Comunicate de presa 2012
Anul 2012:
Comunicat de Presa din 28 noiembrie 2012
Comunicat de Presa din 21 noiembrie 2012
Comunicat de Presa din 22 octombrie 2012
Proces Verbal din 17 octombrie 2012
Proces Verbal din 18 iulie 2012
Proces Verbal din 20 iunie 2012
Conferinta de presa – Concluziile Mesei Rotunde din 7 iunie 2012
Comunicat de Presa din 21 mai 2012
Audierea publică din 26 aprlie 2012
Comunicat de Presa din 21 martie 2012
Comunicat de Presa din 15 februarie 2012
Comunicat de Presa din 18 ianuarie 2012
Comunicat de Presa
urmare al Mesei Rotunde cu candidatii la alegerile parlamentare,
din 28 noiembrie 2012
In ziua de 28 noiembrie, ora 11:00, in Sala Europa din Casa de Cultura al Studentilor, initiatorii CCL si Grupul “Lobby pentru Cluj”, avand ca invitati pe toti candidatii la alegerile parlamentare din 9 decembrie 2012 au cautat sa raspunda la cele 10 teme de interes definite.Masa rotunda a fost moderata de dl. Iosif Pop – membru CCL.
La reuniune au participat 9 candidati, reprezantanti ai diferitelor organizatii, persoane interesate.
In introducere dl. Iosif Pop a facut urmatoarele observatii :
- Din cei 83 de candidati au raspuns invitatiei numai 11%, chiar daca toti candidatii afirma ca sunt disponibili pentru cetateni
- Au fost trimise peste 1000 de e-mailuri catre public, iar prezenta redusa arata nivelul impactului campaniei electorale asupra electoratului
- In cadrul campaniei electorale se discuta mai putin problemele de fond ale cetatenilor ; sunt mai prezente subiectele banale, cel mai probabil din cauza faptului ca si candidatii se acomodeaza la cerintele electoratului.
Impreuna cu invitatia lansata, candidatii au primit si un document cu cele 10 teme care urmeaza sa fie discutate in cadrul Mesei Rotunde, teme care au fost selectate din cele peste 60 de teme lansate de catre Academia de Advocacy din Timisoara si care in marea lor majoritate au fost discutate in prealabil in cadrul meselor rotunde organizate de catre « Coalitia 52 », coalitie din care face parte atat CCL, cat si « Lobby pentru Cluj ».
-
Cele 10 teme selectate sunt :
1. Invatamantul in Romania – sansa sau nesansa copiilor nostri?
2. Agricultura – o sansa strategica nationala?
3. Sistemul de sanatate – public versus privat?
4. Dialog civic si social.
5. Transparenta decizionala.
6. Depolitizarea institutiilor – cum? cand? pana la cel nivel?
7. Cum ar trebui sa abordeze Romania ciclul bugetar european 2014-2020?
8. Modificarea Constitutiei Romaniei.
9. Care este potentialul unic al Romaniei? Dar specificitatea sa?
10. Regionalizarea.
Legat de prima tema (Invatamantul in Romania – sansa sau nesansa copiilor nostri?) candidatii prezenti au avut urmatoarele propuneri/observatii :
Gheorghe Funar (candidat PRM) :
- Pe langa cele 10 puncte trebuie introdus un nou punct si discutat problema nationalizarii (exista un proiect de lege, aprobat in 2009 in Senat prin care bogatiile subsolului sunt transferate automat celor care au dreptul de exploatare)
- Alocarea a 8% din PIB invatamantului
- Redeschiderea celor 3000 de scoli inchise
Ramon Moldoveanu (ARD)
- Este nevoie de o triere la intrarea in gimnaziu/liceu, bacalaureat diferentiat pentru profilul real/uman
- Reinfiintarea scolilor profesionale
- Revenirea la metodele care au dat rezultate in invatamant
Ioan Cont (PRM):
- Este nevoie de crearea unui plan strategic national pe 10-25 ani pentru redresarea invatamantului
Peter Istvan (UDMR)
- Este nevoie de descentralizare, o lege cadru si de un plan de dezvoltare.
Eckstein-Kovacs Peter (UDMR)
- Imi place actuala lege, fiindca a scos la iveala adevaratul procent de promovare de la bacalaureat si a facut posibila finantarea atat al universitatilor publice cat si al celor private.
Csoma Botond (UDMR)
- Este nevoie de practica in scoli si universitati
- Trebuie adaptat cifra de scolarizare la cererea de pe piata
Laszlo Attila (UDMR)
- Reforma invatamantului trebuie inceput de la crese
- Trebuie sa acceptam cifrele demografice
- Sa crestem finantarea (din norma actuala se pot platii numai salariile)
- Sa fie infiintate la fiecare scoala o comisie care sa se ocupe de calitate
- Sa fie redus timpul cat stau copii in banci/la scoala
- Este nevoie de motivarea copiilor pentru ca acestia sa se indrepte catre necesitatile pietei
- Universitatile sa fie numai cu plata, iar pentru copii valorosi sa fie creat un sistem de burse.
Dl. Brudascu :
- Trebuie eliminat coruptia
- Infiintarea a 2 ministere separate – unul pentru invatamentul preuniversitar, iar un al doilea pentru invatamantul superior/cercetarea stiintifica
- Crestera nivelului de pregatire al cadrelor didactice ; trebuie trasi la raspundere si cadrele didactice care nu au reusit sa pregateasca copii pentru bacalaureat
- Responsabilitatea pentru cresterea si educarea copiilor il au familia – scoala – comunitatea in comun.
Dl. Pop :
- Este nevoie de o intelegere la nivelul UE prin care statul din care se pleaca sa primeasca inapoi banii cheltuiti cu educatia de la statul primitor.
In incheiere fiecare candidat a ales un domeniu pentru care si-a prezentat propunerile :
Laszlo Attila (UDMR) – regionalizarea
- In acest moment exista judete cu 270.000 sau 700.000 locuitori, zone in care exista spitale goale sau invers, suprasolicitate ; numai in Cluj-Napoca exista peste 70 de institutii, din care pe diferitele domenii 2-3 se suprapun
- Ar fi mai eficiente regiuni de 1,2-1,5 milioane de locuitori, 16 regiuni, proiect pentru care este realizat studiul de impact
- Si la ora actuala exista institutii care isi desfasoara activitatea impartit in 13 regiuni – ex. Cartea Funciara, Curtile de Apel, etc.
dl. Pop – este nevoie de organizarea unor dezbateri publice, urmat de un vot popular
Csoma Botond (UDMR)
- Pentru eliminarea disputelor intre presedinte/premier este nevoie de modificarea constitutiei si instituirea republicii parlamentare sau republicii prezidentiale
- Pentru sprijinirea agriculturii este nevoie de cresterea suprafetei loturilor de terenuri, prin : o lege al asocierii, cresterea impozitului pentru terenurile mici si subventii pentru asocieri cu suprafate de terenuri mari
Obs. : din pacate in multe locuri dupa reunificarea parcelelor, acestea sunt vandute strainilor.
Eckstein-Kovacs Peter (UDMR)
- Intr-adevar expira termenul restrictiei de cumparare de terenuri de catre straini ; acest termen ar trebui extins
- Dialogul social – este nevoie ca in dialogul social sa se implice si bancile/institutiile financiare, sa se ajunga la o intelegere intre guvern/banci privind acordarea unei perioade de gratie pana la sfarsitul crizei
- Este nevoie ca in fiecare minister pe langa ministrul ales politic sa fie un ministru tehnocrat, expert in domeniul in cauza
- Trebuie pus in aplicare vointa poporului – parlament unicameral si restrans
Peter Istvan (UDMR)
- Sa sacrificam 1-2 zi/an si sa mergem sa verificam cum au fost cheltuiti banii nostrii de catre stat (cum se intampla de ex. in Olanda)
- Sa dezvoltam civismul si sa le invatam pe tineri sa devina mai responsabili
Ramon Moldoveanu (ARD)
- Adoptat o legislatie care sa incurajeze infiintarii marilor ferme
- Reluarea masurilor bune pentru recapitalizarea privatilor
Gheorghe Funar (PRM)
- Este nevoie de o lege pentru interzicerea utilizarii aditivelor alimentare
- Rezerva valutara al CEC ar trebui folosita pentru acordarea de credite firmelor romanesti
Ioan Cont (PRM) – agricultura :
- Este nevoie de un plan strategic pe 25 de ani ;
- Revizuirea legislatiei agricole si punerea in proprietate al oamenilor, respectiv intabularea gratuita al proprietatilor
- Infiintarea unor intreprinderi producari de utilaje agricole cu capital mixt
- Infiintarea unei institutii financiar-agricole sau CEC
- Acordarea unei finantari integrala de stat in toate ramurile agriculturii
- Infiintarea unor retele de achizitii public-privat in mediul rural.
Pentru mai multe detalii va rugam sa consultati documentele atasate.
Raspunsurile candidatilor la cele 10 intrebari le puteti gasi pe site-ul CCL – www.clc-cluj.org.
Secretariatul CCL,
Comunicat de presă privind dezbaterea publică a
Consiliului Civic Local din 21 noiembrie 2012
CONSILIUL CIVIC LOCAL CLUJ a organizat în 21 noiembrie 2012 dezbaterea publică lunară în Sala de sticlă a Primăriei, începând cu orele 17,00.
La dezbatere au participat:
Iosif Pop, fondator al Consiliului Civic Local, reprezentant a Societăţii Romane de Cancer,
Ioan Constantinescu, vicepreşedinte Camera de Comerţ si Industrie Cluj,
Carmen Ciornei, Şef serviciu Protecţie socială şi medicală din cadrul Primăriei Cluj-Napoca
Isaia Maghear, expert în protecţia mediului,
Mihaela Beu, expert în protecţia mediului,
Petre Ungureanu, Universitatea Tehnica Cluj,
Viorel Feldrihan, Agenţia Naţională, împotriva Traficului de Persoane, Ministerul Afacerilor Interne,
Ioana Borza, consilier local PNL-USL,
Ana Luduşan, preşedintă Liga Apărării Drepturilor Omului (LADO), filiala Cluj,
Emanoil Tudose, urbanist,
Roxana Bâlc, Organizaţia Naţională, Cercetaşii României,
Olga Stanciu, AFA- JOLIDON Cluj,
Daniela Cervinschi, director de proiect LADO filiala Cluj,
Augustin Zeriu, Forumul Civic Cluj,
Nicolae Grosu, Fundaţia Protecţia socială,
Pompiliu Manea, TEMCO, România,
Marius Berescu, Support for Youth Development,
Adrian Mleşniţe, Support for Youth Development,
Sârbu Mariana, intern, LADO filiala Cluj,
Cristian Moldovan,
Laura Panait,
Alin-Valentin Bratu,
Carolina Sclifos, intern LADO filiala Cluj,
Marcela Mihăiluţă, intern LADO filiala Cluj,
Dezbaterea a fost moderată de Ana Luduşan care în deschidere a prezentat ordinea de zi.
