Attila)
- In dimensionarea regiunilor un factor important este timpul in care poti sa parcurgi regiunea. Cele 8 regiuni actuale sunt asemanatoare ca si dimensiune regiunilor din Franta sau Germania, insa infrastructura existenta este mult mai precara, de aici si nevoia a mai multor regiuni mai mici (dl. Laszlo Attila)
- In acest moment politicienii vorbesc, insa mai intai este nevoie de consultarea publicului si obtinerea unui consens, fiindca deciziile luate de sus de obicei sunt ineficiente si se destrama in timp. (dl. Laszlo Attila)
- Pe langa cele 8 regiuni exista numeroase institutii care sunt organizate in 13-14 birouri regionale (ex. Curtea de Apel, Oficiul de Cadastru, Electrica, etc.) ceea ce arata ca modelul celor 8 regiuni nu e unic (dl. Laszlo Attila)
- Exista la ora actuala discutii privind descentralizarea, insa in acelasi timp asistam la actiuni de centralizare (dl. Laszlo Attila)
- Dorim sa suprapunem peste o administratie ineficienta o entitate mai mare care in mod natural va fi si mai putin eficient. (dl. Laszlo Attila)
- Adevarul este ca tot procesul de regionalizare este o lupta pentru resurse; ex. in acest moment Bihor – Salaj – Satu Mare incearca sa se coalizeze sa devina centru regional in locul Clujului (dl. Laszlo Attila)
- Exista in acest moment o graba nejustificata pentru modificarea constitutiei si regionalizare; acestea trebuie derulate cu consultarea publicului, insa din pacate politicul a acaparat aceste 2 subiecte (dl. Laszlo Attila)
- Legat de regionalizare avem nevoie de 2-3 proiecte care sa fie discutate si din care sa se aleaga cea mai potrivita (dl. Laszlo Attila)
- Colaborarea Parlamentarilor de Cluj, a Consilierilor locali, a Universitatilor de profil si a Mediului de afaceri pentru crearea de locuri de munca si sustinerea economiei locale, pe baza promisiunilor din campaniile electorale 2012 – idei exprimate:
- Taxele si impozitele adunate de catre Administratiile Publice Locale ar trebui folosite in interesul comunitatii care le-a produs (dl. Coroian)
- Licitatiile organizate la nivel central ar trebui sa fie castigate si de firmele autohtone, fiindca firmele internationale nu vin sa munceasca, ele subcontracteaza lucrarile unor firme locale (dl. Coroian)
- Propunerile privind imbunatatirea sistemului, inaintate de catre societatea civila ,ar trebui luate in considerare, societatea civila trebuind sa fie un partener al autoritatilor (dl. Coroian)
- Trebuie identificate cateva domenii cu potential care sa fie ulterior dezvoltate (dl. Coroian)
- Pentru companiile locale ar fi foarte benefic accesul la studii de impact realziate la nivel regional, local, fiindca realizarea acestora individual este prea costisitor (dl. Coroian)
- Propuneri:
- Realizarea unor politici publice de dezvoltare prin investitii regionale bazate pe fonduri bugetare colectate si retinute din Regiune.
- Stimularea dezvoltarii antreprenoriale prin parghia legislativa (analiza legislatiei existente si masuri de imbunatatire a acesteia; proiecte si propuneri de legi din partea Mediului de Afaceri, studii de impact relevante pentru economia regionala)
- Dezvoltarea unui Comitet Consultativ Regional de analiza si avizare pe probleme economice, de larga componenta (guvernamentala, administrativa si civica) care sa aiba la conducere (dintre membri Comitetului) un Consiliu Director format din specialisti (profesionisti atestati in domeniile lor de activitate).
- Diverse
- Este nevoie de un contract de colaborare intre statul Roman si statele de pe teritoriul carora exista cereri de retrocedare, astfel incat statele in cauza sa elibereze documentele pe care comisiile judetene de retrocedare le cer. (dl. Grosu) Dl. Grosu a cerut sprijinul d-lui senator Laszlo Attila in aceasta problema.
- Discutii privind Padurea Faget – s-a decis depunerea unei Cereri de informatii publice la Primaria Cluj.