Secţiunea- Direcţii prioritare de intervenţie în politicile publice propuse de Consiliul Civic Local parlamentarilor de Cluj a fost prezentată de Iosif Pop, fondatorul Consililul Civic Local.
Cele 10 direcţii de intervenţie în politicile publice au fost identificate printr-o consultare la nivel naţional menţionează domnul Iosif Pop iar cele mai importante dintre acestea sunt:
- Învăţământul în România, şansă sau neşansă,
- Agricultura, miză pentru dezvoltarea durabilă,
- Sistemul de sănătate, Public-privat,
- Regionalizarea.
Pentru toate cele 10 direcţii de intervenţie vor fi adresate întrebări candidaţilor la parlamentare şi vor fi rugaţi să răspundă în scris. Cele mai bune răspunsuri vor fi dezbătute public.
Domnul Iosif Pop propune spre aprobarea organizarea unei dezbateri publice cu candidaţii de Cluj la parlamentare în data de 28 noiembrie 2012 începând cu ora 11,00 la Casa de Culturaă a Studenţilor, sala Europa. Se estimează că vor fi prezenţi peste 10% dintre candidaţii la parlamentare. Consiliul Civic Local oferă o bună oportunitate candidaţilor să îşi promoveze propriile programe dar şi să le adapteze în conformitate cu nevoia cetăţenilor.
Facultatea de Ştiinţe Politice şi Adminsitrative, mandatată de Primăria municipiului Cluj-Napoca să elaboreze Strategiei de Dezvoltare a municipiului Cluj-Napoca înaintează o propunere de parteneriat spre Consiliul Civic Local pentru implicare membrilor acestuia în elaborarea strategiei. Domnul Iosif Pop supune atenţie membrilor Consiliului Civic această propunere. Marius Berescu, reprezentant al „Support for Youth Development” doreşte să se implice împreună cu alţi tineri în elaborarea strategiei.
La dezbatere Domnul Emanoil Tudose afirmă că nu există regionalizare până nu suntem în stare să construim o şcoală sau o grădiniţă, cu alte cuvinte nu există regionalizare fără alocare financiară care să susţină deciziile luate la nivel local şi regional.
Domnul Ioan Constantinescu, propune două teme pentru dezbaterea cu candidaţii la parlamentare şi anume:
1. Ce primează în atitudinea politică a parlamentarului? Decizia partidului sau decizia electoratului?
2. Parlamentari aleşi să organizeze odată la şase luni întâlniri cu cetăţenii.
Domnul Augustin Zeriu afirmă că nu crede în civismul de birou, crede în civismul din uşă în uşă. .
1. Secţiunnea - Bunăstare şi responsabilitate cetăţenească – Clujul în avangarda politicilor europene de coeziune socială este prezentată de Ana Luduşan, preşedinta LADO filiala Cluj şi Carmen Ciornei, şefa Departamentului de Asistenţă Socială şi Medicală a Primăriei municipiului Cluj-Napoca.
Doamna Ana Luduşan prezintă proiectul: “Rolul dialogului social în dezvoltarea incluziunii sociale active”, proiect POSDRU 2007-2013, iniţiat de Consiliul Europei în trei ţări precum Franţa, Italia şi România, având la bază metodologia Spirall, prin care se arată că elaborarea politicilor publice trebuie să înceapă de la consultarea cetăţenească. Rezultatele proiectului arată că municipul Cluj-napoca este diferit de celelalte 7 municipii de implementare din România prin faptul că răspunsurile cetăţenilor la întrebarea: “Ce aţi face pentru dvs. şi pentru alţii pentru a avea o viaţă bună” se încadrează în familia de răspunsuri: “Atitudini şi iniţiative private”, cu alte cuvinte ei spun: Dacă guvernanţii nu ne ajută să avem o viaţă bună, suntem în stare să ne-o facem singuri.
Alt merit al clujenilor este acela că ei au format în cadrul proiectului un Grup Local de Acţiune format din:
- 2 parteneri instituţionali (Departamentul de Protecţie Socială şi Medicală al Primăriei Cluj-Napoca şi Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Cluj din cadrul Consiliului Judeţean Cluj),
- 2 sindicate puternice (Sindicatul Cartel Alfa judeţul Cluj şi Sindicatul Liber al Învăţământului Preuniversitar),
- Consulul onorific al Franţei la Cluj,
- Camera de Comerţ şi Industrie Cluj,
- 7 persoane fizice din care 3 experţi în următoarele domenii: protecţia mediului, finanţe-bănci, strategii de dezvoltare,
- 11 organizaţii neguvernamentale dintre care 3 ale patronilor şi meşteşugarilor.
Grupul Local de Acţiune a co evaluat politicile publice locale şi a identificat 7 direcţii de acţiune şi anume:
1. Promovarea Voluntariatului
2. Relaţii cu şi între instituţii şi organizaţii
3. Crearea locurilor de muncă pentru sporirea puterii de cumpărare şi reducerea excluziunii
4. Sănătate/stil de viaţă sănătos
5. Mediu
6. Promovarea tinerilor
7. Valorificarea şi promovarea talentului
Cele 7 direcţii de acţiune au stat la baza elaborării Planului Local de Acţiune prin care au fost identificare 32 de idei de proiecte. Planul Local de Acţiune este ataşat Comunicatului de presă, unde pot fi consultate cele 32 de idei de proiecte. Dintre cele 32 de idei de proiecte două au fost depuse pentru finanţare la Fondul Elveţian sesiunea iulie 2012 şi sunt în curs de evaluare.
Carmen Ciornei a prezentat modelul de inserţie socială multipartit. În cadrul proiectului au fost făcute două excursii de studiu, unul la Paris şi altul la Mulhouse în Franţa unde echipa din România a văzut şi a studiat 12 modele de inserţie socială.
Modelul multipartit constă în faptul că există trei părţi care colaborează pentru a reda demnitatea celor care sunt marginalizaţi sau trăiesc în sărăcie. Cele trei părţi implicate sunt: persoane marginalizate sau sărace, consilieri locali şi psihologi sau asistenţi sociali. Consilierii locali, asistenţii sociali şi psihologii lucrează pe durata unui an cu persoanele dezavantajate pentru a le reda demnitatea şi încrederea în forţele lor. De cele mai multe ori rezultatul este că persoanele dezavantajate îşi găsesc un loc de muncă şi îşi administrează mai bine viaţa.
La dezbatere Domnul Petre Ungureanu propune ca autorităţile române şi cele franceze să colaboreze mai eficient pentru integrarea romilor care cerşesc în oraşele din Franţa. O altă propunere extrem de valoroasă este aceea că statul român trebuie să rezolve problema nu numai a hemoragie de inteligenţă tânără, dar şi să ofere slujbe bune tinerilor care se formează la universităţi prestigioase din lume şi care sunt întâmpinaţi de autorităţi cu sloganul: „Eşti prea pregătit, nu am ce să îţi dau de lucru”.
Domnul Nicolae Grosu propune următoarele:
- Politicienii, de la consilieri locali la parlamentari, să fie obligaţi să urmeze cursuri de management politic şi administrativ,
- Parlamentarii şi consilierii locali când lipsesc de la şedinţe să li se suspende indemnizaţia de şedinţă.
Echipa de elaborare: Cluj-Napoca, 26 noiembrie 2012
Ana Luduşan,
Marcela Mihăiluţă,
Carolina Sclifos
Comunicat de Presa
urmare a dezbaterii privind proiectul noului PUG,
din 22 octombrie 2012
In ziua de 22 octombrie, ora 17:00, in Sala de Sticla din incinta Primariei, initiatorii: CCL si Grupul “Lobby pentru Cluj”, avand ca invitati pe toti consilierii locali, pe d-ul primar si pe viceprimari, cat si reprezentanti ai diferitelor institutii (publice si private, de invatamant, cultura, urbanism, mediul de afaceri), au cautat sa argumenteze nevoia votarii unui PUG care sa raspunda interesului major al orasului si al cetatenilor Clujului.
Dezbaterea a fost moderata de dl. Iosif Pop – membru al CCL.
Administratia Publica a fost reprezentat prin dl. Primar Emil Boc, d-na arh. Sef Ligia Subtirica si de urmatorii consilieri locali : dl. Ioan Pop, d-na dr. farm. Ioana Borza, dl. Giacomo Dreoni, dl. Doru Mugurel Stoica, dl. Ovidiu Florian, dl. Csoma Botond, d-na Elena-Ramona Uioreanu, d-na Steluta Cataniciu
Proiectantul noului PUG a fost prezent prin dl. arh. Adrian Borda si dl. arh. Eugen Panescu.
Au fost prezenti urmatorii specialisti, arhitecti si urbanisti : dl. arh. Tudose Emanoil – RUR, dl. arh. Gheorghe Elkan – BT RUR, arh. Mircea Dinculescu – UT, Facultatea de Arhitectura si Urbanism, arh. Zamfir Romulus – UT, Facultatea de Arhitectura si Urbanism, arh. Sorin Scripcariu, Constanta Popa – RUR.
Institutiile au fost reprezentate prin dl. Munteanu Aug. – ARACO – filiala Cluj, d-na Olga Stanciu – Asociatia Femeilor de Afaceri Cluj, d-na Lucia Cojocaru – Sindicatul Liber al Invatamantului Preuniversitar Cluj, d-na Mihaela Lutas – UBB, Facultatea de Stiinte Economice si Gestiunea Afacerilor, prof. Vasile Soporan – Universitatea Tehnica,
Acad. Prof. Marius Porumb – Academia Romana, dl. Marcel Bontidean – Politia Cluj si dl. Pascal Fesneau – Consolul Onorific al Frantei.
La reuniune au participat membrii CCL si Asociatia « Lobby pentru Cluj » – dl. Mircea Lazea – Lobby pentru Cluj, dl. Isaia Maghear, dl. Pascal Fesneau, dl. Iosif Pop.
La reuniune au participat mai multe persoane interesate.
In introducere dl. Iosif Pop a apreciat ca scopul acestei intalniri este de a aduce un aport din partea cetatenilor care au o viziune. Intalnirile precedente s-au axat pe probleme punctuale, individuale, unde nu au fost discutate interesele majore ale comunitatii. In urma acestor intalniri a fost realizat un raport in care CCL a acoperit interesele generale ale orasului si ale cetatenilor, prin cele 9 puncte.
Dl.primar Boc a aratat ca a revenit dupa o pauza de 3,1/2 ani si din aceasta cauza se afla la aceasta intalnire sa-i asculte pe specialisti, astfel incat sa se poate lua deciziile corecte la nivelul Administratiei Publice. Ceea ce se doreste este un PUG in care sa primeze interesul public, sa ofere stabilitate si sa subsumeze viziunea orasului. PUG-ul trebuie sa creeze pasii de sustinere ai dezvoltarii orasului si in acelasi timp sa fie corelat atat cu strategia orasului, cat si cu strategia zonei metropolitane.