Biroul de presa a CCL,
SINTEZA_Regionalizarea – pericole si oportunitati
PROCES-VERBAL din 21 martie 2013
Incheiat azi, 21 martie 2013, cu ocazia sedintei lunare a CCL, care a avut loc in Sala de Sticla din incinta Primariei, incepand cu ora 17,00. Ordinea de zi anuntata prin convocator a fost sustinuta prin rapoartele scrise sau verbale de catre cei nominalizati in convocator. Dezbaterile s-au purtat dupa prezentarea rapoartelor referentilor la urmatoarele puncte:
- Raport si luare de pozitie asupra hotararilor CL din ultima luna si pana la zi
- Sesizari de la ONG-uri – Materialul elaborat de RUR privind Aria protejata Faget – RUR
- Rezultatul dezbaterilor publice cu privire la bugetul Municipiului pe anul 2013 si exprimarea pozitiei CCL in legatura cu aspectele sesizate.
La sedinta lunara au fost prezenti membrii ai CCL :dl. Iosif Pop, dl. Tudose Emanoil, dl. Petre Ungureanu, dl. Barna Mircea, dl. Surd Vasile, dl. Pascal Fesneau cat si reprezentanti ai ONG-urilor Constanta Popa – RUR Cluj-Napoca, respectiv cetateni interesati, intre care:dl. Lucian Fanea. Dintre consilierii CL a participat la dezbateri dl. Tarcea Dan. Din diversele exprimari de pozitie am retinut ca :
- Este nevoie de grija sporita in cheltuirea banului public si in acest sens CCL sustine demersurile facute in CL pentru clarificarea situatiei financiare a RATUC si pentru eficientizarea activitatii regiei prin extinderea pe rute de transport metropolitane si limitarea actualei metode de subventionare ascunsa de la Primaria Cluj.
- Prin adoptarea noului PUG padurea Faget trebuie protejata astfel ca portitele legale prin care se obtin autorizatii de construire sa fie eliminate, sa nu se restranga si mai mult suprafata padurii
- CCL considera ca averea comunitatii trebuie conservata, prin amenajarea in Padurea Faget a unui parc al Clujului si al Clujenilor pe toata suprafata care a ramas in proprietate din, pe baza unui proiect realizat de Administratia Parcurilor din cadrul Primariei
- CCL apreciza si saluta dezbaterile publice organizate pe marginea propunerii de buget pe 2013, care denota o mai mare deschidere al Primariei catre comunitate.
- 5. CCL considera necesara organizarea unei intalniri cu parlamentarii alesi, prin care demnitarii sa fie solicitati sa preia si sa rezolve problemele comunitatii,asa cum au promis in campania electoral recenta.
- CCL cere punerea in aplicare al legii pentru stoparea huliganismului si al micilor delicvente, prin organizarea la nivel de Primarie a muncii in folosul comunitatii.
Din materialele prezentate si din dezbaterile purtate au fost retinute si urmatoarele:
- Legat de hotararile si activitatea CL a fost discutata HCL privind cresterea pretului biletelor RATUC, facandu-se urmatoarele aprecieri:
- In cazul promovarii de proiecte de HCL, trebuie puse la dispozitia consilierilor locali informatiile fundamentate, astfel incat sa se poate lua decizii in cunostinta de cauza – dl. Tarcea
- Este nevoie de eficientizarea regiei, corectarea deficientelor din evidentele contabile privitoare la incarcarea costurilor(sumele aferente abonamentelor pensionarilor sunt trecute la costuri, iar cele legate de abonamentele elevilor la venituri) – dl. Tarcea
- In conditiile in care 51% din cheltuielile regiei sunt cheltuieli salariale, iar numarul de angajati a scazut cu 500 de persoane, nu se justifica cresterea pretului biletelor – dl. Tarcea
- Nu trebuie suprimat dreptul numanui de a circula, insa trebuie decontate numai biletele care au fost efectiv utilizate de catre fiecare pensionar– dl. Ungureanu
- Subventionarea regiei din bani publici reprezinta un avantaj commercial neloial pentru RATUC, care in acest astfel nu este nevoita sa-si eficientizeze operatiile si sa-si caute alte surse de venit – dl. Iosif Pop
- Cu privire la “aria protejata Faget „si alte probleme de urbanism – au fost exprimate urmatoarele pozitii,agreate de catre cei prezenti:
- Nevoia unei viziuni de ansamblu si pe termen lung pentru Faget (dl. urb. Tudose).