Dl. arh. Borza a explicat ca proiectul noului PUG a fost gandit ca si un spatiu cultural modern, incercand, conform viziunii contemporane, crearea unui organism mixat functional, fara fracturi care sa-l divizeze. Insa, in prezent orasul este divizat (si din cauza diferitelor idei puse in aplicare de-a lungul istoriei), cu numeroase disfunctii. Unul dintre scopurile noului PUG fiind reducerea acestora, astfel Clujul a fost impartit in zone, care pot fi tratate in 3 moduri :
- Zone ale caror caracteristici le intareste noul PUG (deci ramane valabil destinatia lor actuala),
- Zone restructurabile, care in acest moment trec printr-un declin urban si care trebuie « reinventate » care ,in acelasi timp, vor absorbi majoritatea investitiilor,
- Teritorii neurbane, unde trebuie definite destinatiile viitoare.
Investitiile trebuie canalizate acolo, unde interesul comunitatii este mare, si in acelasi timp trebuie luat in considerare faptul ca orasul nu poate fi dezvoltat numai pe bani publici.
Dl. Borda a raspuns punctual la cele 9 intrebari formulate in Raportul realizat la incheierea discutiilor dintre: Proiectant-Primaria Cluj-Napoca si Cetateni(intalniri organizate la inceputul lunii octombrie de catre CCL):
1. In ce masura s-a reusit o corelare intre Strategia de dezvoltare a orasului pe termen mediu si Proiectul plus regulamentul noului PUG?
Raspuns : Strategia este elementul de baza, iar PUG-ul vine in intampinarea sa, incercand sa puna in aplicare obiectivele definite. De exemplu in strategie apare tema mobilitatii, oras al inovatiei, astfel s-a incercat sa creze o zona mixta, un culoar de mobilitate, de dezvoltare. A pus dezvoltarea urbanismului pe baza naturala, terenul fiind peste tot resursa urbanizarii.
2. Poate constitui noul PUG suportul trainic pentru tintele de dezvoltare a orasului in urmatoarea etapa de 75-100 de ani (similar viziunii Parcului Victor Babes )?
Raspuns: In acest moment este foarte greu sa anticipezi viitoarele directii de dezvoltare, astfel un termen realist ar fi de 20-30 de ani.
3. Avem acum suportul legal si disciplina administrativa pentru dezvoltarea urbana echilibrata, care sa nu franeze investitiile utile dar nici sa asistam la o indesire excesiva a spatiului urban ?
Raspuns: In acest moment legea urbanismului este inbunatatita; din punct de vedere tehnic este acoperitor, insa nu rezolva problemele juridico-economice. La nivel local PUG-ul este legea localitatii, in proiectul noului PUG introducerea unor diferentieri clare intre zone reprezinta un instrument précis de reglementare.
4. Are administratia locala instrumentul legal si suportul politic suficient ca sa treaca la exproprieri in folosul comunitatii ?
Raspuns: Exproprierile trebuie sa reprezinte un ultim instrument, folosite numai in cazul unor proiecte speciale, datorita costurilor mari si al amintirilor negative pe care le trezesc aceste proceduri. Nu trebuie sa uitam ca avem inca o piata imobiliara neasezata, speculativa, care ingreuneaza aplicarea acestei metode. Dezvoltarea urbana trebuie sa fie sustinuta mai ales prin investitii private.
5. Se poate astepta clujanul de rand la un tratament echilibrat intre drepturile conferite lui si drepturile dobandite prin acest nou PUG de administratia actuala si viitoare a orasului?
Raspuns: Esenta planificarii urbane este luarea in considerare al interesului cetateanului; limitand in acelasi timp speculatiile care vin in detrimentul dezvoltarii urbane.
6. Cum se vor impaca, in viitorii 20-30 de ani cele doua reglementari tintite de noul PUG:-valorificarea perimetrului urbanistic actual in detrimentul celui extins ?
Raspuns : In acest moment intravilanul municipiului este de 3 ori mai mare fata de 1990, deci nu este nevoie de introducerea unor noi terenuri in intravilan. Este nevoie ca resursele, investitiile sa fie alocate acolo unde este nevoie de ele. In procedeul de urbanizare este ideala o dezvoltare etapizata, respectiv dezvoltarea de clustere in exterior, grupate compact. Din punct de vedere al elaborarii PUG-ului este benefica criza imobiliara, fiindca cetatenii au devenit mai pretentiosi si in acelasi timp mai rabdatori.
7. Noul PUG este suportul definirii unui destin riguros si lipsit de interese subiective pentru zonele industriale ?
Raspuns : Trebuie diferentiate zonele industriale unde nu mai exista activitati industriale, zone ce trebuie restructurate dupa o procedura specificata de zonele industriale avand pozitii interesante pentru dezvoltare ,care isi pastreaza destinatia.
8. Incadrarea in regimul maxim de inaltime propus pentru edificarea edilitara,va fi in masura sa stimuleze obtinerea unui grad vesteuropean de confort, dar si sa concentreze marii prestatori de servicii in domeniile: IT, Invatamant superior, Sanatate, Financiar-bancar, Comercial, Targuri si expozitii, Cercetare avansata ?
Raspuns : Trebuie sa fim realisti si sa vedem scara lucrurilor – nu suntem o metropola la nivelul marilor orase din Vestul Europei, iar acest lucru se reflecta si in regimurile de inaltime propuse in noul PUG.
9. Cat de mult faciliteaza prevederile proiectului propus, explozia Zonei de Dezvoltare Metropolitana si cum se coreleaza cu asteptarile structurilor administrative si sociale care sunt cuprinse in perimetrul ei?
Raspuns: In acest moment zona metropolitana este numai o declaratie de interese, iar noul PUG nu poate reglementa toata Zona Metropolitana.
Participantii la reuniune au avut urmatoarele luari de pozitii:
- Arh. Elkan Gheorghe (RUR):
- Organizatiile de urbanism din localitate s-au asociat pentru a transmite un punct de vedere unitar, comun asupra acestui proiect,
- In primul rand este nevoie de stabilitate, interesul public fiind primordial.
- In acest moment PUG-ul nu arata o imagine al viitorului, ci o imagine al prezentului.
- Filozofia pe care s-a cladit noul PUG sa fie inclusa in proiect, la diferitele niveluri de detalii, sa fie cunoscute de toti, iar continutul lucrarilor propuse sa corespunda acestei gandiri.
- Trebuie analizate studiile de fundamentare ale diferitelor proiecte astfel incat sa nu existe neconcorcondante.
- Este nevoie de viziune pentru realizarea unei retele de accese din perspectiva unui oras de 400-500 mii spre 1 mil. de locuitori, cu legatura la autostrada ; terenurile sa fie parcelate pentru realizarea de drumuri de acces.
- Zonele industriale trebuie regandite, o varianta ar fi ca Administratia locala sa le cumpere cu scopul realizarii proiectelor demarate.
- Exista putine zone verzi, singurele care rezolva problema calitatii aerului ; conform proiectului noului PUG nu pot fi introduse noi zone verzi in intravilan.
Dl. Prof. Soporan Vasile (Universitatea Tehnica) :
- Este nevoie sa reducem discontinuitatile avute si sa realizam o analiza critica a ceea ce s-a facut.
- Inainte de perioada interbelica exista regula celor 100 de ani – valabilitatea utilitatii trebuia sa fie de cel putin 100 de ani
- In perioada interbelica exista dezideratul « sa fim in rand cu occidentul »
- Care este filozofia acestei perioade ? Ar trebui combinate aceste 2 principii impreuna cu directivele, documentele UE din domeniul urbanismului, astfel incat fiecare specialist sa se apropie, sa se documenteze in propriul domeniu din acestea si sa rezulte un proiect care sa se bazeze pe urbanism sustenabil, transparent si eficient.
Dl .Pascal Fesneau (Consolul Onorific al Frantei la Cluj-Napoca)
- Din punctul de vedere al unui potential investitor este nevoie de stabilitate, dar si de flexibilitate (de exemplu daca un investitor doreste sa cumpere cateva hectare de teren pentru a realiza o investitie de anvengura, care este flexibilitatea in reconfigurarea destinatiei terenului ?– daca de ex. exista parcele de terenuri alaturate cu destinatie industial, pentru IMM-uri sau servicii, vor putea fi schimbate destinatiile acestora?)
- O alta intrebare la care nu s-a raspuns – care va fi politica publica privind trasarea utilitatilor – gaz, curent, apa/canalizare?
- Dl. Arh. Borda a dat urmatoarele precizari – pot fi realizate investitii de tip Greenfield, care sa fie legate de oras, insa este nevoie de suport legislativ, iar in cazul reutilizarii unor zone industriale moarte (ex. Clujana) este nevoie de discutii cu actualii proprietari privind restructurarile si orientarile catre alte activitati.
D-na Olga Stanciu (Asociatia Femeilor de Afaceri Cluj)
- Viziunea fara actiune reprezinta vise, iar actiunea fara viziune este pierdere de timp, iar AFA va sustine orice initiativa constructiva.
- In momentul actual suntem intr-o criza morala, etica, financiara ; avem nevoie de modele ; sportul si mai ales sportul de echipa da lectii de viata si creaza valori, astfel este nevoie de o deschidere in acest domeniu.
Dl. Pop Ioan (consilier local)
- PUG-ul trebuie sa fie un proiect generos, care sa ofere solutii pentru toata lumea ; daca blocam interesele oamenilor nu am realizat un PUG nici pentru urmatorii 10 ani
Dl. Arh. Zamfir Romulus
- Una dintre permanentele probleme este conflictul dintre politicile urbane reale si cele de pe hartie ; lucrurile trebuie atent discutate, fiindca in acest moment nu stim ce vrea Clujul, se merge numai la nimereala.
- In acest moment sunt unele neconcordante ce trebuie rezolvate – in centru exista din punct de vedere urbanistic mai multe deficiente, existand reglementari prea generale ; prelungirea pistei la 3.500m presupune demolarea unei parti din noua centura occolitoare, ceea ce este un non-sens, in zona Hoia exista zona cu alunecari de teren, insa se construieste in continuare fara probleme; exista nenumerate terenuri suprapuse, cu probleme juridice.
Dl. Stoica Doru Mugurel (consilier local)
- Este nevoie de transparenta, fara derogari, insa procedura negocierii lasa loc la interpretari, unde va acea castig de cauza interesul investitorului si nu interesul populatiei.
D-na Catanaciu Steluta (consilier local)
- Procedura negocierii este similara cu derogarile din vechiul PUG, cand a domnit haosul.
- Consilierii locali au cerut o situatie reala si completa cu terenurile pe care Administratia le detine, proiectantul noului PUG a primit aceasta informatie ? Cum poate CL sa voteze nestiind ca mai are un teren altundeva ce poate fi utilizat ?
- Dl. Arh. Borda (proiectantul noului PUG) : negocierea va fi limitata, astfel incat sa fie armonizat interesul public cu cel privat ; legat de situatia terenurilor apartinand domeniului public, nu crede ca exista, insa este mai important domeniul privat al Administratiei.
Dl. Isaia Maghear
- Cel mai important este ca Administratia Locala si proiectantul sa preia ideile bune, si cele care o sa mai vina, fiindca scopul final este ca administratia locala sa aiba un instrument de lucru clar, fara dubii cu care sa se poate lucra.
D-na Subtirica
- Este important sa fie respectate niste reguli clare ale UE, astfel incat sa avem un instrument de lucru clar, fara ocolisuri.
Concluziile aduse de aceasta intalnire ne confirma ca suntem in fata unui proiect insuficient conturat prin tema data si cu multe aspecte de discutat si de reglementat.
Pozitia dlui primar Emil Boc aduce in prim plan nevoia elaborarii strategiei de continuitate la cea existenta, corelat cu Zona Metropolitana si finalizata cu organizarea dezbaterii publice pretinsa de legiuitor.
CCL apreciaza interesul consilierilor locali prezenti, ca o modalitate de asumare reala a responsabilitatii lor in fata celor care i-au ales si spera ca votul lor final sa ofere Clujului sansa dezvoltarii durabile ca si oras metropola importanta a Europei de Sud Est.
Secretariatul CCL,
PROCES VERBAL
al reuniunii Consiliului Civic Local Cluj-Napoca
din 17 octombrie 2012
Incheiat azi, 17 octombrie 2012, cu ocazia sedintei lunare a CCL, care a avut loc in sala de sedinte a CL Cluj-Napoca, incepand cu ora 17,00.
Ordinea de zi anuntata prin convocator a fost sustinuta prin rapoartele scrise sau verbale de cei nominalizati.
Dezbaterile s-au purtat dupa prezentarea pozitiilor referentilor la urmatoarele puncte:
- Analiza hotararilor CL de la ultimul raport si pana la zi.
- Noutati legislative cu impact asupra administratiei locale si asupra cetatenilor Clujului.
- Sumarul problemelor sesizate de cetateni in urma “Dezbaterii proiectului noului PUG”.
- Rapoartele verbale ale membrilor CCL care au participat la sedintele comisiilor de specialitate ale CL.
- Definirea proiectelor CL pentru urmatorii 4 ani, in corelare cu prioritatile cetatenilor, reiesite din dezbaterile publice, si cu bugetul alocat.
La sedinta lunara au fost prezenti urmatorii membrii ai CCL: Gabriella Purja – voluntar LADO -judecator, Mihaela Beu – expert pe mediu, Emanoil Tudose – urbanist, Mircea Barna – patron, Isaia Maghear – expert pe mediu, Iosif Pop – economist, Augustin Zeriu – Forum Civic Cluj, Surd Vasile – profesor universitar, Zamfir Romulus – architect, cat si reprezentanti ai Lobby Cluj: Somodi Florin, Buia Doru, Lazea Mircea, studenti.
Din materialele prezentate si din dezbaterile purtate au fost retinute si adoptate urmatoarele luari de pozitie publica:
1. Este de salutat preocuparea sporita al autoritatilor pentru procesele in care sunt implicate. Era asteptat de multa vreme un interes mai mare din partea Primariei si al Consiliului Local fata de procesele in care sunt implicate, ca si parat si care pe langa faptul ca strica reputatia institutiei presupun si plata unor sume importante ca si daune sau cheltuieli de judecata, sume care ar putea fi utilizate cu folos in alte domenii. Este necesar si tragerea la raspundere al persoanelor, angajati al Primariei responsabili de greselile din cauza carora Primaria si Consiliul Local au fost actionate in judecata si au pierdut diverse procese.
2. Privind noutatile legislative, prin OUG 46/2012 au fost modificate mai multe legi electorale, modificari care in loc sa clarifice problemele din acest domeniu, mai mult le complica (ex. Cartile de Alegator sunt introduse numai din 2016, prevederile privind Registrul Electoral National demareaza numai din 2013).
Nu este nicio corelare intre reglementarile aduse – apar noi agentii regionale iar alte agentii regionale devin locale – fapt ce ingreuneaza lucrul cu aceste institutii.
3. In urma dezbaterilor cu cetatenii – organizatede catre CCL – in legatura cu noul PUG au fost sumarizate in raportul atasat principalele concluzii;
D-ul Iosif Pop propune ca acest raport sa fie transmis executivului Primariei si membrilor alesi ai CL si care sa stea la baza dezbaterilor de luni, 22 octombrie, precizand, totodata ca invitatiile catre toti consilierii locali au fost trimise in baza intelegerii convenita cu leaderii de grupuri, cu viceprimarii si cu d-ul primar Emil Boc.
Asadar, in ziua de 22 octombrie, ora 17:00, in Sala de Sticla din incinta Primariei, initiatorii: CCL si Grupul “Lobby pentru Cluj”, avand ca invitati pe toti consilierii locali, pe d-ul primar si pe viceprimari, cat si reprezentanti ai diferitelor institutii (publice si private, de invatamant, cultura, urbanism, mediul de afaceri), vor cauta sa argumenteze nevoia votarii unui PUG care sa raspunda interesului major al orasului si al cetatenilor Clujului.
4. In legatura cu participarea membrilor CCL in comisiile pe domenii, pana la acest moment d-ul arh. Tudose a participat la sedinta Comisiei pentru urbanism, amenajarea teritoriului si protectia mediului si d-ul Zeriu la sedinta Comisiei pentru invatamant, cultura, culte, drepturile omului, minoritati si societatea civila, bucurandu-se de o primire deschisa.
D-ul Tudose a apreciat ca nivelul profesional al lucrarilor prezentate spre avizare in comisia de urbanism a scazut mult, ca sunt lucrari slabe proiecte de cladiri cu structuri neizolate, fara locuri de parcare, etc.
Din punct de vedere urbanistic multe proiecte importante ale orasului, precum stadionul sau Centrul Multifunctional sunt inghesuite in centrul orasului, fara locuri de parcare sau fara un spatiu inconjurator frumos facut; sau ca exista cladiri monumente istorice valoroase, lasate in paragina ( ex. cladirea Continental).
D-ul Zeriu a participat la 2 sedinte ale comisiei IV, unde a fost bine primit. Dansul a propus d-nei viceprimar un proiect de educatie civica facut de intelectualii din Cluj.
D-ul Iosif Pop a relatat ca a reusit sa discute cu toti presedintii de comisii ai CL, iar membrii CCL desemnati sa reprezinte CCL in aceste comisii pot obtine informatii de la comisii sau de la D-ul Bobina. De regula comisiile CL se intrunesc inaintea sedintelor de CL.
5. Legat de “Definirea proiectelor CL pentru urmatorii 4 ani, in corelare cu prioritatile cetatenilor, reiesite din dezbaterile publice, si cu bugetul alocat” scopul CCL este ca pana la definitivarea si votarea bugetului pe 2013, CL sa analizeze propunerile si proiectele de realizat in urmatorii 4 ani in Cluj-Napoca, iar pe baza devizelor si estimarilor de cost sa fie fundamentate bugetele anilor care vin..
Pentru mai multe detalii privind acest subiect va rugam sa consultati materialele atasate.
Continuand traditia inceputa acum mai bine de opt ani in perioada urmatoara CCL pregateste intalniri cu candidatii la alegerile parlamentare din decembrie anul current, scop in care sunt chemati membrii CCL, grupul “Lobby pentru Cluj” si ONG-urile sa participle cu proiecte, propuneri, intrebari si solutii.
18 octombrie 2012
Secretariatul CCL
Definirea pachetului de proiecte pe urmatorii 4 ani a municipiul Cluj-Napoca
Propunerile Comisiei de Experti
PROCES VERBAL
al reuniunii Consiliului Civic Local Cluj-Napoca
din 18 iulie 2012
Ordinea de zi anuntata prin convocator a fost sustinuta prin rapoartele scrise sau verbale de cei nominalizati.
Dezbaterile s-au purtat dupa prezentarea pozitiilor referentilor la urmatoarele puncte:
- Analiza hotararilor CL dela ultimul raport si pana la zi.
- Noutati legislative cu impact asupra administratiei locale si asupra cetatenilor Clujului.
- Grija clujenilor pentru calitatea mediului inconjurator.
- Stabilirea programului si obiectivelor CCL pentru perioada octombrie 2012-iulie 2013.
La sedinta lunara au fost prezenti urmatorii membrii ai CCL: Mihaela Vrabete-consultant, Gabriella Purja-voluntar LADO-judecator, Mihaela Beu-expert pe mediu, Emanoil Tudose-urbanist, Mircea Barna-patron, Adrian Coroian-presedinte patronat LIR, Iosif Pop-economist, cat si reprezentanti de ONG-uri clujene: Vasile Iuga-societatea cultural “Pro Maramures”, Ciocsanu Lucretia-societatea cultural”Pro Maramures”, Silvia Maghiar-Mabeco, Ramon Moldoveanu-LIR.
Din materialele prezentate si din dezbaterile purtate au fost retinute si adoptate urmatoarele luari de pozitie publica:
- Activitatea CL s-a mentinut redusa, avand loc o singura sedinta, in care, pe langa deliberarile administrative uzuale (PUZ, PUD, inchirieri, dezmembrari, organizare interna, etc) au fost supuse dezbaterii si alte aprobarii ca: lista tinerilor in drept sa primeasca o locuinta sociala, lista cuplurilor care au implinit 50 de ani de casatorie, Nominalizarea membrilor comisiei pentru vanzarea spatiilor comerciale, etc.
Consiliul Civic Local considera ca Executivul Primariei Cluj-Napoca ar fi trebuit sa puna pe ordinea de zi a noilor alesi cel putin urmatoarele urgente:
- situatia executiei bugetului local la momentul preluarii mandatului,
- situatia imprumuturilor CL, starea financiara si a fluxurilor de numerar pentru anul in curs,
- situatia marilor litigii in care Primaria sau Consiliul Local Cluj-Napoca se afla cu: CF Integrator, ACI si consortiul, Iris Ventures Ltd., Impact , Diferit, unde valoarea daunelor solicitate este peste 275.000.000 euro,
- obiectivele si proiectele municipiului, asumate de CL pentru urmatorii 4 ani,
- responsabilitatile si obligatiile legale ale consilierilor nou alesi.
Parcurgand continutul Avizului de Mediu dat pentru proiectul noului PUG, membrii CCL revin cu solicitarea de reluare a Dezbaterii Publice, alaturi de toti consilierii nou alesi, pornind de al constatarea ca problemele prezentate, verbal si in scris, de catre cetateni si ONG-uri au ramas nerezolvate.
- Liberalizarea etapizata a comertului cu gaze naturale, cu energie electrica si termica, noile reglementari ale Guvernului in sectorul sanatatii, modificarile la legea mediatizarii conflictelor au impact major in societate iar administratia locala este chemata sa anticipeze impactul si sa gestioneze consecintele lor.
- Aducerea problemelor de mediu in Noua Strategie de Dezvoltare Durabila a Clujului presupune, dupa societatea civila si expertii ei, sa gandim aplicat “societatea reciclarii”, sa alocam mai mult capital pentru problemele de mediu, selectarea deseurilor menajere sa aiba loc efectiv si sa fie integrata cu procesul de prelucrare, groapa ecologica sa fie redimensionata in raport cu procesul de prelucrare, companiile private sa fie incurajate si sustinute in proiectele de mediu asumate.