- Bazat pe monitorizarile facute in decursul a 3 ani s-a constatat faptul ca se construieste ,in continuare, in Faget, reglementarile in vigoare sunt ocolite prin largirea poienelor existente, prin restituiri fictive. (dl. Prof. Surd)
- Nici pana astazi nu s-a amenajat padurea Faget (dl. Urb. Tudose)
- Si in prezent apar proiecte in Comisia de Urbanism prin care se cere de ex. intr-un singur proiect constructia a 36 de case in Faget (arh. Constanta Popa)
- Un alt exemplu de distrugere al padurii este propunerea de realizare al autostrazii urbane, pe terenuri in suprafata de 500-600 ha ,aflate in proprietatea firmei Manastur Holding (dl. urb. Tudose)
- In conditiile in care sesizarile scrise nu aduc rezultate, opinia publica trebuie sa se manifeste public folosind toate mijloacele legal posibile (manifestari, aparitii in mass-media) (dl. Tarcea)
- Toate neregulile trebuie aduse la cunostiinta opiniei publice, astfel incat comunitatea sa stie ce se intampla si sa poate lua pozitie in cunostinta de cauza(dl. Pop)
- Proiectul de dezvoltare imobiliara din cart. Gheorgieni-Iulius Mall este inoportun pentru locuitorii din zona intrucat este nevoie de spatiu larg intre lac si cladirile inalte din vecinatate (dl. Urb. Tudose)
- Conform legii nu poti schimba destinatia unor baze sportive, si totusi baza CUG a fost partial distrusa (dl. urb. Tudose)
- Si in alte zone ale tarii apar proiecte gresit amplasate (ex. in zona Paltinis- Sibiu sunt amplasate eoliene, distrugand o zona exceptionala), astfel cazul Fagetului nu este singular (arh. Constanta Popa)
- Subiectul Faget poate fi reglementat si protejat prin PUG, care in acest moment nu este inca aprobat (dl. Pop)
- Ideile de completari, modificari la propunerea noului PUG trebuie sustinute prin amendamente la proiectul aflat in avizare-aprobare (dl. Tarcea)
- Bugetul pe anul 2013. Dl. Iosif Pop a prezentat concluziile dezbaterilor din cele trei zile,prin raportul anexat prezentului proces verbal.
- Concluziile CCL,dupa discutarea Raportului:
- Este de apreciat faptul ca discutiile a fost lasate mai libere, ca a fost o democratica,
- A fost apreciata prezenta multor consilieri locali si care au venit pregatiti si au punctat propuneri concrete,la subiect,
- ONG-urile prezente au militat pentru propriile activitati, iar asociatiile de proprietari au venit cu propuneri punctuale,problemele majore ale orasului au ramas adeseori in plan secundar,
- Multe dintre propunerile formulate in dezbateri s-au regasit in varianta finala al bugetului aprobat. Pentru mai multe detalii va rugam sa consultati materialul atasat.
Biroul de presa a CCL, Adresa RUP INFORMARE DEZBATERI PUBLICE BUGET 2013
PROCES-VERBAL din 21 februarie 2013
Incheiat azi, 21 februarie 2013, cu ocazia sedintei lunare a CCL, care a avut loc in Sala Mare din incinta Primariei, incepand cu ora 17,00. Ordinea de zi anuntata prin convocator a fost sustinuta prin rapoartele scrise sau verbale de cei nominalizati. Dezbaterile s-au purtat dupa prezentarea pozitiilor referentilor la urmatoarele puncte:
- Raport si luare de pozitie asupra hotararilor CL din ianuarie si pana la zi
- Clujul in Strategia de dezvoltare a Regiunii de Nord-Vest
- Diverse.