- Temele si calendarul dezbaterilor civice din perioada octombrie 2012-iulie 2013 au fost definitivate cu membrii si expertii CCL si sunt atasate prezentului proces verbal si afisate pe site-ul Consiliului Civic Local Cluj-Napoca.
Secretariatul CCL
PROCES VERBAL
al reuniunii Consiliului Civic Local Cluj-Napoca
din 20 iunie 2012
incheiat azi, 20 iunie 2012, cu ocazia sedintei lunare a CCL, care a avut loc in Sala de Sedinte a CL Cluj-Napoca, incapand cu ora 17.00.
Ordinea de zi anuntata prin convocator a fost sustinuta prin rapoartele prezentate de cei nominalizati,(din care,doua sunt anexate prezentei), a fost:
- Analiza hotararilor CL de la ultima intalnire pana la zi.
- Noutati legislative cu impact asupra administratiei locale.
- Cerinte si metode pentru adancirea dialogului dintre clasa politica(administratia locala)si cetateni.
- Diverse.
Sedinta a fost condusa de Iosif Pop si sustinuta de Dorin Rusu, care au prezentat rapoarte distincte la subiectul nr. 3.
La reuniune au fost prezenti urmatorii membrii ai CCL: Emanoil Tudose-urbanist, Dorin Rusu-aviator, Iosif Pop-economist, Vasile Surd-profesor UBB, Augustin Zeriu-profesor, Aurel Coltor-inginer, Gabriella Purja-judecator, Mihaela Vrabete-consultant independent, Ionel Vitoc-arhitect. Ca invitat a fost prezent dl.Andrei Ardelean-reprezentant al societatii Hermes IT srl.
Din materialele prezentate au fost retinute urmatoarele:
- Activitatea Consiliului Local a fost redusa din cauza campaniei electorale si a alegerilor locale si nu retinem alte aspecte relevante fata de care sa se pozitioneze CCL. Numele candidatilor reusiti la alegeri cat si a primarului nou ales sunt cunoscute din presa, astfel ca se asteapta validarea si constituirea lor in noul Consiliu Local.
- Noutatile juridice prezentate de dna.Gabriella Purja sunt in esenta urmatoarele:
- modificarea legii administratiei publice locale-cu schimbari importante pentru instante si reprezentantii oficiali ai administratiei,
- ordonantele de Guvern,privitoare la salarizare,cresterea indemnizatiei de revolutionar,reducerea cheltuielilor publice cu protocolul,plecarile in delegatii externe,restrictionarea angajarii de consultanta juridica privata in administratie si regiile statului,etc,
- modificarea prevederilor Codului Fiscal,privind limitarea deductibilitatilor si majorarea plafonului pentru declarantii de inregistrare de platitori de TVA,
- modificarea Legii invatamintului,cu privire la clasa pregatitoare si la acreditarile pentru pregatirea de doctoranzi,
- aparitia legii nr.76/2012 pentru punerea in aplicare a Codului de Procedura Civila(cu exprimarea scepticismului privind modul de punere in aplicare),
- legea 84/2012,pentru suspendarea restituirii unor drepturi salariale in administratie,constatate ca necuvenite de catre Curtea de Conturi.
Pe fondul reglementarilor prezentate au fost intrebari si opinii exprimate de dnii.Dorin Rusu,Vasile Surd,Aurelian Zeriu.
- Dupa prezentarea celor doua rapoarte atasate,au fost formulate propuneri si opinii de catre:
- dl.Aurel Coltor-pentru punerea in aplicare a prevederilor Legii 393/2004 de catre consilierii nou alesi si organizarea de dezbateri pe baza de rapoarte ale consilierilor si alesilor pe circumscriptii,
- dl.Vasile Surd-pentru organizarea unei dezbateri cu universitatile pe tema “doctoratului si a plagiatului”,
- dl.Emanoil Tudose-pentru constituirea unui colectiv mixt de experti care sa prezinte cerintele de corelare a noului PUG cu Strategia Dezvoltarii Durabile a Clujului,la o intalnire comuna cu consiliul nou ales(dna Mihaela Vrabete,dl.Elkan,),
- dna.Gabriella Purja-pentru punerea sub dezbatere publica a problemelor de cadastru si carte funciara,cu invitarea de experti(dna.jud.Chis Ana Maria) si de responsabili ai Oficiului de Cadastru si Carte Funciara Cluj,
- dl.Ionel Vitoc-revine cu propunerea ca sub organizarea dlui Aurel Coltor sa aiba loc prezentari si dezbateri pe plansele si regulamentul propus la noul PUG,
- dna.Gabriella Purja-pentru prezentarea scrisa, la intalnirea preconizata cu consilierii locali, a responsabilitatilor si obligatiilor ce le au fata de cetateni.
- Toate propunerile din rapoartele prezentate cat si din discutii,au fost acceptate astfel ca pana la urmatoarea intalnire din 21 iulie a.c.se vor contura temele dezbaterilor si intalnirilor din 2012/2013 si se vor prezenta nominal persoane si personalitati care sa adere voluntar la calitatea de membru in CCL,respectiv sa fie nominalizati ca reprezentanti ai CCL in Comisiile de specialitate din CL si la sedintele CL.
- La punctul “diverse”, dl.Aurel Coltor prezinta rolul si efectul nociv si negativ al televiziunilor si mentioneaza ca adera intrutotul la pozitia publica exprimata de clericii bisericesti.
Dl.Andrei Ardelean isi exprima disponibilitatea de a actualiza site-ul CCL si realizarea pe acces pentru postarea de opinii,pareri,solutii,etc din partea cetatenilor,oferta acceptata si care urmeaza a fi detaliata in viitorul apropiat.
Secretariatul CCL,
Starea dialogului intre clasa politica si cetateni in 2012
METODE PENTRU ADANCIREA DIALOGULUI DINTRE CLASA POLITICA SI CETATENI
CONFERINTA DE PRESA – CONCLUZII MESE ROTUNDE |
Cluj-Napoca, 7 iunie 2012 |
MASA ROTUNDA PE TEMA
“Viziunea dezvoltarii durabile a Clujului” si
CONFERINTA DE PRESA
“Agenda cetateanului versus agenda politicianului la Cluj-Napoca“
Comunicat de Presa
al reuniunii Consiliului Civic Local Cluj-Napoca
din 21 mai 2012
Membrii CCL si invitatii prezenti la reuniunea care a avut loc in data de 16 mai 2012 in sala de sticla a Primariei Cluj-Napoca au dezbatut temele ordinii de zi prealabil anuntate:
- Analiza hotararilor luate in CL, de la ultimul raport si pana la zi
secretariatul CCL - Noutati legislative cu impact asupra administratiei locale
d-na Gabriella Purja - Luari de pozitie pe baza raspunsului primit de la comisia de elaborare al noului PUG
Arh. Ionel Vitoc, arh. Emanoil Tudose, dl. IsaiaMaghiar - EVOLUTIA FENOMENULUI JUDICIAR IN Romania- 2011
d-na Gabriella Purja - Diverse probleme sesizate de catre cetateni
Sedinta a fost condusa si dezbaterea a fost moderata de d-na Gabriella Purja – membru al CCL.
La reuniune au participat membrii CCL – dl. Pop Iosif, d-na Ludusan Ana, d-ul Vitoc Ionel, d-ul Isaia Maghear, d-ul Barna Mircea, d-ul Ungureanu Petre, d-ul Zamfir Romulus.
Justititia a fost reprezentata prin d-na Pura Ancuta – judecator Presedinte al Judecatoriei Cluj- Napoca si d-ul Mirel Ionescu – avocat in cadrul Baroului Cluj.
La reuniune au participat mai multe persoane interesate.
La primul punct s-a aratat ca, in perioada care a trecut de la ultima intalnire a CCL nu au aparut acte normative esentiale, exceptand Decretul Presedintelui Romaniei nr. 371/2012 (M.of. 302/7 mai 2012) prin care a fost numit NOUL Guvern al Romaniei.
D-na Ana Ludusan – membru CCL a prezentat concluziile Proiectului vizand Politici locale pe baza indicatorilor de bunastare construiti cu cetatenii, locuitori ai Municipiului Cluj-Napoca,
Dezbaterea s-a axat pe subiectul principal – “Starea Justitiei”. D-na Purja a prezentat starea justitiei din Romania:
• Anul 2011 a fost cel mai incarcat an din istoria justitiei romanesti
• Durata de solutionare a cauzelor a ramas aceeasi ca si in anul precedent, in ciuda cresterii incarcaturii pe judecator/procurer
• Insuficienta autonomiei financiare a instantelor si parchetelor , lipsa resurselor umane si materiale,ordonatorii principali de credite( ministrul si procurorul general) actionand cu ignorarea oricarei transparente in repartizarea fondurilor.
• Lipsa unor spatii adecvate la foarte multe instante, situatie grava de actualitate, dar care va constitui un impediment in buna desfasurare a activitatii instantelor, in baza procedurilor instituite de noile coduri., ce vor intra in vigoare in viitorul apropiat
• Incoerenta reglementarilor , asociata cu multitudinea actelor normative, cel mai adesea continand prevederi contradictorii in majoritatea domeniilor de legiferare.
Pentru mai multe detalii va rugam sa consultati materialul atasat.
D-na Pura Ancuta, judecator a facut cateva aprecieri asupra actului de justitie din Cluj-Napoca:
• Fata de anul 2010, 2011 a adus mai multa stabilitate la Judecatoria Cluj-Napoca, ceea ce se datoreaza in parte si cresterii numarului de judecatori.
• Un parametru de referinta il constituie primul termen de judecata, care in 2010 in unele cazuri era stabilit la 11 luni de la inregistrare, in timp ce in momentul de fata sunt inregistrate cazuri cu primul termen la 1 noiembrie, ceea ce inseamna 5,5 luni. Si acest termen este prea lung, insa constituie o imbunatatire fata de perioada precedenta.
• Numarul de cazuri inregistrate a scazut de la peste 41.000 de cazuri in 2010, la 34.000 de cazuri in 2011. Numarul cazurilor de executare silita a scazut, in timp ce numarul cazurilor de complexitate medie si mica a ramas constant. Numarul cazurilor penale legate de legea circulatiei sau furturile calificate a crescut.
• Din pacate oamenii merg la judecata si pentru motive minore, chiar si atunci cand nu au dreptate si nu accepta medierea.
• Printre problemele actuale ale Judecatoriei Cluj-Napoca se numara:
- lipsa de personal (din 15 posturi de judecatori cat este necesar, au fost aprobate numai 5 posturi de judecatori; per ansamblu Judecatoria se confrunta cu lipsa de personal auxiliar – grefieri, arhivari);
- Lipsa de corelare (la cele 5 posturi de judecator aprobate nu s-au aprobat si 5 posturi de grefieri, lucru absolut necesar);
- alocarea inadecvata a posturilor;
- perioada mare de solutionare a diferitelor dosare se datoreaza in parte si dosarelor prost facute si timpului mare de realizare a diferitelor expertiaze cerute (sunt expertize care se fac numai dupa 8-12 luni de la solicitarea probei si sunt urmate cel mai adesea de contraexpertize, care determina noi amanari.)
- odata cu intrarea in vigoare al noului Cod de procedura civila vor fi probleme de punere in aplicare – codul prevede infiintarea unor camera de consiliu, care nu exista. In mod normal aceste camere vor fi de fapt birourile judecatorilor, insa la Cluj intr-un birou lucreaza 5-6 judecatori.
In cadrul dezbaterii au fost punctate urmatoarele:
D-ul Ungureanu – ce se poate face pentru limitarea violentei, a huliganismului si a delincventei stradale care nu sunt sanctionate cu pedepse privative de libertate si care din acest motiv genereaza in mod cert grave fapte antisociale si in viitor si in cazul carora indulgenta nu aduce nimic bun? Ar fi foarte bine daca si justitia romana ar aplica sanctiuni mai diversificate, ca in alte state , unde s-a constatat ca obligarea la efectuarea unor munci in interes obstesc este foarte eficienta.
D-na Pura – Din pacate in acest moment avem deficiente in legislatie, deficiente care sunt corectate de noul Cod.penal. Si in acest moment exista termenul de “suspendare sub supraveghere” care inseamna consiliere, supraveghere in familie, acordare de sprijin pentru gasirea unui nou loc de munca. Noul cod reglementeaza si acest aspect mai strict.
D-ul Pop – ce ar trebui sa faca societatea civila clujeana astfel incat sa contribuie la imbunatatirea starii justitiei, prin mijloacele specifice de care dispune.
D-na Pura – ar trebui pornit de la educatie si informare – inca din clasa 1 ar trebui sa se introduca un curs “educatie juridico-civila” (dupa modelul altor tari) prin care copiii sa invete rolul impacarii si medierii. La noi din pacate oamenii se judeca pentru orice si nu isi asuma raspunderea pentru faptele savarsite si nu accepta medierea.
D-ul Ionescu (avocat) – in acest moment oamenii nu inteleg faptul ca medierea inseamna un dialog; nu se cunoaste indeajuns institutia medierii. Ca si in cazul altor tari, acceptarea medierii necesita o schimbare de mentalitate, ceea ce necesita timp.
D-ul Barna – in acest moment prea usor se da verdictul de faliment in cazul firmelor aflate in dificultati.
D-na Pura – prin definitie, procesele de gen sunt niste procese care dureaza destul de mult, iar judecatorul aplica numai legea.
La final au fost facute urmatoarele aprecieri:
• numai din eficientizarea modului de organizare a instantelor de judecata s-ar putea economisi multi bani (d-ul Iosif Pop)
• justitia a crescut in ultima perioada in ochii cetateanului (d-ul Maghear).
D-ul Iosif Pop a lansat invitatia pentru organizarea unei audieri publice cu participarea unor oameni din sistem si al politicienilor pentru gasirea unor solutii practice pentru impbunatatirea si eficientizarea actului de justitie.
Privind proiectul noului PUG, CCL isi mentine propunerea de reluare a intregii proceduri de evaluare a mediului, tinand cont de noua varianta propusa pentru PUG. In acest sens va fi depusa o adresa la Agentia Regioanala de Protectia al Mediului Cluj.
Biroul de comunicare CCL.
Audierea publică cu tema
“Lider si proiect pentru Cluj”
din 26 aprilie 2012
“In data de 26.04.2012 s-a desfasurat audierea publică cu tema “Lider si proiect pentru Cluj”, organizat de Grupul de Iniţiativă LOBBY PENTRU CLUJ, Consiliul Civic Local, Facultatea de Stiinte Economice si Gestiunea Afaceriilor, Fundatia Ratiu pentru Democratie, “Actionam Responsabil”- Reteaua Sociala RSC, Televiziunea Transilvania Live! si Ziarul Faclia.
Concluzia audierii a fost ca orasul are nevoie de un vizionar, capabil sa puna clujenii sa gandeasca si sa munceasca in jurul unui proiect care sa transforme municipiul in urmatorii 15 ani in metropola europeana. Proiectul metropolei europene sa fie astfel gandit incat orice finantator sa doreasca sa investeasca in el. (A se vedea modelul Malmo din Suedia).
CCL a depus o serie de intrebari legate de PUG la care a primit urmatoarele raspunsuri:
Rapsunsuri – observatii la raportul de mediu si PUG – CLUJ Napoca
CCL – Observatii PUG Inregistrare Mediu
Raport sinteza Audierea Lider si Proiect pentru Cluj 26 aprilie
Comunicat de Presa
al reuniunii Consiliului Civic Local Cluj-Napoca
din 18 ianuarie 2012
Membrii CCL si invitatii prezenti la reuniunea care a avut loc in data de 18 ianuarie 2012 in sala de sticla a Primariei Cluj-Napoca au dezbatut temele ordinii de zi prealabil anuntate:
- Analiza hotararilor luate in CL, de la ultimul raport si pana la zi – secretariatul CCL
- Noutati legislative cu impact asupra administratiei locale – Gabriella Purja
- Centurile ocolitoare ale Clujului si infrastructura regionala; functionalitatea lor – Aurel Coltor
- Pozitia publica a CCL fata de propunerile administratiei locale pentru proiectul noului PUG – colectivul de specialisti CCL.
- Evolutiile proiectului comunitar ”Centrul Cultural Multifunctional Cluj” – arh. Ionel Vitoc
- Diverse probleme sesizate de cetateni
Sedinta a fost condusa si dezbaterea a fost moderata de dl. Iosif Pop – membru al CCL.
La reuniune au participat membrii CCL – dl. Coltor Aurel, dl. Barna Mircea, dl. Rusu Dorin, d-na Purja Gabriella, d-na Ludusan Ana, dl. Pascal Fesneau, dl. Ionel Vitoc, dl. Isaia Maghear, dl. Surd Vasile, dl. Grosu Nicolae, dl. Dr. Simu Horia, dl. Ungureanu Petre; arh. Gh. Elkan, arh. Emanoil Tudose, d-na Beu Mihaela, dl. Manea Pompiliu, dl. Kerekes Sandor, d-na Mangra Dorina.
Autoritatile au fost reprezentate prin dl. dep. Adrian Gurzau si de d-na consilier local Steluta Cataniciu.
- La primul punct, sustinut de Mosescu-Dobra Imola, au fost discutate si dezbatute urmatoarele subiecte de interes:
- Proiectul privind amenajarea unui crematoriu uman in incinta Cimitirului Manastur. Legat de acest subiect parerile au fost impartite:
- un incinerator uman trebuie construit in afara orasului (d-na Purja)
- in anii ’70 Capela din cimitirul Manastur a fost proiectat sa adaposteasca si un incinerator uman, care din diverse motive nu a mai fost construit, proiectul fiind executat partial. Proiectul in momentul respectiv a fost gandit sa aiba cele mai noi servicii si sa raspunda problemei aglomeratiei. (arh. Elkan, dl. Ungureanu, arh. Vitoc)
- datorita faptului ca exista o HCL iar asocierea intre Primarie si firma privata a fost facuta, odata cu revocarea HCL Administratia locala poate fi atrasa intr-un nou proces. Ar trebui ajuns la o intelegere cu firma privata – definit
- noua locatie sau data o prima (d-na consilier local Cataniciu)
- trebuie luat in considerare si latura spirituala al problemei – datorita religiei (majoritatea populatiei fiind ortodoxa) foarte putine persoane ar opta pentru incinerare. (dl. dep. Gurzau)
- proiectul nu a produs efecte, dat fiind faptul ca nu are toate avizele, deci Administratia locala nu poate fi dat in judecata. (dl. dep. Gurzau)
- In urma dezbaterilor, CCL a adoptat urmatoarea pozitie: trebuie aplicata legea; proiectul crematoriului trebuie sa se intoarca in dezbatere publica, si sa existe o dezbatere de principiu, separat de detaliile tehnice, din care sa se traga concluziile privind oportunitatea sau inoportunitatea proiectului pentru comunitate.
- Problemele de natura juridica legate de “Cartierul Lomb”:
- CCL isi sustine pozitia adoptata in aprilie 2007, privind caracterul neavantajos al acestui proiect pentru oras, mai exact: “Chiar daca municipalitatea are 51% din capitalul societatii nou create, si-a numit numai 1 administrator de forma, in timp ce partenerul privat are 2 administratori, printre care si Presedintele executiv. Pe langa acest fapt in contract este prevazut textul “Autoritatea contractanta va respecta deciziile investitorului si nu va bloca activitatea noii societati prin exercitarea votului sau majoritar in AGA”, ceea ce prejudicieaza interesele municipalitatii. Terenul, adus ca aport la capitalul social, devine proprietatea societatii nou create, fara ca municipalitatea sa poata bloca instrainarea lui.”
- In momentul aprobarii proiectului, in Cluj exista o cerere de locuinte care urma sa fie satisfacuta prin proiectele Lombul si Tineretului. Prin prevederile nevantajoase pentru municipalitate, investitorul privat vroia sa se asigure de influentele politice, fiind vorba de proiecte de lunga durata.
Daca nu venea criza, proiectele respective erau de mult finalizate fara nici o problema (dl. dep. Gurzau) - Din pacate in cadrul Primariei exista numai 2-3 juristi fara nici o competenta in apararea bunului comun. Asemenea proiecte trebuie aprobate transparent, pe lege, fiindca daca ai incalcat o data legea, devine un precedent periculos (d-na consilier local Cataniciu).
- Exista facturi emise de catre firma Impact firmei Lomb in valoare totala de 4 mil de Euro, o suma fabuloasa pentru niste servicii cu semnul intrebarii (d-na consilier local Cataniciu).
- Hotararea propusa spre adoptare Consiliului Local este sa ceara administratorilor desemnati si sa analizeze toata evidenta gestionara si juridica a firmelor in care s-a asociat, de fapt sa ceara un audit financiar-contabil si unul juridic pe baza caruia sa se descarce de gestiune pe sine,pe administratori cat si pe personalul implicat din executivul Primariei (dl. Iosif Pop).
- D-na Purja a prezentat retrospectiva anului 2011 din punct de vedere al actelor normative aprobate; astfel in decursul anului trecut au fost aprobate de catre Parlament 301 legi, iar in acelasi timp Guvernul a aprobat 30 de Ordine si 126 OUG. Conform Constitutiei, art. 115, alin.4, Guvernul are dreptul sa emita ordine numai in situatii de urgenta. Intrebarea retorica este – tot anul 2011 a fost o “situatie de urgent?”, aceste date fiind specifice unui stat totalitarist, autoritar.