La sedinta lunara au fost prezenti membrii ai CCL – dl. Iosif Pop (SRC), dl. Zeriu Augustin(Forumul Civic Cluj), dl. Tudose Emanoil (RUR), d-na Vrabete Mihaela (consultant), dI. Surd Vasile (UBB), dl. Barna Mircea (Ancada), Pascal Fesneau (Asociatia patronilor si Meseriasilor Cluj), cat si reprezentanti ai ONG-urilor c1ujene – Radu Mlesnita – CAT, Constanta Popa – RUR Cluj-Napoca, Korosfoy Sandor – Asociatia Ecologista Floarea de Colt, Stanciu Olga – AFA, Adrian Coroian si Ramon Moldoveanu – LIR. Au mai fost prezenti – Borodi Mirel loan – Trustul de ConsuItanta Transilvanean, Peter Istvan – UBB, Flaviu Coste – Aeroportul Cluj-Napoca. Din materialele prezentate si din dezbaterile purtate au fost retinute urmatoarele:
- Hotararile si activitatea CL: CCL dezaproba lipsa de transparenta in cazul proiectului de extindere al Iulius Mall prin construirea a 2 blocuri de P+4, respective P+1O etaje si cere reluarea dezbaterii publice, bazata pe lege, iar in caz de necessitate, de urmat calea instantei. Legat de acest subiect au fost exprimate urmatoarele idei:
- ONG-urile de mediu au depus o petitie privind acest proiect; existand obiectii de ordin procedural – in lista de prezenta realizata in urma dezbaterii publice nu apare nici un nume din partea ONG-urilor sau din partea locuitorilor din zona, apar numai reprezentanti ai Iulius Mall, respectiv ai Primariei; nu a existat o informare a opiniei publice legat de ce se doreste a se realiza (Korosfoy Sandor)
- Daca se continua in acest mod, in scurt timp tot lacul din Gheorgheni va fi inconjurat de blocuri, fara nici o urma de zona verde (Korosfoy Sandor)
- In ultimul an au fost trimise zeci de scrisori de protest care nu au fost luate in considerare, atat certificatul de urbanism si PUD-ul acordat pentru aceasta extindere, cat si atribuirea initiala de teren pentru construirea Iuliu Mall existent, fiind discutabile (arh. Tudose)
- Daca locuitorii din zona Gheorgheni doresc sa pastreze lacul, ca si zona verde, se pot alia pentru-de exemplu, concesionarea zonei lacului- in idea ca platesc si eu, ca cetatean; sa fim parteneri, sa facem impreuna ceea ce dorim – un pare, o zona de verdeata. Exista cel putin un precedent – cand suporterii U au donat cate 1 leu pentru sustinerea clubului – suma adunata nu a fost mare, insa actiunea a transmis un mesaj important si a avut un impact semnificativ. (dl. Borodi)
- Nu este corect cand se pune problema, Iulius Mall este cel mai mare contribuabil al Clujului, trebuie sa le aprobam aceasta extindere”. Toti oamenii de afaceri si toate societatile din Cluj sunt importante si egale in fata legii. (LIR)
- CCL apreciaza ca problema clubului de fotbal U Cluj a fost gestionata prost – singurele active valoroase ale clubulului erau jucatorii; nu trebuia lasat ca noul proprietar sa le transfere gratis, diminuand valoarea clubului si adancind problemele financiare existente
- CCL solicita organizarea unei dezbateri publice privind oportunitatea construirii unor terenuri de sport pentru antrenamente pe cartodromul din cartierul Gheorgheni.
2. Clujul in Strategia de dezvoltare a Regiunii de Nord-Vest Subiectul a fost dezvoltat de catre d-na Mihaela Vrabete si arh. Tudose Emanoil. Pentru detalii va rugam sa consuItati materialele atasate. Din prezentarea d-nei Vrabete s-au conturat urmatoarele idei de baza: La nivel local:
- Fiecare localitate trebuie sa fie constienta de potentialul dezvoItare pe care il detine si de modalitatile de valorificare a acestuia in beneficiul comunitatii locale, al localitatii si al zonei in care se afla aceasta
- Resursele Clujului constituie un determinant al configurarii strategiei de dezvoItare a municipiului, al PUG-ul si pot atrage investitorii strategici, utili pe termen mediu si lung pentru municipiu, precum si fonduri Europene pentru implementarea unor proiecte strategice
- lnfluenta in teritoriu pe care 0 are si pe care ar trebui sa 0 detina municipiul, determina in mod deciziv configurarea dezvoltarii interne, locale a municipiului
- Este esentiala intelegerea conceptelor si a rolurilor pe care MCN le poate detine si de care se face responsabil.
La nivel regional:
- Trebuie identificate atuurile prin care Clujul este semnificativ pentru regiune, pe baza carora poate produce valoare adaugata, alaturi de celelalte capitale judetene, celelalte localitati
- Zona Metropolitana Cluj trebuie sa functioneze inainte de a compromite pe termen lung aceasta sansa si increderea comunelor aliate. Fara 0 masa critica teritoriala de aroori, municipiul nu poate exercita un rol regional
- Cei mai multi poli de crestere (denumire creata pentru absorbtia fondurilor aferente din POR), au compromise relatia cu comunele partenere si sansa functionarii zonelor metropolitane, retinand investitiile din PIDU pe teritoriul urban.
- Desigur ca, in principiu, fiecare localitate poate decide cum ii e mai bine – sa se asocieze cu cei din jur sau sa-si utilizeze resursele de una singura si sa concureze cu tot restul lumii. Daca insa nu invata repede din exemplele din jur si din UE ca parteneriatele durabile fac puterea, nu vor avea suflu pentru competitivitate si dezvoltare. Lectia este foarte amara si nu functioneaza ca aliantele politice care se fac pe termene scurte si foarte scurte.
- In procesul de constituire a regiunilor ca unitati territorial-administrative, municipiului ii revine un rol si mai mare aferent zonei urban-rurale pe care o influenteaza direct. Aceasta ar trebui sa constituie atat 0 componenta in political straegia regionala cat si in cea localalmetropolitana.
La nivel national:
- Orasele sunt importante pentru dezvoltarea, economia, accesibilitatea, calitatea vietii, competitivitatea nationala.
- Orasele mari ale Romaniei produc ceea mai mare parte din pm; orasele de rangul I si II-lea ar trebui sa se a1ieze pentru crearea unei politici de coeziune si de competitivitate in care sa isi defineasca rolurile pentru a putea contribui la cresterea planificata a pm. Si in acest caz, orasele mari au alte sanse daca isi configureaza zonele metropolitane.
- Orasele, daca vor sa prospere, au datoria tehnica si morala sa contribuie la bunastarea celor din zonele de influenta, de unde isi iau resursele si unde isi vand produsele si serviciile.
- Pentru continuarea dezvoltarii MCN trebuie sa isi caute parteneri sectoriali si institutionali relevanti in teritoriu, in functie de:
- Nevoile si potentialul de dezvoltare local – datoria fata de comunitatea locala
- Nevoile si potentialul de dezvoltare regional – datoria fata de hinterland si fata de politica regionala
- Nevoile si potentialul de dezvoltare national/ european – datoria fata de politicile nationale si europene
- Astfel, municipiul poate beneficia mai usor si mai transparent de oportunitatile de finantare, de regiementare etc ale nivelelor mentionate mai sus
- Este importanta demistificarea utilizarii prea multor denuntiri (pol de crestere, zona metropolitan, municipiu de rang I etc) si concepte care produc confuzie privind obiectivele de dezvoltare si lehantite privind rezultatele, ducand la concluziia ca sunt doar modalitati de a finanta preferential. 0 definire corecta si transparenta a continutului acestora si corelarea cu rolurile teritoriale ar ajuta mult.
La nivel international:
- Ar fi util pentru MCN sa constientizeze rolurile potentiale pe care le are in context international si sa isi construiasca o componenta in cadrul strategiei in acest sens. Aceste roluri implica in mare masura obligatii si responsabilitati.
- Este necesara o gandire strategica multi-level, integrata, este necesara intelegerea si asumarea conceptelor strategice si conectarea la strateiile relevante: Grupul Visegrad 6, Europa 2020, Strategia Tisa, Strategia Dunarii, colaborare interregionala etc. este de asemenea necesara intelegerea necesiatii aliantelor pe terrnen lung, bazate pe incredere si angajarea de resurse.
Din prezentarea d-lui arh. Tudose s-au conturat urrnatoarele idei de baza:
- Una dintre marile probleme este lipsa specialistilor – pentru realizarea PUG-ului si a strategiei de dezvoltare -este nevoie de un specialist teritorialist care sa poata coordona 0 echipa multidisciplinara Inainte de luarea deciziilor, politicul trebuie sa aiba la indemana cateva variante elaborate de catre specialisti din care sa aleaga pe ceea mai potrivita.