- Centurile ocolitoare ale Clujului – Centrul Cultural Multifunctional Transilvania – noul PUG
Centurile ocolitoare ale Clujului
- Au fost luate in considerare 2 variante – ceea de est (Valcele-Apahida), pe care se circula deja, si ceea de nord, care este inca in faza de proiect din cauza lipsei banilor. Din pacate nici in acest moment nu exista o legatura viabila al Clujului cu autostrada (dl. Coltor)
Centrul Cultural Multifunctional Transilvania - Acest proiect reprezinta o dotare care apare odata la 100 de ani, deci este nu numai o necesitate, ci si o emblema, un loc reprezentativ pentru Cluj; daca Stadionul este o reusita, Filarmonica trebuie sa fie o reusita si mai mare. Din pacate proiectul aprobat aduce aminte mai degraba de un Camin Cultural decat un Centru Cultural Multifunctional. Din aceasta cauza trebuie sa fim exigenti, daca este nevoie, trebuie organizate mai multe concursuri sau invitat un arhitect de renume mondial care sa faca proiectul; trebuie sa avem bani pentru solutia ceea mai viabila. Ca sa se ridice la nivelul numelui, proiectul ar trebui sa aiba peste 100.000 mp si ar trebui destinat exclusiv muzicii, un ansamblu unde sa-si aiba sediul Conservatorul, care va trebui sa elibereze spatiul in care functioneaza, Filarmonica, biblioteca, etc. (arh. Vitoc)
Noul PUG - Tematica originala – “elaborarea unui nou PUG”, s-a modificat in “actualizare PUG”, ceea ce presupune din start mai putine modificari si planificare pe termen mai scurt. De altfel, actualizarea PUG se bazeaza pe strategia de dezvoltare a municipiului Cluj-Napoca si care a fost elaborata numai pana in anul 2013. (arh. Tudose)
- PUG-ul nu trebuie sa fie un instrument politic, ci o lucrare tehnica, din care politicul sa-si construiasca lista de prioritati (arh. Elkan)
- Nu este benefic ca cei care proiecteaza, aproba si executa PUG-ul sa fie aceleasi persoane. (arh. Vitoc)
- Trebuie rezervate terenurile aferente obiectivelor de investitii principale si in acelasi ordine de idei Primaria ar trebui sa aiba drept de preemtiune pentru trenurile de interes pentru comunitate (arh. Elkan)
- Trebuie sa fim consecventi la ce are nevoie orasul – solutiile bune nu le schimbam, mergem mai repede sau mai incet in functie de situatia financiara (arh. Vitoc)
- Din pacate noul PUG s-a oprit in multe locuri la enunturi nefundamentate (ex. In cazul construirii “autostrazii Feleac” gazele de esapament vor curge in Centru, poluand orasul; nu este atins subiectul realizarii sau nu a pistei de 3500 m, a aeroportului sau nivelul zgomotului produs de acesta; nu este subliniat faptul ca potrivit concluziilor Facultatii de Geologie, Cetatuia nu aluneca ci se prabuseste; etc.) (arh. Tudose)
- Trebuie luat in considerare faptul ca PUG-ul este un organism viu, in modificare continua. In aceasta idee ar trebui definit unde vrem sa ajungem – vrem sa dezvoltam un sat sau un oras – in unele locuri este propus un regres – existe PUD-uri PUZ-uri aprobate cu regim de inaltime de P+15 care sunt anulate de noul PUG, unde regimul de inaltime a ajuns la P+1. (arh. Vitoc)
- Este oportun sa introducem in intravilan zone mai intinse numai in cazul in care poti crea un ansamblu coerent pe baza unor principii bine definite (arh. Vitoc)
- Ar trebui propus prin PUG un aeroport regional in afara orasului (arh. Vitoc)
- Prin noul PUG se propune desfiintarea zonelor industriale, insa nu se propune nimic in schimb, se lasa la aprecierea Primarului, ceea ce nu este corect (arh. Vitoc)
- In proiectul PUG-ului nu exista nici o delimitare pentru Centru Cultural Multifunctional, desi din punct de vedere urbanistic trebuie definite strazile de acces catre acest obiectiv (arh. Elkan)
- Cu ocazia dezbaterii raportului de mediu aferent propunerii de actualizare a PUG-ului trebuie luat in considerare faptul ca exista doua aspecte diferite – ce a propus beneficiarul (si problemele de fond aferente), respectiv aspectele de mediu (si problemele de mediu iscate) care vor fi analizate din perspectiva legislatiei de mediu. (dl. Maghear)
- Specialistii de mediu trebuiau cooptati inca din faza conceptuala, astfel incat sa rezulte o lucrare valoroasa. Raportul inaintat Agentiei de Mediu contine contradictii care denota graba cu care a fost elaborat (ex. aproape ca s-a dublat aria protejata, numai ca interdictiile aferente sunt numai temporare) (dl. Maghear)
La finalul reuniunii CCL a hotarat ca se va elabora un document cu observatiile CCL pe tema de mediu (mandatat dl.Isaia Maghiar), privind noul PUG care va fi prezentat in cadrul dezbaterii publice organizate in martie.
- Diverse probleme sesizate de cetateni
Dl. Grosu Nicolae a considerat ca CCL trebuie sa acorde importanta si culturii, nu numai urbanismului; in aceasta ordine de idei trebuie sa definim ce putem face astfel incat Clujul sa devina in 2020 Capitala Culturala. Un alt subiect de interes este problema romilor din Pata rat, care trebuie solutionata.
CCL considera ca este necesara luarea unei atitudini publice privind manifestarile publice care au loc in tara. S-a decis ca d-na Ana Ludusan sa propuna un text care sa fie circulat si validat.
Biroul de comunicare CCL
Pozitia CCL Cluj cu privire la manifestatiile de masa din 13-22 ianuarie 2012
Comunicat de Presa
al reuniunii Consiliului Civic Local Cluj-Napoca
din 15 februarie 2012
Membrii CCL si invitatii prezenti la reuniunea care a avut loc in data de 15 februarie 2012 in sala de sticla a Primariei Cluj-Napoca au dezbatut temele ordinii de zi prealabil anuntate:
- Analiza hotararilor luate in CL, de la ultimul raport si pana la zi – secretariatul CCL.
- Noutati legislative cu impact asupra administratiei locale – Gabriella Purja
- Civismul la romani si nevoia de decenta in comunitatea locala – Zeriu Aurelian.
- Diverse probleme sesizate de cetateni.
Sedinta a fost condusa si dezbaterea a fost moderata de dl. Zeriu Aurelian – membru al CCL.
La reuniune au participat membrii CCL – dl. Barna Mircea, dl. Pop Iosif, dl. Rusu Dorin, d-na Purja Gabriella, dl. Surd Vasile, dl. Grosu Nicolae, dl. Ungureanu Petre; dl. Kerekes Sandor.
1. La primul punct, sustinut de Mosescu-Dobra Imola, au fost discutate si dezbatute urmatoarele:
- E de apreciat interesul pentru ingroparea cablurilor de telecomunicatii, insa toate partile implicate (operatorii, administratia publica, etc.) trebuie sa comunice intre ei astfel incat rezultatul final sa fie cel asteptat. (dl. Ungureanu)
- In cazul proiectului “Lombul”, Primaria nu ar mai trebui sa angajeze nici o firma de avocatura, ci sa delege juristii proprii, care sa fie implicati in proiectele Primariei inca de la inceput si nu din momentul pierderii cauzei (dl. Grosu Nicolae)
- Din cauza termenului strans pentru adoptarea bugetului general al municipiului Cluj-Napoca, chiar daca au avut loc 3 dezbateri publice, propunerile facute de societatea civile sau chiar si de consilierii locali nu au fost luate in considerare (dl. Pop)
2. D-na Purja a prezentat actele normative adoptate in decursul ultimei luni si a facut urmatoarele propuneri/observatii:
- Nu este just anularea drepturilor la asistenta sociala pana la plata impozitelor, hotarare adoptata prin HG nr. 57/2012, fiindca de multe ori aceste impozite datorate sunt mai mici decat drepturile primite. Ar fi mai intelept compensarea acestor sume si nu anularea lor.
- Ordonantele Guvernului emise in afara perioadei de abilitare sau in alte domenii decat cele pentu care a fost abilitat prin lege de catre Parlament pot fi atacate pentru neconstitutionalitate.
3. In cadrul prezentarii “Civismul la romani si nevoia de decenta in comunitatea locala”, dl. Zeriu Aurelian a facut urmatoarele observatii:
- Societatea civila nu este dusmanul administratiei publice, ci este anticorpul democratiei (dl. Zeriu)
- In ultimii 22 de ani ne-am degradat psihic – oamenii sunt pesimisti, au fete obosite si fara speranta, avem din ce in ce mai multe fete minore care fac copii, calitatea invatamantului se erodeaza (dl. Zeriu)
- In educarea/informarea populatiei trebuie sa coboram la nivelul populatiei de la nivelul academic (dl. Zeriu)
- Inteligenta trebuie cultivata, iar vinovat pentru nereusita este intelectualul care nu educa (dl. Zeriu)
- Este nevoie de morala si decenta in societate; schimbarile trebuie facute prin non-violenta, pasnic, prin democratie participativa (dl. Zeriu)
- Din ce in ce mai multe persoane valoaroase constientizeaza directia gresita in care se indreapta societatea si doresc sa se implice pentru a schimba ceva (dl. Pop)
- Panta pe care alunecam este periculoasa, de exemplu persoanele care au distrus magazine, proprietati in Bucuresti in primele zile de manifestatii reprezinta un grad de pericol mare – de la distrugerea de magazine poti sa ajungi usor sa lovesti ori sa impusti alte persoane (dl. Pop)
- Este nevoie de “bunul simt de acasa”; si manifestarea lui publica trebiue sa vina dela Primarul urbei si dela alesii locali, fiindca numai asa o sa fie urmat comportamentul pozitiv si de ceilalti (dl. Pop)
Au fost facute urmatoarele propuneri: - Sa cerem un panou de afisaj in centru pentru societatea civila cu scopul informarii cetatenilor,pentru invitatii la evenimente,luari de atitudine,exprimare libera (dl. Zeriu)
- Sa cooptam personalitati respectate care sa fie modele de urmat si care sa si educe comunitatea printr-o scoala scurta; iar aceasta educare trebuie facuta pornind de la mijlocul piramidei in jos si in sus. (dl. Zeriu)
- Sa infiintam o platforma civica; o retea de ONG-uri (pentru realizarea caruia se pot accesa si fonduri Europene), prin care sa incepem schimbarea/educarea societatii. Este nevoie de aceasta retea/platforma, fiindca pana cand societatea civila nu se organizeaza, nu este luata in considerare. Prin ONG-urile care au aderat la CCL este realizabil cooptarea a unui milion de oameni (dl. Zeriu)
- Sa initiam un dialog informal cu Consiliul Local in care sa abordam subiectul, sa vedem ce poate face administratia, fiindca sunt mandatati cu atribuitii sa faca asa ceva. (dl. Pop)
- Trebuie facute si urmate cursuri de comunicare prin care oamenii din societatea civila sa invete cum sa comunice administratia si cu populatia (dl. Zeriu)
4. Diverse probleme sesizate de cetateni:
Dl. Rusu a facut observatia ca taximetristii nu au unde sa opreasca, nu au locuri suficiente de parcare ,special amenajate, in zona autogarii de la Dambu Rotund si la Casa de Cultura a Studentilor.