In urma discutiilor pe aceasta tema s-au conturat urmatoarele idei:
- Din strategia din 2006 s-au realizat numai cca 7%-8% din proiectele nominalizate (dl. Pop)
- Cel mai probabil a fost problema ca propunerile incluse in strategie nu au fost legate de un buget, cu identificarea surselor de finantare (din bugetul orasului sau din fonduri EU) (d-na Vrabete)
- Tema noii strategii a orasului a fost data in lucru UBB-ului, care si-a desemnat 0 echipa de circa 25 de persoane, care sa parcurga primele etape In acest sens UBB a invitat si CCL sa vina cu idei pe partea de strategie, ceea ce face chiar in aceasta reuniune, In procesul de elaborare a strategiei trebuie culese informatii si din exterior, nu numai din interior, raspuns la intrebari precum – ce gandesc oamanii la nivelul localitatii? La nivel regional? La nivel national? La nivel European? Care sunt directiile de dezvoltare? Cum eficientizam administratia existenta? (dl. Pascal Fesneau)
- In noua strategie trebuie armonizate posibilitatile – resursele cu proiectele propuse (dna Vrabete)
- Ideile care sunt introduse in strategia de dezvoltare trebuie puse in contextul economic actual si definite prioritatile (dl. Pascal Fesneau)
- Este nevoie de idei mai aplicate, mai realiste, cu mai multa practica articulata economic, urbanistic si tehnic (d-na Vrabete) Trebuie realizata o legatura intre teorie si practica; este nevoie de 0 echipa multidisciplinara, chiar daca, din pacate, s-a pierdu notiunea de colaborare intre specialisti (arh. Tudose)
- Din pacate nu exista exigenta in cadrul universitatilor; nu am facut un salt calitativ si nu am creat -oameni decidenti de calitate care sa preia aceasta sarcina (prof Surd)
- In’ procesul de elaborare al strategiei de dezvoltare trebuie inclusi toti cei care isi manifesta dorinta: oameni de afaceri, tehnicieni, universitari, femei, barbati, tineri, batrani, romani, maghiari, etc. (dl. Pascal Fesneau)
- 0 solutie pentru sustinerea dezvoltarii si diversificarii productiei metropolitane ar fi instaurarea de taxe o pentru fiecare producator care desface marfa in municipiu.
- Trebuie gasite modalitatile prin care oamenii capabili sa nu mai plece in Italia, Spania, etc., ci sa ramana acasa.
- Directia de dezvoltare al aeroportului ar putea fi aceea de microhab regional pana la: Londra, Frankfurt, Istambul, Moscova ,Paris, Madrid(dl. Pop)
- In acest moment exista o legatura foarte buna cu Munchenul si se lucreaza la conectarea Clujului la cat mai multe hab-uri; este planificata pe termen mediu construirea unei relatii cu aeroporturile din Moscova si lnstambul pentru acoperirea traseelor catre Asia si Orientul Mijlociu) (dl. Flaviu Coste)
In urma discutiilor s-au conturat urmatoarele idei legate de regionalizare:
- Regiunile trebuie sa se infiinteze ca rezultat al unor aliante dezvoltate la nivel local, nu adoptate politic (dl. Peter Istvan)
- Locuitorii trebuie decida si sa raspunda la intrebarile – cum vrem sa arate regiunea noastra? Ce dorim sa facem? De ce am nevoie pentru continuarea dezvoltarii? (dl.Peter Istvan)
- Clujul trebuie sa decida ce vrea sa devina – putere IT, pentru sanatate si invatamant, economica, financiara administrative, de targuri si expozitii sau toate la un loc ? (dl. Pop)
- Trebuie identificate modalitatile de crestere al veniturilor locale, stiind ca la ora actual a numai 32% din veniturile orasului sunt generate local iar diferenta vine din Bucuresti. (dl. Pop)
- De ce sa platesc taxe si impozite la Bucuresti si nu la Cluj? (d-na Stanciu Olga)
- 0 provocare – de ce nu ne gandim la regiunea Transilvania, cu capitala Cluj-Napoca si Tg-Mures? (dl. Tudose)
- Este foarte importanta dezvoltarea infrastructurii si deschiderea catre orasele mari din regiune. Insa daca se va realiza in prima faza infrastructura inspre vest si legaturi cu orasele din vest riscam, ca aceasta infrastructura se ne absoarba resursele, mai ales cele umane; este nevoie de crearea unei retele de orase mari cu legaturi inspre est/sud (Tg. Mures, Sibiu, Brasov, Iasi, Suceava si peste hotare in est) de unde Clujul sa poata absorbi resursele pe care Ie va pierde legandu-se la retelele occidentale. Dupa consolidare pe plan local si regional se poate deschide si spre vest, eventual ca si un lider regional (dl. Korosfoy Sandor)
Secretariat CCL, 22 februarie 2013 Prezentare – d-na Vrabete Prezentare – arh. urb. Tudose
PROCES-VERBAL din 16 ianuarie 2013
Incheiat azi, 16 ianuarie 2013, cu ocazia sedintei lunare a CCL, care a avut loc in Sala de Sticla din incinta Primariei, incepand cu ora 17,00. Ordinea de zi anuntata prin convocator a fost sustinuta prin rapoartele scrise sau verbale de cei nominalizati. Dezbaterile s-au purtat dupa prezentarea pozitiilor referentilor la urmatoarele puncte:
- Raport si luare de pozitie asupra hotararilor CL din noiembrie si pana la zi
- Sumarul problemelor sesizate de catre cetatenii orasului, in sezonul de iarna
- Evolutii la obiectivele majore urmarite de CCL: Centrul Cultural Multifunctional, Spitalul Clinic de Urgenta, PUG municipiul Cluj-Napoca si Metropolitan, Fundamentarea bugetului local in interesul cetatenilor, Strategia dezvoltarii pe termen lung
- Sustinerea publica a modificarilor propuse la Legea nr.52/2003 si cresterea transparentei decizionala la nivel local
- Diverse.
La sedinta lunara au fost prezenti membrii ai CCL – dl. Iosif Pop, Dl. Zeriu Augustin, dl. Tudose Emanoil, d-na Ludusan Ana, dl. Petre Ungureanu, cat si reprezentanti ai ONG-urilor clujene – JCI Cluj (dl. Horia Nes, dl. Stelian Burdumos, Cristian Moldovan), Constanta Popa – RUR Cluj-Napoca, Sebastian Moldovan – Marketing Kaufland. Din materialele prezentate si din dezbaterile purtate au fost retinute urmatoarele: 1. Legat de hotararile si activitatea CL: – CCL este surprins de Hotaririle CL,prin care nivelul taxelor si impozitelor locale a ramas neschimbat, intrucat in situatia economica actuala, veniturile colectate se mentin reduse,alocarile din bugetul central sunt incerte iar obiectivele de investitii incepute si cele nou propuse nu au asigurata finantarea; – Actiunile Primariei pentru o colectare de 100% din impozitele si taxele datorate nu sunt sunt de natura sa aduca restantele anilor precedent in bugetul local pe 2013; – Dezbaterile din CL scot in prim plan faptul ca se cheltuie multi bani pe activitati curente,gen “maruntisuri”( iluminatul public, salubritate, reparatii cladiri,imprejmuiri de garduri vii,dezinsectii,etc)iar obiectivele mari de investitii sunt in mari intarzieri din lipsa de bani ori sunt realizate cu costuri excesive din imprumuturi bancare. – CCL apreciaza pozitiv grija CL pentru gospodarirea mai buna a banilor cetatenilor, in acelasi timp considera ca trebuie verificate contractele pe termen mediu si lung,cu care ocazie sa revizuiasca intelegerile ale caror conditii contractuale sunt schimbate. – CCL reitereaza aprecierea ca ar fi folositor introducerea muncii pentru comunitate in cazul unor delicate minore, pentru care judecatorii nu pot acorda sentinte cu inchisoarea ; – CCL solicita CL un civism pentru cetateni si cu cetatenii, nu civism de cabinet si cooptata generatia tanara. – Clujul se pregateste pentru evenimentul “Cluj, capitala culturala europeana”, insa unele actiuni sunt pripite si din aceasta cauza au o abordare indoielnica (ex. in cazul viitorului Parking subteran de pe str. Kogalniceanu ,termenul de realizare de 2 ani pentru reabilitatea strazii si realizarii parcarii subterane este prea scurt), iar groapa sapata in fata UBB nu poate fi considerata reprezentativa pentru descarcarea geologica din toata zona in cauza. – Pentru 2015, cand municipiul devine Capitala Europeana a Tineretului,reabilitarea si infrumusetarea orasului nu reprezinta cerinta majora,singurul lucru care conteaza si este luat in considerare este calitatea programelor culturale organizate. – CCL constata cu neplacere faptul ca in Primarie deciziile se iau greu iar executia lor este greoaie si considera ca este nevoie de o schimbare rapida de ritm. – CCL cere ca pentru obiectivele si problem majore ale orasului,administratia aleasa consultata populatia si expertii din domeniu si saluta actiunea”Manastur” – Membrii CCL si participantii prezenti sunt constienti ca nivelul investiilor in urmatorii 4 ani o sa fie mai redus datorita constrangerilor financiare si considera ca este nevoie de alegerea proiectelor oportune pentru populatie si nu pentru furnizori (ex. negative – iluminatul public), – CCL solicita organizarea de intalniri, unde sa fie invitati toti cei care reprezinta Clujul, pentru a se decide impreuna ce poate fi facut pentru oras si pentru comunitate; Clujul trebuie sa-si concentreze fortele pentru a produce si a ajunge la resurse,scop in care este nevoie de coalizarea tuturor. 2. Privind problemele sesizate de catre cetateni s-au centrat pe dificultatile iernii iar CCL solicita ca fiecare proprietar sa-si curete trotuarul din fata casei, iar Primaria sa transporte zapada adunata, nu sa lase mormane de zapada care se topesc incetul cu incetul. 