Dl. Grosu, Fundatia Protectiei Sociale, Filiala Cluj a lansat invitatia la evenimentul „Aniversare Horea, Closca si Crisan”, care va avea loc in data de 28 februarie, ora 12:00, in Hotel Napoca din Cluj-Napoca.
Biroul de comunicare CCL.
Comunicat de Presa
al reuniunii Consiliului Civic Local Cluj-Napoca
din 21 martie 2012
Membrii CCL si invitatii prezenti la reuniunea care a avut loc in data de 21 martie 2012 in sala de sticla a Primariei Cluj-Napoca au dezbatut temele ordinii de zi prealabil anuntate:
- 1. Analiza hotararilor luate in CL, de la ultimul raport si pana la zi – secretariatul CCL
- 2. Noutati legislative cu impact asupra administratiei locale – d-na Gabriella Purja
- 3. Pozitia CCL legata de dezbaterea publica privind actualizarea PUG-ului -d-l Iosif Pop
- 4. Cerinte pentru cunoasterea problemelor administratiei locale de catre candidatii la functia de consilier si primar -d-ul Emanoil Tudose
- 5. Diverse probleme sesizate de catre cetateni
Sedinta a fost condusa si dezbaterea a fost moderata de d-ul Emanoil Tudose – membru al CCL.
La reuniune au participat membrii CCL – dl. Pop Iosif, d-na Purja Gabriella, d-na Ludusan Ana, d-ul Vitoc Ionel, d-ul Elkan Gheorghe. Din partea “Lobby pentru Cluj” au participat d-ul Somodi Florin, d-ul Buia Doru si d-na Anghelus Gratiela.
Din partea Consiliului Local a fost prezent d-ul consilier Pop Ioan.
La reuniune au participat mai multe persoane interesate.
- 1. La primul punct, sustinut de Mosescu-Dobra Imola, au fost apreciate urmatoarele:
- Adoptarea unor masuri de functionare al Asociaţiei Eco-Metropolitan, care urmeaza sa gestioneze problema deseurilor din municipiul Cluj-Napoca
- Asocierea municipiului cu Universitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară Cluj-Napoca pentru amenajarea unui parc public, sub denumirea “Parc Agrobotanic Iuliu Prodan”- efectuand toaletarea minima al copacilor, amenajand alei cu pietris si banci din lemn
D-ul arh. Vitoc a cerut dreptul la replica privind cele 2 blocuri din cart. Buna Ziua care nu au primit darea in folosinta, chiar daca au autorizatie de constructie. D-ul Vitoc considera cele intamplate un act politic, un santaj ordinar, si datorita faptului ca in cadrul acelaiasi sedinte al CL au primit autorizatie de constructie mai multe imobile construite ilegal.
- 2. D-na Purja a prezentat actele normative adoptate in decursul ultimei luni si a facut urmatoarele observatii:
- In data 28 martie se implinesc 150 de ani de la depunerea juramantului primilor judecatori de la prima Inalta Curte de Casatie si Justitie – infiintata in anul 1862. Juramantul a fost rostit in fata Domnitorului Al. Ioan Cuza, iar primul presedinte al ICCJ, judecatorul Vasile Sturza a spus ” Curtea are menirea de a vindeca raul cel mare, care, de un timp indelungat a apasat tara noastra: neincrederea in dreptate”.
- Au aparut mai multe acte normative cu privire la alegerile pentru autoritatile administratiei publice locale; OUG 3/2012- masuri privind sursele de finantare; HG 140/2012 privind stabilirea datei alegerilor – 10 iunie 2012; HG 141/2012 pentru aprobarea Programului calendaristic pentru realizarea activitatilor electorale.
- A fost adoptat OUG 4/2012 privind unele masuri temporare in vederea consolidarii cadrului normativ privind regimul stabilirii si platii despagubirilor aferente imobilelor preluate in mod abuziv de catre statul totalitar., prin care s-a dispus suspendarea pe 6 luni a emiterii titlurilor de despagubiri, a titlurilor de conversie si a procedurilor privind evaluarea imobilelor.
- 3. In cadrul prezentarii “Pozitia CCL legat de dezbaterea publica privind actualizarea PUG-ului“, d-ul Iosif Pop a facut urmatoarele observatii:
- Scopul CCL nu este sa zadarniceasca elaborarea PUG-ului, ci sa contribuie la elaborarea unui PUG valoros, care sa nu duca mai departe “vechiul PUG cu mici omisiuni corectate”. (d-ul Iosif Pop)
- Dezbaterea publica privind actualizarea PUG-ului a fost ampla, a participat multa lume, insa majoritatea observatiilor au vizat interese personale si nu interesul public comun(d-ul Iosif Pop)
- Cele intamplate in timpul dezbaterii au fost redate cel mai fidel in materialul d-ului Mititeanu, material retrimis/retransmis si catre membrii CCL (d-ul Iosif Pop)
- In elaborarea PUG-ului trebuie sa ai viziune, sa gandesti pe termen lung (d-ul Ioan Pop)
- Harta noului PUG nu-i actualizata (ex. unele zone verzi care apar in harta noului PUG sunt puse pe proprietatea privata) (d-ul Ioan Pop)
- CCL trebuie sa organizeze o intalnire cu o suma de specialisti pe tema PUG-ului, iar conform legislatiei in vigoare titularul de PUG este obligat sa ia in considerare aceste opinii (d-ul Tudose)
- In momentul votarii PUG-ului in CL, ar trebui distribuit in sala un material cu propunerile specialistilor si cerut ca materialul in cauza sa fie insusit ca si amendament la noul PUG (d-ul Ioan Pop)
- O problema punctuala – la conducta de canalizare Gilau-Cluj care trece pe langa Polus s-au racordat foarte multe gospodarii, astfel incat canalizarea este pus sub presiune mare; din cauza unor scurgeri apele freatice din intrega zona sunt infestate, iar sursa de apa din Floresti este la limita potabilitatii. Din pacate aceste ape freatice ajung in Somes poluand; in aceasta situatie nu putem vorbi de Somes navigabil (d-ul Tudose).
- O alta problema punctuala – in Cluj sunt foarte putine zone verzi; am putea imbunatatii acest aspect prin plantarea unor pereti ever-green de exemplu din iedera, intre sosea si trotuare, cum se pot observa in Irlanda sau Olanda. (d-ul Ioan Pop)
- Clujul este implicat intr-un proiect de 900.000 de euro impreuna cu Olanda si alte 2 tari subsahariene avand ca si obiectiv principal inventarierea si analiza golurilor de copaci in Cluj-Napoca. Proiectul ii implica si pe copii, care pot astfel sa realizeze importanta mediului pe termen lung (d-ul Ioan Pop)
- Legat de unele subiecte mai intens discutate in CCL s-a precizat ca:
- proiectul parcului fotovoltaic – este in curs de pregatire autorizatia de constructie,
- aeroportul – datorita faptului ca pista de 3500 m nu poate fi edificata spre Apahida, este translatata spre oras, intinzandu-se pana la cele 2 biserici noi de pe str. Aurel Vlaicu, iar in intrega zona limitrofa se doreste instaurarea unei interdictii totale la constructii. (d-ul Tudose)
- Un aeroport cu o pista de 2200 m este realizabil si fezabil pentru un oras de 300.000 de locuitori, insa pista de 3500m este prea lunga. O asemenea pista da posibilitatea aterizarii unor avioane cargo, care fac mult zgomot. Ar fi mai oportun largirea actualei piste. (d-ul Tudose)
- Unghiul de aterizare-decolare a fost schimbat doar cu 5 grade fata de pista actuala, ceea ce insemna ca avionele vor zbura exact deasupra orasului fara modificarea traiectoriei (d-ul Iosif Pop)
Legat de problema PUG-ului, d-ul Maghear a trimis urmatorul material continand concluziile rezultate in urma dezbaterii publice:
- “Dezbaterea publica nu a fost cu adevarat o dezbatere, ci doar o formalitate:
- marea majoritate a celor care au luat cuvantul au vorbit despre probleme de dezvoltare imobiliara pentru zonele in care aveau teren/interese, nicidecum despre tema anuntata – raportul de mediu
- nu s-a raspuns deloc problemelor sesizate in scris, anterior dezbaterii, nici de catre titularul PUG-ului, nici de catre elaboratorul Raportului de mediu
- problemele pe teme de mediu sesizate in cadrul dezbaterii nu au fost dezbatute, ci doar notate (speram!), in cele 3 minute acordate luarilor de cuvant
- Necesitatea PUG-ului este recunoscuta si sustinuta de catre CCL, dar forma propusa acum ar putea sa legifereze anomalii care ne vor costa mult in viitor.
- Cu totii dorim un PUG care sa asigure dezvoltarea economico-sociala a Clujului in armonie cu mediul inconjurator, astfel incat sa ne mandrim ca suntem/vom fi clujeni.
- Fata de problemele semnalate in scris prin adresele inregistrate la Primaria Cluj-Napoca sub nr. 62462/3/27 febr.2012 si la Agentia Regionala pentru Protectia Mediului (ARPM) Cluj-Napoca si nr. 2537/27.02.2012, luand in considerare faptul ca dezbaterea publica nu a fost realmente o dezbatere ci doar o formalitate,
CCL propune
- :
- revizuirea propunelor de dezvoltare cuprinse in documentatia de PUG, tinand cont de observatiile aduse in scris si verbal de catre cetateni
- reluarea intregii proceduri de evaluare a mediului, tinand cont de noua varianta propusa pentru PUG”
- Membrii CCL si-au insusit materialul d-lui Maghear si sustin propunerile dansului.
- 4. Cerinte pentru cunoasterea problemelor administratiei locale de catre candidatii la functia de consilier si primar- d-ul Emanoil Tudose
D-ul Tudose a prezentat legislatia in vigoare privind pregatirea consilierilor locali cat si cerintele de consultare cu cetatenii. Pentru detalii va rugam sa consultati materialul atasat.
D-ul Iosif Pop a reamintit materialulul d-nei Ludusan privind “profilul consilierului local”, profil realizat in urma cu cativa ani, dar care este in continuare actual.
D-ul Iosif Pop si d-ul Florin Somodi au lansat invitatia la audierea publica organizata in data de 26 aprilie de catre Alianta”Lobby pentru Cluj”, al carei scop este crearea profilului candidatului, asa cum il vede comunitatea, inaintea elaborarii listelor de candidati.
D-ul arh. Vitoc a invitat membrii si simpatizantii CCL la urmatoarea evenimente:
- - 02.04.2012 – vernisajul expozitiei “Arhitectura Italiei in perioada 1923-1940″, locul – Casa Artelor
- 09.04.2012 – “Romania incotro” – conf. Ioan Dragan, locul – Arhivele Nationale
- 19.04.2012 – vernisajul expozitiei Danila Incse
- 23.04.2012 “Romania” – conf. Irina Petras
Biroul de comunicare CCL.
Bun acest punct de vedere, ma bucur ca l-am gasit si citit. Felicitari pentru articol special ce compune cerinta de curtoazie.