3. Dl. Iosif Pop a facut o recapitulare al starii de fapt a unor proiecte importante: – Spitalul Regional de Urgenta – un obiect vehiculat timp de 7 campanii electorale locale si parlamentare, amplasat cand la Apahida, cand la Floresti, cand in alte zone de interes politic; este inca sub incertitudine si discutii, ne mai avand asigurata finantarea din partea Statului Roman, ministerul propunand accesarea de fonduri europene. In acest moment CJ aloca bani pentru actualizarea studiului de fezabilitate si PUD, iar proiectul a inceput sa fie restrains ca dimensiune si utilitate. – Centrul Cultural Multifunctional – a fost cuprins pe pozitia nr. 1 in strategia de dezvoltare a municipiului,din 2006, amplasamentul a fost modificat de mai multe ori, iar proiectul a fost de 3 ori refacut; in ianuarie 2013 se preda documentatia pentru autorizare. In 2011 a fost bugetat pentru acest obiectiv 5 mil. Lei din credit bancar; bugetul pentru 2013 este inca in dezbatere publica. – PUG CLuj si metropola – o poveste cu o istorie de 8 ani, cuprins in strategia orasului din 2006, cu termen de realizare 2007. In acest moment este in faza de redactare finala; urmeaza dezbaterea si adoptarea proiectului de catre CL. Subiectul Asociatiei Zonei Metropolitane-PUG metropolitan, este suspendat. Dl. urbanist Tudose apreciaza ca zona metropolitan presupune mai mult decat o asociere, este nevoie un PUG metropolitan, de implicarea activa al comunitatiilor inetresate. – Strategia pe termen mediu si lung – proiectul a fost anuntat in toamna, reluat pentru primavara si asumata pentru vara lui 2013. Strategia elaborata in 2006 este un material didactic bun, insa prea teoretic. In elaborarea strategiei de dezvoltare CCL poate si doreste sa fie contributor, iar in procesul de elaborare CCL trebuie sa fie reprezentativ si din punct de vedere al generatiilor, CCL putand asigura sprijinul unor experti. – Bugetul participativ – a inceput in decembrie 2012 si are un start ciudat, plecand de la abordari teoretice si o experienta sud-americana, in Cluj intrand in acest proiect pilot cartierul Manastur si cu o cerinta similara de la lociutorii cart. Gheorgheni. In cadrul proiectului se doresc intalniri cu cetatenii unde sa se discute problemele punctuale si de ansamblu, acestea sa se supuna la votul prin consens, iar bugetul se fie construit in functie de nevoile cetatenilor. Aceste discutii, problemele ivite si solutiile propuse pot reprezenta punctul de plecare al viitoarei strategii de dezvoltare pe termen mediu si lung. 4. Dl. Iosif Pop a prezentat stadiul proiectului cuprinzand modificarile propuse la Legea 52/2003, asumata in cadul intalnirii de acum un an si de catre parlamentarii clujeni. Propunerile au ajuns in comisiile Parlamentului in iunie 2012, iar in cadrul acestora au primit “aviz negativ”, “aviz favorabil” si respectiv “raport de respingere”, insa in continuare se face lobby pentru repunerea si adoptarea actului la Parlament. 5. Diverse Odata cu apropierea momentului implinirii a 100 de ani de la Marea Unire din1918, dl. arh. Vasile Mitrea propune Primariei si Consiliului Local realizarea unui monument comemorativ si pregatirea de evenimente adecvate centenarului. La final,este anuntata tema de baza a reuniunii din luna februarie(Corelarea prevederilor noului PUG cu strategia de dezvoltare durabila:Mihaela Vrabete si Emanoil Tudose) si determinarea CCL de a desfasura reuniunea lunara in cea de a treia joi din luna,la aceeasi ora 17,00.